اخبار داغ

سیمای شهری مطلوب و تاثیرات آن بر شهروندان

سیمای شهری مطلوب و تاثیرات آن بر شهروندان
از جمله موضوعات مطرح در شهرسازی مساله سیمای ظاهری و منظر عینی شهر ها می باشد امری که ذهنیت شهروندان رانیز تحت تاثیر خود قرار میدهد و بسیاری ازعناصر طراحی شهری شامل خوانایی ، تصویر ذهنی، امنیت ،ایمنی،تناسبات بصری را به دنبال دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تنگستان نما، تماشای شهر، هرچقدر که مناظر آن معمولی باشند دلپذیر تواند بود، شهر نیز مانند یک بنای نفیس معماری ،ساختمانی است که در فضا قد بر می افزاید؛بااین تفاوت که مقیاسی بزرگتر دارد و تنها با گذشت زمان شکل و سیمای نهائی خود را می یابد.(لینچ؛1390؛ص9)

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تنگستان نما,

از جمله موضوعات مطرح در شهرسازی  مساله سیمای ظاهری و منظر عینی شهر ها می باشد امری که ذهنیت شهروندان رانیز تحت تاثیر خود قرار میدهد و بسیاری ازعناصر طراحی شهری شامل خوانایی ، تصویر ذهنی، امنیت ،ایمنی،تناسبات بصری و... را به دنبال دارد که عدم توجه به آن باعث بروز مسائل و مشکلات فراوانی در شهرها میگردد و در این امر تاثیر کالبد و جداره بر سیمای شهرامری غیر قابل انکار میباشد جداره های شهری که اغلب توسط ساختمان هادراطراف مسیر های ترددی شکل می گیرند.

,

, ,

بیشترین تاثیر را بر سیمای شهر دارند  چرا که شکل دهنده به  بسیاری از عوامل عینی، ذهنی و روانی در شهر است.

,

جداره خیابان از دو جز تشکیل شده است:1-ارکان نما 2-اجزای نما ,ارکان نما که در اصل کلیت را نشان می دهند و می توان در تناسبات و تعادل کلیت نما تاثیر گذارند و شامل: ریتم های عمودی و افقی, خط آسمان, جداره های شهری میشود؛اجزای نمای شهری نیز باید موارد زیر را داشته باشد:تزئینات, در وپنجره, مصالح ,تابلو کولر و بالکن, ورودی , رنگ پروخالی و الحاقات پیش امدگی و عقب رفتگی می شود.(صدیق,مرتضی؛1380،)

,

, ,

ساختمان ها بعنوان کالبد در برگیرنده ی نمای شهری هستند؛ مسیر  خیابان انقلاب که شریان اصلی ترددی شهر می باشد به لحاظ نما و قدمت ابنیه وضعیتی متضاد را در سکانس های مختلف خود ارایه می دهد؛ وجود ابنیه  فرسوده و تخریبی فاقد حیات؛ ساختمان های که چهره ای نامطلوب را به شهر داده اند وجود این چنین ساختمان هایی که فاقد نما هستند علاوه بر تاثیر مخرب بر منظر و سیمای شهر باعث کاهش امنیت و ایمنی مسیر نیز می شوند چرا که این ابنیه تخریبی  ایجاد کننده ی مکان هایی جرم خیز در شهر هستند.

,

, ,

علاوه  بر این خیابان انقلاب چون از مرکز شهر می گذرد و پر تردد ترین محور شهر می باشد حتی المقدور می بایست سیمای مطلوبی را ازخود ارایه دهد اما متاسفانه مشکل به همین جا خلاصه نمی شود وجود خط آسمان اشفته، ریتم های افقی و عمودی نامنظم، وجود اغتشاشات بصری بسیار، عدم وجود مقیاس و تناسبات در نمای ساختمان های موجود در مسیر از جمله عوامل تقلیل کننده زیبایی مسیر هستند.وجود بناهای تخریبی در محلات شهر برای ساکنین نیز مشکل ساز خواهند بود.

,

مسیر میدان امام به سمت کلانتری از جمله مسیرهایی ست که منظری نامطلوب دارد و بافت فرسوده و تخریبی آن خیلی به چشم می آید.

,

با وجود گذشت نیم قرن از سابقه شهر نشینی در شهر 18000نفری اهرم وجود ساختمان ها و ابنیه ی فرسوده و تخریبی علاوه بر مشکلات امنیتی  و کاهش ایمنی چهره ای نا مطلوبی نیز به شهر داده اند جداره اصلی شهر حتی الامکان می بایست تاکنون از وجود ابنیه فرسوده عاری شده باشد، اما متاسفانه بدلیل عدم همکاری شهروندان با مسئولین شهری این اقدامات که تاثیری مثبت بر سیمای شهر دارند به تاخیر افتاده است.

,

, ,

یکی از موثر ترین راه حل ها استفاده از جلب مشارکت های  مردمی در طرح های شهری است، استفاده از طرح هایی که مردم را تشویق به تغییرنوع بافت از تخریبی و فرسوده به بافت نوساز و جدید می کند تاثیر بسیار زیادی را در ایجاد سیمای شهری مطلوب دارد، با توجه به اینکه شهرداری و سازمان های ذی ربط قاعدتا توان خریدتمامی این املاک را نخواهند داشت می بایست اقدام به اجرای طرح های مشارکتی نماید و فعالیت و تردد را بیش از پیش به این فضاها بکشانند تا مالکین تشویق و ترغیب  شوند که سهمی در زیبا سازی سیمای شهر خو داشته باشند و اقدام به نوسازی ملک خود کنند .

,

چنانچه در بالا نیز اشاره شد تنها مشکل سیمای شهر ساختمان هایی فرسوده نیست بلکه وجود ساختمان های نو ساز فاقد نما، وجود اغتشاشات بصری فراوان در نما شامل سیم و کابل های برق جا کولری ها و عدم عقب نشینی مالکین و ... نیز باعث ایجاد چهر ای نامطلوب در جداره ی خیابان شده است و شهرداری می بایست اقداماتی سودمند جهت بر طرف کردن این مساله بیاندیشد چرا که دیر اندیشی و تاخیر باعث تبدیل شدن یک مساله شهری به یک معضل شهری خواهد شد و طبعا زمان و هزینه ای را به مراتب بیشتر از کنون در برخواهد گرفت.

,

دستیابی به سیمای مطلوب شهر تنها در گرو همکاری و تعامل مشترک بین مردم و مسئولین شهری میباشد. چراکه زمانیکه مردم خود را در بطن توسعه و تغییر حس نمایند و نیز بواسطه ایجاد حس تعلق به مکان روند تغییر و تحول و توسعه و تاثیر بر زیبا سازی منظر و چهره شهری سریعتر پیش خواهد رفت.

,

عاطفه جعفری کارشناس مهندسی شهرسازی

,

انتهای پیام/

,

 

,

 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه