اخبار داغ

شاعر جوان تبریزی مطرح کرد؛

شاعران جوان امروزی خود را بالاتر از شهریار می‌دانند

شاعران جوان امروزی خود را بالاتر از شهریار می‌دانند
شاعر جوان تبریزی گفت: بسیاری از شاعران جوان امروزی نه تنها شاعران بزرگ را رد می کنند، بلکه خودشان را هم شاعری در حد شهریار و سهند می‌دانند و حتی گاهی این شاعران بزرگ را هم زیر سوال می‌برند!
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، تحریریه‌ی خبر آناج در نظر دارد سه‌شنبه هر هفته گفت‌وگویی با شاعران پیشکسوت و جوان استان آذربایجان‌شرقی به منظور معرفی اثرهای آن‌ها ترتیب دهد، در نخستین گام با مهدی عظیمی متولد ۱۳۶۵ که از ۲۱۱ سالگی به صورت حرفه‌ای فعالیت خود را در زمینه شعر آغا کرده و مؤلف کتاب "ترلان دره سی" است به گفت‌وگو نشسته‌ایم که متن کامل آن را در ادامه می‌خوانید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج, تحریریه‌ی خبر آناج در نظر دارد سه‌شنبه هر هفته گفت‌وگویی با شاعران پیشکسوت و جوان استان آذربایجان‌شرقی به منظور معرفی اثرهای آن‌ها ترتیب دهد، در نخستین گام با مهدی عظیمی متولد ۱۳۶۵ که از ۲۱۱ سالگی به صورت حرفه‌ای فعالیت خود را در زمینه شعر آغا کرده و مؤلف کتاب "ترلان دره سی" است به گفت‌وگو نشسته‌ایم که متن کامل آن را در ادامه می‌خوانید.,

آناج: با توجه به اینکه شما مؤسس انجمن ادبی آراز هستید، به نظرتان در حال حاضر و در گذشته کدام یک از انجمن ادبی‌‌های فعال شهر تبریز موفق هستند؟

, آناج: با توجه به اینکه شما مؤسس انجمن ادبی آراز هستید، به نظرتان در حال حاضر و در گذشته کدام یک از انجمن ادبی‌‌های فعال شهر تبریز موفق هستند؟, آناج: با توجه به اینکه شما مؤسس انجمن ادبی آراز هستید، به نظرتان در حال حاضر و در گذشته کدام یک از انجمن ادبی‌‌های فعال شهر تبریز موفق هستند؟,

از زمانی که بنده وارد دنیای ادبیات شدم، انجمن‌‌های بسیاری در تبریز ایجاد شده‌اند، اما در بین این جلسات به تعداد شمار انگشتان می‌توان گفت که موفق بودند، من اگر بخواهم از این جلسات نام ببرم یکی از این جلسات انجمن خشت یعنی خانه شاعران تبریز واقعا برای ادبیات شهرمان تاثیرگذار بود، به عنوان مثال برگزاری دو دوره جشنواره بین المللی خط سوم که در حال حاضر نیز جلسه‌ای به این نام در تبریز برپاست نیز موفق عمل می‌کرد، در مورد انجمن آراز هم چون بنده دبیر این جلسه بودم نمی‌خواهم توضیح زیادی بدهم چراکه توضیح این جلسه برای مخاطبانی است که به این جلسات تشریف می‌آوردند.

,

آناج: شما آینده شعر تبریز را چگونه ارزیابی می کنید؟

, آناج: شما آینده شعر تبریز را چگونه ارزیابی می کنید؟, آناج: شما آینده شعر تبریز را چگونه ارزیابی می کنید؟,

آینده شعر و ادبیات تبریز نیاز به توضیح و توصیف نمی‌باشد، چرا که پرچم تبریز همیشه بالاست و شاعران بزرگی به جامعه ادبی تحویل داده است.

,

آناج: به نظر شما در چند سال چرا آمار شاعران رو به افزایش است؟

, آناج: به نظر شما در چند سال چرا آمار شاعران رو به افزایش است؟, آناج: به نظر شما در چند سال چرا آمار شاعران رو به افزایش است؟,

من این سوالتان را خیلی پسندیدیم و مدتی است که این سوال دردی بود در درون من، اولا شعر به قول یکی از دوستان نیازی به سرمایه چندانی ندارد و اگر یک قلم و کاغد داشته باشی دیگر نوشتن شعر کاری ندارد!

,

آناج: تفاوت شاعران گذشته با شاعران امروزی در چیست؟

, آناج: تفاوت شاعران گذشته با شاعران امروزی در چیست؟, آناج: تفاوت شاعران گذشته با شاعران امروزی در چیست؟,

در زمان بنده یعنی موقعی که تازه شعر می‌نوشتم، خواندن شعر و پشت تریبون رفتن کار آسانی نبود، به خاطر اینکه بزرگان و شاعران حرفه‌ای بودند و کسی به خود اجازه نمی‌داد که به خاطر یک شعر ساده وقت جلسه را پایمال کند، شاید خیلی از دوستان با خواندن این مطلب از من ناراحت شوند، اما واقعیت این است که شاعران امروزی شاعران تازه وارد احترام بزرگتر و پیشکسوت را نگه نمی‌دارند و بسیاری از این شاعران نه تنها شاعران بزرگ را رد می‌کنند بلکه خودشان را هم شاعری در حد شهریار و سهند می‌دانند.

,

حتی گاهی این شاعران بزرگی که نام بردم را هم زیر سوال می‌برند!، به نظر بنده اگر کمی معنا و مفهوم شعر را بفهمیم و بدانیم که شعر چیست و برای چه شعر می‌نویسیم آن وقت هم کیفیت شعرمان عالی می‌شود و هم کمیت.

,

آناج: آیا نخستین شعری را که سروده‌اید به خاطر می‌آورید؟

, آناج: آیا نخستین شعری را که سروده‌اید به خاطر می‌آورید؟, آناج: آیا نخستین شعری را که سروده‌اید به خاطر می‌آورید؟,

اولین شعری که نوشتم درست یادم نیست، اما اگر بخواهم به یکی از قدیمی‌ترین شعرهایم اشاره کنم می‌توان به این شعر اشاره کرد:

,

«سیز منی قبیره قویاندا او گون
بیلمیردیز یئنی‌دن دوغولاجاغام
بیلمیردیز بو قبیر اولاجاق آنام
یئنی‌دن بله‌یه قویولاجاغام

,
,
,
,

هله بیر یاشیم وار کورپه‌یم هله
یاستدیغیم توپراق‌دیر یورقانیم آنام
نه من دیل آچمیشام سوُزومو دئیم
نه آنام دانیشیر سوُزونو قانام

,
,
,
,

بیتیرم آغاج تک توپراق‌دان اما
آغاج بار گتدیکجه باشینی ایر
داریشین جانیما آی قاریشقالار
داماردان قان آچین دویانا قدر

,
,
,
,

چاتیر قولاغیما آغلاماق سسی
ائله بیل دونیادان کوچن وار یئنه
اینسان‌لار چیینیده گله‌ن بو تابوت
گوُرورم ائله بیل قونوشودور منه

,
,
,
,

دویولدو قاپیمیز گله‌ن سئوگیلیم 
دئمه‌لی سنین دیر بورداکی قبیر
دوشونو دوداق‌دان چک قبیر آنا
امدییم سوت‌دنده قان ایی گلیر

,
,
,
,

دئ نه‌دن آتمیسان دونیانین داشین
یوخسا اوله‌ن‌لرین سونودا سنسن 
بلکه اولمه‌میسن دیریسن هله
بلکه ده سن منی اولدوره‌جکسن

,
,
,
,

سنین چیچکلره بنزر اللرین 
گوتوروب باغرینا باساجاق منی
قبیردن قبیره کوچن بو اینسان
یئنی‌دن دوغولوب سئوه‌جک سنی»

,
,
,
,

آناج: آیا شما اولین کتاب شعری را که خواندید به خاطر می‌آورید؟

, آناج: آیا شما اولین کتاب شعری را که خواندید به خاطر می‌آورید؟, آناج: آیا شما اولین کتاب شعری را که خواندید به خاطر می‌آورید؟,

اولین کتابی که خواندم از شاعری به نام مروارید دیلبازی بود که هدیه‌ای بود از استاد ارجمندم جناب حسن اومود اوغلی که از همین جا دست ایشان را بوسیده و از زحماتی که برای بنده کشیده نهایت قدردانی را دارم.

,

آناج: بیشتر از خواندن کتاب کدام یک از اساتید و بزرگان شعر لذت می‌برید؟

, آناج: بیشتر از خواندن کتاب کدام یک از اساتید و بزرگان شعر لذت می‌برید؟, آناج: بیشتر از خواندن کتاب کدام یک از اساتید و بزرگان شعر لذت می‌برید؟,

شاعران بزگ زیادی هستند که بنده خیلی از خواندن کتاب‌هایشان هم بیشتر لذت بردم و هم یاد گرفتم مثلا: بولود قاراچورلو (سهند) ناظیم حکمت، شاهمار اکبرزاده، رامیز روشن...

,

آناج: فعالیت رسمی در زمینه شعر را از چند سالگی شروع کردید؟

, آناج: فعالیت رسمی در زمینه شعر را از چند سالگی شروع کردید؟, آناج: فعالیت رسمی در زمینه شعر را از چند سالگی شروع کردید؟,

شعر را به صورت جدی و حرفه‌ای از سن ۲۱ سالگی شروع کردم و اولین شعرم را در ۲۲ سالگی نوشتم.

,

آناج: در چه قالبی اشعار خود را می‌نویسید؟

, آناج: در چه قالبی اشعار خود را می‌نویسید؟, آناج: در چه قالبی اشعار خود را می‌نویسید؟,

اشعارم در قالب چهار پاره و سپید می باشند.

,

آناج: در خصوص کتاب "ترلان دره سی" که مجموعه‌ای از اشعار خودتان است توضیحی در این خصوص هم ارائه بفرمایید؟

, آناج: در خصوص کتاب "ترلان دره سی" که مجموعه‌ای از اشعار خودتان است توضیحی در این خصوص هم ارائه بفرمایید؟, آناج: در خصوص کتاب "ترلان دره سی" که مجموعه‌ای از اشعار خودتان است توضیحی در این خصوص هم ارائه بفرمایید؟,

اولین کتاب بنده به نام ترلان دره‌سی در سال۱۳۹۴ با همکاری نشر موغام در قالب‌های چهار پاره و سپید به تعداد ۲۲ شعر به چاپ رسید، در این کتاب می‌شود گفت تقریبا همه اشعار اجتماعی بوده و می‌توان درون این شعر اجتماعی رگه‌هایی از شعر عاشقانه هم دید.

,

آناج: به نظر شما علت تشکیل انجمن‌های ادبی خانگی چیست؟

, آناج: به نظر شما علت تشکیل انجمن‌های ادبی خانگی چیست؟, آناج: به نظر شما علت تشکیل انجمن‌های ادبی خانگی چیست؟,

بعد از چند سال شرکت در جلسه‌های ادبی تصمیم بر این شد جلسه بر پا کنیم که بتوان به ادبیات تخصص پرداخت، برای همین با کمک مسئولین وزارت ورزش و جوانان مجوز جلسه‌ای به نام انجمن ادبی آراز در سال ۱۳۹۱ تاسیس شد، در این انجمن تخصصی به یاری دوستان شاعر و منتقد کتاب‌های زیادی از کتاب‌های نشر شده شعرا و نویسندگان جوانان به نقد و بررسی پرداخته شد که خدا را شکر بازتاب خوبی داشت، اما متاسفانه بعد از چند سال از عمر این انجمن به خاطر نبود مکان برای برگزاری جلسات این جلسه هم به تعطیل شد، به خاطر همین بسیاری از جلساتی که به نام جلسات خانگی شروع به فعالیت کردند، بنده نظرم فقط در مورد تاسیس جلسات خانگی این خواهد بود که نبود مکان در ارگان های دولتی باعث شد که بسیاری از جلسات تعطیل و یا به خانه ها کشیده شود.

,

آناج: آیا شاعری می‌تواند یک شغل مستقلی محسوب شود؟

, آناج: آیا شاعری می‌تواند یک شغل مستقلی محسوب شود؟, آناج: آیا شاعری می‌تواند یک شغل مستقلی محسوب شود؟,

در مورد این که شعر نوشتن می‌تواند یک شغل باشد می‌توانم به جرات پاسخ بدم خیر! بنده خودم با شعر نوشتن به هیچ شغلی دست نیافتم که هیچ، از چند کار هم اخراج شدم!

,

آناج: سخن پایانی؟
در آخر هم می خواهم در مورد مشکلات شاعرانی که می‌شناسم و همشهری بنده هستند صحبتم کنم، ما در تبریز شاعران جوان بزرگی داریم که نام و شعرشان آوازه بسیاری دارد، اما متاسفانه خیلی از این شعرا مشکلاتی همچون چاپ کتاب، بیکاری و با خیلی از مشکلات دیگر روبرو هستند، من نمی‌خواهم این حرفم را به یک نفر بلکه از تمامی کسانی که می‌توانند مشکلات هنرمندان را برطرف کنند خواهشمندم حداقل به دردهای این جوانان رسیدگی کنند.

, آناج: سخن پایانی؟, آناج: سخن پایانی؟,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه