اخبار داغ

یادداشت/

پیروز انتخابات 96 اصولگرایان یا اصلاح‌طلبان؟

پیروز انتخابات 96 اصولگرایان یا اصلاح‌طلبان؟
محمد قدمی (کاندیدای ریاست جمهوری از کردستان) در خصوص انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای شهر و روستا یادداشتی برای سایت کُردتودی ارسال کرده که در ادامه می‌خوانید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، در این یادداشت آمده است:

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،,

 

,

بالاخره پس از کش و قوس ها و مبارزات انتخاباتی ،نتیجه ی نهایی انتخابات ملی با انتخاب جناب روحانی و در شهرها و روستاها با گزینش لوکال منتخبین شوراها، رقم خورد؛ اما ضمن تشکر از همه دست اندرکاران و حامیان و زحمتکشان ؛چند نکته در این رابطه ،مهم است که نباید از آن غافل ماند:

,

 

,

1- نتیجه ی انتخابات ﻫر چه هست ،رای ملت است و قابل احترام؛(تقلبات جزئی را کار ندارم :در ﻫر دو نوع انتخابات ریاست جمهوری و شوراها و اینکه مثلا تعرفه کم بوده یا دهیاران را بسیج نمودند،از حربه ی یارانه و إمکانات مالی استفاده شده یا در شوراها از وعده های کمک به تحت پوشش ها استفاده شده و امثال اینها).اصل أساسی این است که انتخابات،انتخابات است! و از ﻫر وسیله ای استفاده میشود و در قوانین کشور ما و سایر کشورها نیز خلل های قانونی زیادی در خصوص نظارت بر تبلیغات وجود دارد. در ﻫر حال حماسه حضور چهل میلیونی ملت و مشارکت سیاسی بالاتر از میانگین اروپایی در عرصه ی مشابه، امری نیست که بتوان به راحتی از کنار آن گذشت و امنیت و ظرفیت فرهنگ سیاسی و رقابتی هم ،مؤلفه ی مزید مثبتی است که در پیام رهبری عزیز بدانها  اشاره شده بود.

,

 

,

٢- ضمن آرزوی توفیق برای روحانی و دولتش در خدمت به مردم و گسترش امنیت و رفاه و آزادیهای مشروع، آرای جناب رییسی را قابل توجه میدانم و حدود شانزده میلیون نفر (حدود هفت و نیم میلیون نفر کمتر از رییس جمهور منتخب)؛سرمایه ی اجتماعی بزرگی حول نظام ارزشی و اصولگرایی و فرا اصولگرایی در کشور است که نمیتوان آنرا ابدا أقلیت نامید! بلکه اکثریتی غیر ناجح نسبت به اکثریت فاتح است که اصول  و مبانی خود را با سداد و به دور از روی و ریا حفظ نموده و  اختلاف آن با جبهه ی اصلاحات، حدود ثلث است یعنی نسبت دو سوم به سه سوم و این یعنی اصلا اختلافات آرا آن چنان نیست که جبهه ی اصولگرایی و عقبه ی مردمی آن نادیده گرفته شود.ضمن اینکه پیروزی جریان اعتدال و طبقه ی متوسط شهری و روستایی، إنکار ناپذیر است و گفتمان آنها، رسوخ ابزاری بیشتری داشته است. البته با پیوستن نمادین تتلو ها به جریان ارزشی، ظرفیت پذیرش این جریان برای جذب طیف خاکستری در آینده، چشم انداز روشن تری دارد.

,

 

,

٣- به جرات عرض میکنم درصد قابل توجهی از مردم ما، جناحی رای نداده اند: یا مانند اقوام و مذاهب؛ شعارهای این طرفی را خوشایندتر دانسته اند، بدون اینکه ضمانت عملی خاصی سراغ داشته باشند! و یا نوعا به کار و اشتغال و کارآمدی، رای داده اند و کاری مثلا به هویت رییسی و قالیباف نداشته اند.

,

 

,

درس بزرگ برای جبهه ی مردمی و جماعت اصلگرا(فوندامنتال)در این مقطع این است که اولا  وحدت نیروهایشان کارساز بوده(و دکتر قالیباف قهرمان این  وفاق بود؛ مزید بر تدابیر داهیانه ی جمنا و جناب رحیمیان)؛ گرچه به نجاح ظاهری منجر نشد و ثانیا باید در روشهای جذب أفکار عمومی خصوصا در میان قومیتها وحواشی و هنرمندان و زنان و طیف خاکستری، تجدیدنظر کنند و از روشهای نرم فرهنگی با حفظ اصول، بیشتر بهره جویند.

,

 

,

درس نهایی و بسیار مهم تر این است که نیروهای نخبه ی خود را از هم اکنون، حمایت و تقویت کنند و پس از موفقیت یا عدم موفقیت در انتخاباتها آنها را به حال خود نگذارند. این آخری به نظر من پاشنه آشیل اصولگرایان است ؛در حالی که طرف دیگر، نخبگان خود را حتی در خانه نشینی ها تنها نگذاشته و پس از فترتها دوباره به کارگیری مؤثر کرده است و این فارغ از تعصبات حزبی، رویه ی مهمی در ارتقای احزاب و دولتهاست.

,

 

,

نهادهای همسوی اصولگرایان که نیازی به ذکر نامشان نیست و خبرگزاری ها و إمکانات فرهنگی و تأمینی دارند، نیز حمایت واقعی از نخبگان همسو نکرده اند.لازم به ذکر است در عالم سیاست، هیچ نهاد و ارگانی، مقدس و مردمی و آن دیگری وابسته و حکومی نیست! باری؛شعار تا عمل یکی نیست و کارکرد مردمی نهاد ،مهم است نه اسم: از صدا و سیما گرفته  تا نهادهای نظامی و فرهنگی و ان جی او ها/حتی ممکن است کمپینهای نهادهای مدنی ،در وانفسای پوپولیسم /سانتی مانتالیسم،به نفع مردم نباشد!

,

 

,

٤- دولت آقای روحانی باید خدمت به همه را وجه ألهمه ی خود قرار دهد؛ چنانچه خودشان هم اشاره داده اند و نتایج برجام نباید به فراموشی سپرده شود و تولید و اشتغال مدنظر ملت و مقام معظم رهبری در کنار تقویت بنیه ی دفاعی و ارتقای تکنولوژی حتی از نوع هسته ای مسالمت آمیز بایستی در دستور کار قرار گیرد.

,

 

,

٥- در این هماورد، کسی بازنده نیست و مرعوبیتی برای ما مخالفان سیاستهای روحانی (نه مخالف خود او)، وجود ندارد.ما دشمن ایشان نیستیم ؛بلکه پشتیبان دولت او و ﻫر دولت خدمتگزار واقعی با حفظ رویه انتقادی هستیم. لذا شادی و تبختری برای این جناح یعنی اصلاحات،هم متصور نیست. بار سنگین مسئولیت است و لاغیر و مردم ،چشم انتظار برخورد با مفسدین اقتصادی و مالی و زمین خواران و نجومی ها از ﻫر نوعش هستند(و قوه ی قضائیه هم محتاج اصلاح و برخورد با قضات حامی آنهاست/جناب رییسی هم تاکید داشتند/ما نمونه ها در کردستان از برخورد نامناسب قضات با افشاگران زمین خواریها داریم که در جای خود اعلام میکنیم و هیچ قاضی حق هتاکی ندارد.منصب مقدس قضا جایگاه پیغمبر (ص) و علی ﻫﺎست (ع) و محل حکمرانی ﻫر مریض الاحوال و منحرف الخلقی نیست/حرفم متوجه ساحت پاک  قاطبه ی قضات محترم و با شخصیت نمیباشد /ما در تاریخ شریح قاضی های به نام دوستی نسب شکرخور؛ ولی با رویه ی دشمنی نژاد، زیاد داشته ایم و هنوز داریم در همین ایران و کردستان و سنندج خودمان ) و حلاوت واقعی در خدمت  به مردم  و کیفر دادن اینان است و ما کردها گرچه از شرکت به عنوان کاندیدای احراز صلاحیت شده ی رییس جمهوری در هماورد ملی باز ماندیم و به دو گروه در زمینه ی جانبداری تقسیم شدیم؛ اما باز هم بر کُردیت و ایرانیت خود میبالیم و به اسلامیت و جمهوریت، پای بندیم و ان شاءالله در مجموع،  اقوام و مذاهب و اهل سنت که درجه برخورداری کم دارند،همدیگر را تخریب نمیکنند و حرمت نخبگان خود را برای خوشامد غیری که آنها را نمیشناسد!،مخدوش نمینمایند.

,

 

,

ضمنا در انتخابات شوراها، در مناطق کردنشین، گلایه های بعضا شدیدی در خصوص نحوه ی عملکرد تبلیغی برخی کاندیداها از سوی رقبا؛ وجود دارد که خوب است فروکش کرده و همه با هم در سطح ملی دولت و سطح محلی شوراها به خدمت مشغول شویم. البته حق رسیدگی به شکایات در خصوص تخلفات در ﻫر دو حوزه ریاست جمهوری و شورا وجود دارد و مرجع مربوطه مسئول تایید انتخابات است.اما فساد در شهرداری ها و نهادهای عمومی از گذشته در مناطق، به کمک همین دسته بندی ها و عشیره بازی ها، نضج گرفته و اگر دستگاه محترم قضائی و بازرسی و ناظرین قانونی، ورود نکنند،مکانیزم انتخابات، به خودی خود، فساد زدا نیست.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه