اخبار داغ

قلعه باغ دهوک؛ نمونه‌ای ارزشمند از تاریخ و تمدن

قلعه باغ دهوک؛ نمونه‌ای ارزشمند از تاریخ و تمدن
قلعه باغ روستای دهوک مهریز از جمله سه باغ ثبت ملی استان یزد به شمار می رود که در روستای دهوک از توابع دهستان خورمیز مهریز قرار دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از یزدبانو؛ در استان یزد باغ دولت آباد جزء آثار ملی و مشهور ایران به شمار می رود و در کنار آن باغ حافظی روستای طزرجان تفت و قلعه باغ روستای دهوک مهریز است که از شهرت آنچنانی حتی در استان یزد هم برخوردار نیست گرچه از سوی میراث فرهنگی این سه شهرستان تا کنون بازسازی های خوبی انجام شده است ولی از نظر جذب گردشگر ضعیف است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدبانو,

این باغ که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است که قدمت آن به دوره ی قاجاریه برمی گردد در جنوب شرقی شهرستان مهریز و در روستایی به همین نام واقع شده است، این قلعه زیبا و ماندگار از بخش های مختلفی تشکیل شده و نیازمند توجه بیشتر مسئولان است.

,


بنایی خشتی و گلین در یک و در برخی نقاط در دو طبقه دیده می شود که فضاهای داخل آن در مجاورت معابر فرعی (که از معبراصلی و طولی قلعه منشعب می شوند) شکل گرفته اند و شامل بخشهای سکونتی ، خدماتی، ارتباطی و ... می باشد. پوشش فضاها عموماً گهواره ای و بعضاً گردپوش و مصالح غالب مصرفی خشت با اندود کاه گل می باشد.

,
,


چهار برج دیده بانی دو طبقه  به همراه تک برجی که سردر ورودی را نیز تعریف می گرده و به همین دلیل ارتفاع بیشتری را به خود اختصاص می دهد و داده با حصار پیرامونی که به تزئینات زیبایی در بخش فوقانی منتهی می گردد؛ کلیت قلعه را شکل داده است . قلعه در گذشته کاربری دفاعی و سکونتی داشته است و هم اکنون به عنوان فضای خدماتی از آن استفاده می‏ شود. 

,
,

انتهای پیام /

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه