اخبار داغ

در میزگرد مجازی ندای تفرش مطرح شد(3)؛

تجمل گرایی، عامل تاخیر در امر ازدواج

تجمل گرایی، عامل تاخیر در امر ازدواج
یک کارشناس دینی تجمل گرایی در امر ازدواج را مخرب دانست و گفت: این مسئله باید روشنگری شود که تجملات، مخرب خانواده‌ها است و چه بسیار خانواده‌هایی وجود دارند که بر پایه تجملات بنا نهاده شده‌اند ولی پس از مدتی دچار فروپاشی می‌شوند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ندای تفرش، محمدعلی شهریاری‌فرد معاونت پژوهش حوزه علمیه امام صادق(ع) تفرش در میزگرد مجازی پایگاه خبری ندای تفرش، که با موضوع بررسی موانع ازدواج برگزار شد، گفت: ازدواج مطابق با فطرت و مطابق با قانون آفرینش انسانها است؛ هرچند ازدواج امری دنیایی است ولی خداوند آرامش دنیا و پیشرفت معنوی را در سایه ازدواج و خانواده قرار داده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ندای تفرش, ندای تفرش,

شهریاری‌فرد اظهار کرد: در عصر جدید، تهاجم فرهنگی غرب در جهت سست کردن بنیان‌های خانواده برنامه‌های متعددی را در دستور کار خود قرار داده و با اجرای بخشی از این برنامه‌ها موفق به تزریق فرهنگ غرب، افکار و رسوم غرب به جامعه ایرانی شده است.

,

وی یکی از موانع ازدواج را علاقه جوانان برای کسب علم و دانش دانست و افزود: متاسفانه در کشور ایران، نظام آموزشی به گونه‌ای نیست که جوانان بتوانند پس از پایان تحصیل یا در حین تحصیل بتواند درآمد اقتصادی داشته باشند.

,

معاونت پژوهش حوزه علمیه امام صادق(ع) با تاکید بر اینکه متاسفانه در جامعه امروزی سطح توقعات بالا رفته است، گفت: مسائل اقتصادی در امر ازدواج تا حدی به افکار عمومی جامعه بازمی‌گردد؛ متاسفانه این بینش اجتماعی وجود دارد که یک جوانی که هنوز خدمت نظام وظیفه را نگذرانده است و منبع درآمد ثابتی هم ندارد قادر به تامین یک زندگی نیست  و این نگاه باعث شده تا جوانان کمتری به سمت ازدواج گرایش پیدا کنند.

,

شهریاری‌فرد اضافه کرد: تحصیل علم و دانش به نوبه خود نمی‌تواند مانعی برای ازدواج باشد و چه بسا افراد پس از ازدواج بهتر بتوانند با آرامش به امر تحصیل بپردازند. بهتر است برای کمک به جوانان در امر ازدواج دولت و خانواده‌ها می‌توانند کمکهایی را به زوج‌های دانشجو داشته باشند.

,

وی بیان کرد: یکی دیگر از موانع ازدواج، تاخیر در امر ازدواج به امید یافتن همسر ایده‌آل از بین خواستگاران است؛ در این موارد به خصوص دختران، منتظر خواستگار بهتر می مانند. این مسئله در سیره ائمه معصومین(ع) وجود ندارد و سفارش شده با اولین موردی که دارای شرایط مناسب و مومن و معتقد بود ازدواج کنید.

,

معاونت پژوهش حوزه علمیه امام صادق(ع) تفکرات غلط را مهمترین عامل مانع در ازدواج عنوان کرد و ادامه داد: یکی از مهمترین تفکرات غلط، تفکر اومانیسم است؛ در این تفکر غلط افرد پایبند به ازدواج، مظلوم واقع می‌شوند. که در این زمینه فمینیسم پیشتازتر بوده و معتقد است که اگر زنان ازدواج کنند تحت سلطه قرار می‌گیرند و یک سری از وظایف بر عهده آنان قرار می‌گیرد. اما در قرآن آمده که مرد وظیفه مدیریت سلطنت مدارانه و خدمت گزارانه دارد؛ به این معنا که مرد در مسائل اقتصادی مدیر است در حالیکه او خدمتگزار خانواده خود است. همین تفکرات مخرب سبب شده تا ازدواج جوانان به تاخیر افتد.

,

شهریاری‌فرد اضافه کرد: از سویی دیگر این تفکر غلط در ذهن مردان جوان ایجاد شده که چرا مجبورند از صبح تا شب، کارهای سخت را تحمل کنند تا درآمد کسب کنند. در حالیکه اگر مجرد باشند می توانند به راحتی از زندگی لذت ببرند.

,

وی تاکید کرد: اما باید دانست ازدواج در کنار داشتن وظایف، عشق و آرامش روحی و روانی به دختر و پسر می‌بخشد و سبب می شود تا به رشد معنوی برسند. در دین اسلام برای کارهای نیکویی که یک شخص متاهل انجام می دهد، ثواب بیشتری بیان شده است.

,

شهریاری‌فرد یادآور شد: تفکر اومانیسم یا انسان پرستی این مطلب را القا می کند که فرد فقط به دنبال لذات و شهوات باشد و نگاه حیوانی به زندگی داشته باشد. این تفکر در تهاجم فرهنگی به فرهنگ کشور ما تزریق شده است. همچنین وجود روابط آزاد بین دختر و پسر که ناشی از تفکر انسان پرستی، سبب شده که جوانان کمتر به ازدواج تمایل داشته باشند؛ حتی بعد از ازدواج هم نسبت به همسر خود بدبین باشند و وفاداری کمتری داشته باشند.

,

وی با بیان اینکه دین مداران و نهادهای دینی باید برنامه های تاثیر گذارتری داشته باشند، گفت: از روحانی تا اقشار روشنفکر دینی که در نهادهای مختلف مشغول به فعالیت هستند انتظار می‌رود که برنامه ریزی‌های موثرتری داشته باشند تا بتوانند موانع ازدواج را در جامعه کمتر کنند و در این موارد مطالبه‌گر هم باشند. دین مداران و روشنفکران باید از خود شروع کنند و فرزندان و اطرافیان خود را به ازدواج‌های آسان و به دور از تشریفات تشویق کنند. در این میان رسانه‌های جمعی نیز در ترویج الگوهای ازدواج آسان موثر هستند.

,

معاونت پژوهش حوزه علمیه امام صادق(ع) تفرش اضافه کرد: امروزه تجمل گرایی در امر ازدواج مهم شده و خانواده ها به دنبال تهیه جهیزیه بیش از حد متعارف، به هر قیمتی هستند. و این مسئله چشم و هم چشمی باعث شده تا جوانانی که در تهیه جهیزیه مشکل دارند، کمتر به ازدواج تمایل داشته باشند.

,

شهریاری‌فرد خاطرنشان کرد: این مسئله باید روشنگری شود که تجملات، مخرب خانواده‌ها است و چه بسیار خانواده‌هایی وجود دارند که بر پایه تجملات بنا نهاده شده‌اند ولی پس از مدتی دچار فروپاشی می‌شوند. می توان گفت که تجملات به خوشبختی و استحکام بنیان خانواده ها کمک نمی کند.

,

برای دیدن نظرات سایر کارشناسان این میزگرد، اینجا و اینجا را کلیک کنید.

, اینجا, اینجا, اینجا, اینجا, اینجا, اینجا,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه