اخبار داغ

گلایه روستاییان از اجرای آب بندهای بالادستی/ ۱۱۰بند و بندچه خاکی در فراهان آبگیری شد

گلایه روستاییان از اجرای آب بندهای بالادستی/ ۱۱۰بند و بندچه خاکی در فراهان آبگیری شد
کشاورزان روستاهای فراهان از اجرای طرح‌های آبخیزداری که سبب بستن مسیر آب و خشکاندن منابع آبی است، گلایه دارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از فراهان خبر؛ با شروع بارندگی ها در فصل بهار برخی از روستاییان شهرستان فراهان از اجرای طرح‌های آبخیزداری که سبب بستن مسیر آب و خشکاندن منابع آبی است، گلایه می‌کنند؛ در حالی که رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان فراهان عقیده دارد که طرح‌های آبخیزداری برای تثبیت بستر اجرا می‌شود و خشکیدن منابع آبی پایین دست ناشی از برداشت‌های غیرمجاز بالادستی‌ها است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, فراهان خبر, فراهان خبر,

روستاییان روستاهای فراهان بیان می کنند که اقدامات آبخیزداری اداره منابع طبیعی برای بستن مسیر حرکت آب سبب شده که قنات‌های روستاها خشک شود.

,

آنها عقیده دارند که بستن آب و جلوگیری از جریان آن در رودخانه‌ها، سبب می شود که منابع آبی به ویژه قنات‌‌های روستاها آسیب دیده و خشک شود.

,

یکی از کشاورزان فراهانی با گلایه از ایجاد بندها گفت: زمانی که آب در بندهای روستاهای بالا دست ذخیره می‌شود، قطعا تاثیری در تغذیه منابع زیرزمینی روستاهای پایین دست ندارد و به همین دلیل مردم راضی هستند که آب در رودخانه جریان یابد و قنات‌های در مسیر را احیا کند. 

,

وی افزود: در زمان بارندگی این میزان آب در این بندها ذخیره و بخش عمده‌ای از آن تبخیر می‌شود.

,

ایجاد آب بند برای جلوگیری از وقوع سیل

, ایجاد آب بند برای جلوگیری از وقوع سیل, ایجاد آب بند برای جلوگیری از وقوع سیل,

فرهاد مجد آبادی، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان فراهان در گفتگو با فراهان خبرگفت: به دنبال بارندگی های مناسب بهاره امسال عملکرد همه سازه های آبخیزداری فراهان بازدید شد که تمامی آن ها آبگیری شدند و تنها یک یا ۲ مورد آن بازده مناسب را نداشته و باید اصلاحاتی در آن صورت گیرد.

, فراهان خبر, فراهان خبر,

وی هدف از ایجاد این سازه ها را کنترل سیلاب و انتقال آن به مسیری که به مزارع، قنات، کانال های آبیاری و روستاها خسارت وارد نکند، عنوان کرد.

,

مجد آبادی اجرای عملیات آبخیزداری در فراهان را عامل کنترل روان آب ها و مهار سیلاب برشمرد و اظهار کرد: این مهم علاوه بر جلوگیری از بروز سیل و ایجاد خسارت، باعث کنترل فرسایش، جمع آوری آب های سطحی و تقویت سفره های آب های زیرزمینی، چاه ها و قنوات موجود در منطقه می شود.

,

وی خاطرنشان کرد: با بارش های آسمانی بهاره، ۹۰ درصد سازه و سدها در فراهان سرریز شده اند اما با اقدامات کاربردی و مناسب احتمال وقوع سیلاب در این شهرستان کنترل شده است.

,

مجدآبادی ادامه داد:ذخیره آب در آب بندها همچنین با نفوذ آب به داخل زمین، موجب ایجاد آبخوان‌های کوچک شده که سبب می شود آب با تاخیر چند ماهه یعنی درست زمانی که روستاها با چالش بی‌آبی مواجه می‌شوند، منابع آبی آنها را تغذیه کند.

,

وی اظهار کرد: از ابتدای سال زراعی (اول مهرماه سال ۹۵) تاکنون ۲۹۴ میلیمتر بارندگی در فرمهین به ثبت رسیده است.

,

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان فراهان تصریح کرد: حجم آبگیری سازه های شهرستان فراهان نیز حدود پنج میلیون متر مکعب است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه