اخبار داغ

چراغی که به خانه، روا نیست!

معادن سنگ ثروت خفته در دل کوه های کوثر

معادن سنگ ثروت خفته در دل کوه های کوثر
شهرستان کوثر دارای معدن سنگ تراورتن، روی، مس و حتی طلا در حاشیه روستای زرج آباد و رودخانه قزل اوزن است که متاسفانه اشتغالزایی و کارآفرینی در حوزه معادن این شهرستان تنها نصیب غیربومی ها می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از کوثرخبر، هفته معادن از یکم خرداد ماه آغاز شده و تا هفتم خرداد ادامه دارد و با وجود اینکه شعار این هفته سرشار از تولید، اشتغال، کارآفرینی، حفاظت از محیط زیست و ... است و از آنجا که شهرستان کوثر در جنوب استان ادربیل نیز از وجود انواع معادن بهره می برد، ولی با این وجود هیچ کارآفرینی و اشتغالی برای جوانان این منطقه و تولید و بکارگیری بیکاران در حوزه صنایع و معادن در سطح شهرستان صورت نمی گیرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کوثرخبر,

طبق آمار کارشناسان منطقه، شهرستان کوثر بهترین معادن سنگ تراورتن، مس، روی، سرب و حتی طلا را در خود جای داده است که متاسفانه در سایه بی توجهی مسئولان امر این افراد غیربومی هستند که بطور قانونی این ظرفیت ها را به تسخیر خود درآورده اند؛ جدا اینکه راه های ارتباطی و مواصلاتی در مسیر معادن نیز از سوی شرکت های امر تخریب می شود که پیشتر موجب انتقاد شدید امام جمعه کوثر نیز قرار گرفته است.

,

شهرستان کوثر با دارا بودن حداقل 20 نوع ماده معدنی فلزی و غیرفلزی یکی از شهرستان های غنی و ثروتمند در ایران به‌ شمار می‌ رود که با اعمال غیرکارشناسی شده و همچنین بی توجهی به حوزه صنایع و معادن، مردم منطقه از این ظرفیت بلقوه غافل شده اند و بطبع ثروت و اندوخته حاصل از این گنج را گروه و یا شرکت هایی می برند که کوچکترین نفع آن هم به اهالی شهرستان نمی رسد.

,

تراورتن، گرانیت، کروم  و سنگ های تزئینی و نما از مهم ترین سنگ های معدنی شهرستان کوثر است که استخراج می شوند و بدون دخالت اهالی به استان هایی همچون اصفهان، تبریز و... صادر می شود؛ جالبتر اینکه سنگ نماهای رده خارج حاصل از تراورتن های درجه یک معادن کوثر را با قیمت گزاف به خودمان می فروشند!

,

وجود معادن خاص و ویژه‌ مثل فلدستاپ، سرب و روی، پتاس، فسفات و حتی طلا در حاشیه رودخانه همیشه خروشان قزل اوزن از دیگر ظرفیت های صنعت و معدن شهرستان کوثر است.

,

برای بهره مندی از این ظرفیت های بلقوه، پیشرفت در حوزه معادن، رونق اقتصادی و همچنین اشتغال که شعار هفته معادن در کشور است، می توان این پتانسیل های گرانسنگ را به گروه یا شرکت بومی واگذار کرد و یا تمهیداتی اتخاذ نمود که اهالی شهرستان تنها ذی نفع ثروت خفته منطقه خود باشند، لیکن اصلح است مسئولان به منظور عملی نمودن خواسته برخی از افکار و اذهان، پیگیری لازم را در جهت اصلاح قوانین مزایده و یا واگذاری به شخص بومی انجام دهند؛ هرچند در این میان اعلام آمادگی مردم نیز در این خصوص ضروری است.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه