اخبار داغ

در گفتگو با خلبان یزدی عملیات آزادسازی خرمشهر مطرح شد؛

نقش بی دلیل رزمندگان یزدی در عملیات الی بیت المقدس / آسایش امروز مرهون خون شهداست

نقش بی دلیل رزمندگان یزدی در عملیات الی بیت المقدس / آسایش امروز مرهون خون شهداست
خلبان یزدی دفاع مقدس با اشاره به عملیات آزادسازی خرمشهر گفت: رزمندگان یزدی در این عملیات نقش بی بدلیلی را ایفا کردند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از یزدرسا؛ سوم خردادماه سالروز آزادسازی خرمشهر یادآور رشادت‌ها و ازجان‌گذشتگی‌های دلیرمردان عرصه جهاد و شهادت و نماد مقاومت و پایداری است در این روز تلاش‌ها و فداکاری‌ها نتیجه داد و خرمشهر اشغال‌شده توسط دژخیمان رژیم بعث عراق آزاد و به مهین بازگشت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

به همین مناسبت و به‌پاس قدردانی از رزمندگان عملیات بیت‌المقدس به سراغ سرهنگ خلبان محمدحسین عطری اشکذری رفته و دقایقی را با وی به گفتگو نشستیم

,

محمدحسین عطری اشکذری در سال 1338 در اشکذر یزد متولد شد. وی که به دلیل شدت علاقه به پرواز همیشه در رؤیاهایش خود را خلبانی زبده می‌دید سرانجام در سال 1356 درحالی‌که برای گردش و تفریح به شیراز رفته بود با اطلاعیه استخدام هوانیروز ارتش روبرو شده و برای استخدام ثبت‌نام کرد.

,

عطری پس از گذراندن آزمون‌های مختلف و معاینات سخت پزشکی در بین 400 شرکت‌کننده توانست به همراه 7 نفر دیگر پذیرفته‌شده و برای گذراندن دوره‌های آموزشی راهی دانشکده خلبانی اصفهان شود.

,

وی پس از گذراندن چهار ماه آموزش سربازی در دانشکده خلبانی اصفهان رسماً وارد دورهای تخصصی شد و پس از آموزش 80 درصد از پروازها، آموزش‌ها به دلیل اوج‌گیری انقلاب اسلامی و فعالیت‌های انقلابی و خروج نیروهای آمریکائی از کشور تعطیل شد که پس از انقلاب ادامه آموزش‌ها توسط اساتید ایرانی ادامه یافت و آموزش‌های پرواز تکمیل شد.

,

 این سرهنگ فداکار ارتش اسلام در سال 1359 در بحبوحه شورش‌های کردستان ازدواج کرد و حاصل این ازدواج دو فرزند پسر و یک فرزند دختر است.

,

, ,

عطری در گفتگو با یزد رسا؛ بابیان اینکه از آغاز انقلاب تا پایان دوران دفاع مقدس بیش از 2 هزار ساعت پرواز انجام داده است گفت: در بیش از 80 درصد پروازهای عملیاتی شرکت داشتم و اولین عملیات پروازیم عملیات کردستان بوده است.

, یزد رسا,

وی با اشاره به رشادت‌ها، فداکاری‌ها و زحمات زیادی که یگان هوانیروز در دوران متحمل شده است اظهار داشت: در دوران جنگ در خدمت قرارگاه فتح به فرماندهی شهید صیاد شیرازی بودم که اعلام شد برای شناسایی منطقه شلمچه نیاز به یک فروند بالگرد است که بنده برای این عملیات انتخاب شدم.

,

عطری خاطرنشان کرد: به دلیل اهمیت بالای عملیات بیت‌المقدس و اینکه منطقه عملیاتی از آب احاطه‌شده بود نیاز به شناسایی منطقه داشتیم که صبح روز بعد به همراه دو تن از برادران پاسدار برای شناسایی پرواز کردیم و به دلیل اینکه از یکسو منطقه به‌گونه‌ای بود که بین نیروهای خودی و دشمن قرار داشتیم و از سوی دیگر محرمانه بودن عملیات و احتمال شلیک نیروهای خودی احتمال بازگشت بسیار پایین بود.

,

رزمنده دوران دفاع مقدس ادامه داد: یک ساعت روی منطقه، پرواز شناسایی انجام دادیم و طول و عرض منطقه را به دست آوردیم البته گفتنی است به دلیل اینکه رادار دشمن ما را نگیرد دو سه متری سطح زمین حرکت می‌کردیم و ترکش‌های توپ‌خانه عراق به‌واسطه اینکه وارد آب می‌شد به ما اصابت نمی‌کرد. پس از پایان عملیات و در هنگام بازگشت گلوله دشمن به عقب موتور برخورد و موتور آتش گرفت که به هر طریق ممکن خود را به منطقه خودی رساندیم.

,

 به دلیل ورود آتش به کابین، دو نفر از برادران پاسدار به داخل آب پریدند و من و همکارم نیز به همراه بالگرد از سمت راست زمین خوردیم و با خوش‌شانسی خود را نجات دادیم اما از ناحیه کمر دچار سوختگی شدیم و با بالگرد نجات ابتدا به بیمارستان اهواز و پس از دو روز به تهران منتقل شدیم.

,

, ,

وی نقش رزمندگان یزدی در عملیات بیت‌المقدس را درخشان توصیف کرد و ابراز داشت: یزدی‌ها نیز مانند دیگر هم‌وطنان با همه وجود در این عملیات و عملیات گوناگون نقش‌آفرینی کردند و پاره‌ای از تن میهن را به آغوش وطن بازگرداندند.

,

سرهنگ فداکار ارتش اسلام با یادآوری روز آزادسازی خرمشهر اذعان داشت: وقتی خرمشهر آزاد شد من در بیمارستان بستری بودم و با شنیدن این خبر واقعاً سر از پا نمی‌شناختم و خوشحال بود که عملیات شناسایی ما مؤثر بوده و سهم کوچکی در پیروزی عملیات داشته و جان خیلی‌ها را نجات داده است.

,

عطری با گرامی داشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس اظهار داشت: هوانیروز شهدای زیادی را تقدیم این نظام کرده اما در عملیات شناسایی فتح خرمشهر دو فروند بالگرد کبریمورد اصابت موشک دشمن قرار گرفت و چهار تن از خلبانان آن به شهادت رسیدند.

,

وی نقش حضرت امام خمینی (ره) را در مدیریت جنگ بی‌بدیل خواند و گفت: هرگاه امام برای رزمندگان صحبت می‌کرد آنان روحیه‌ای مضاعف پیدا می‌کردند.

,

عطری در پایان به جوانان توصیه کرد تا قدردان این نظام و کشور باشند و اذعان داشت: متر به متر این خاک به خون شهدا و جانبازان ما آغشته است و آسایش امروز مرهون خون شهداست بنابراین این نظام به‌راحتی به دست نیامده و باید از آن مراقبت و پاسداری کرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه