اخبار داغ

معرفی کتاب رمضانیه؛

با "ثواب الاعمال، عقاب الاعمال" آگاهانه زندگی کنیم

با "ثواب الاعمال، عقاب الاعمال" آگاهانه زندگی کنیم
کتابی است که در خصوص رفتارهای روزمره ما حرف برای گفتن دارد و می‌تواند دانش دینی ما را به ارتقا بخشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از آناج، پالایش روح و جان شرط اول برای کسب فضیلت‌های ماه خداست. ماهی که خداوند آن را به خود و بنده‌اش  بی‌هیچ قید و بندی اختصاص داده و شب‌های قدر را فرصتی مغتنم برای تقرب به سر منشاء نیکی‌های محض معین فرموده است. شایسته‌ی چنین مهمانی این است که مومن خود را به خصلت‌های نیکو بیاراید و آگاهانه قدم در روزهایی بگذارد که سرنوشت دنیوی و اخروی‌اش را رقم می‌زند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

در همین راستا بر آن شدیم طی روزهای باقی مانده به معرفی برخی کُتب مذهبی در جهت کسب آمادگی برای بهره‌مندی هرچه تمام از مهمانی خدا اقدام نماییم. مخاطبان گرامی با توجه به مطالعات خود می‌توانند در بخش نظرات منابع بیشتری معرفی نمایند.

,

توصیه‌ی علمای اخلاق: انجام واجبات، ترک محرمات

, توصیه‌ی علمای اخلاق: انجام واجبات، ترک محرمات,

بسیار پیش آمده است که درگیر مکررات و گذر زمان شده و بیش از اینکه آگاهی و دانش لازم برای زندگی اخروی کسب نماییم، دست به انجام برخی رفتارها بزنیم. بی آنکه بدانیم شاید این عمل جزو اعمال نکوهیده است و باید هرچه سریعتر ترک گردد و یا کاری که به انجام آن عادت کرده‌ایم به شکل دیگری نیز می‌توان انجام داد که مشمول رحمت و فضل الهی گردد.

,

تامل در رفتارهای روزانه و انجام یا پرهیز آگاهانه از بروز برخی افعال نخستین و مهم‌ترین گام در تقرب به درگاه حق تعالی است. کاری کوچک که به زعم فرموده‌ی علمای اخلاق اثراتی عمیق برجای می گذارد. همین که بتوانیم واجبات را به نحو احسن انجام دهیم و از محرمات بپرهیزیم.

,

"ثواب الاعمال، عقاب الاعمال"

, "ثواب الاعمال، عقاب الاعمال",

کتابی که در این خصوص می‌تواند چراغ هدایت افرادی قرار گیرد که می‌خواهند مسلمان واقعی باشند، نه مسلمانان اسمی که دین را فقط از والدین و جبر محیط زیست خود به میراث برده‌اند. کتاب ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، دائره المعارف بزرگی است که در معارف اسلامی، اخلاقی و احکام حلال و حرام بحث کرده و بی‌شک هیچ فقیه، دانشمند و استاد اخلاقی از آن بی‌نیاز نیست.

,

این کتاب نوشته محدث بزرگ شیعه، شیخ صدوق است. همچنان که از نام این کتاب پیدا است، این کتاب حاوی روایات فراوانی در بیان اعمال پسندیده، پاداش اعمال نیک و همچنین اعمال ناپسند و مجازات اعمال بد می باشد.

,

کتاب در دو فصل تنظیم شده است؛ فصل نخست "ثواب الاعمال" که شامل 778 حدیث که در ضمن 391 عنوان از جمله ثواب گفتن لا اله الاّ اللّه، رفتن به مسجد، تفکّر، ثواب جهاد در راه خدا، زیارت پیامبر و ائمه، حفظ قرآن، توبه، عمل، علم، شاد کردن دل برادر می باشد ذکر شده است

,

 فصل دوم "عقاب الاعمال" شامل 331 حدیث و در ضمن 131 عناوینی چون مجازات کسی که در انجام فرامین الهی سستی می کند، قسم دروغ، زکات ندادن، اذیت مؤمن، قطع رحم، حاکم ستمگر، مجازات ترک امر به معروف و نهی از منکر تنظیم گردیده است.

,

ویژگی‌ منحصر به فرد کتاب

, ویژگی‌ منحصر به فرد کتاب,

مهم ترین ویژگی در ترغیب به کسب فضائل اخلاقی، انجام واجبات و مستحبات و فرونهادن محرمات و مکروهات است که خود زمینه‌ی رشد و کمال را فراهم می‌آورد.هر شخصی با خواندن آن، یک نوع شیفتگی نسبت به وظایف اسلامی در خود احساس می کند.

,

گذشته از آن با کنار هم قرار دادن احادیث یک موضوع، به پیدایش درک درستی از فضای آن موضوع در ذهن مبلّغ کمک می کند. کنار هم قرار گرفتن احادیث یک موضوع و تفاوت بین ثوابهای ذکرشده در آنها، فرد را بر آن می دارد تا با دقت بیش‌تر به ریزه کاری‌های این احادیث بپردازد. این کار در اکثر اوقات ما را به برداشتهای نویی از احادیث رهنمون می کند. از جمله اینکه برخی از آثار ذکرشده مربوط به ذات عمل است و هر کس آن را انجام دهد، به آن ثواب می رسد؛ امّا برخی از ثوابها مربوط به نیّت عمل است.

,

مثلاً در مورد گرفتن ناخن در روایت وارد شده است که هر کس ناخنش را در روز پنجشنبه و جمعه بگیرد، از جذام و پیسی دور می ماند و در حدیث دیگری از همین باب آمده است که هر کس موقع انجام دادن این عمل، ذکر «بِسْمِ اللّه ِ وَ بِاللّه ِ وَ عَلی مِلَّةِ رَسُولِ اللّه ِ» را بگوید، خداوند به عدد هر ریزه ناخن، ثواب آزاد کردن بنده ای را برای او می نویسد.

,

 انتهای پیام/

,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه