اخبار داغ

بقاع متبرکه‌ی تبریز را بهتر بشناسیم + تصاویر

بقاع متبرکه‌ی تبریز را بهتر بشناسیم + تصاویر
در تبریز مقبره‌هایی وجود دارد که خیلی‌ها از وجود آن بی‌خبرند و اکثر جوان‌ها با نام امامزاده دال و ذال غریبه‌اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، سخن از تبریز تنها به بناها و فضاهای شهر ختم نمی‌شود، شهر زیبای تبریز با قدمتی چند هزار ساله مقبره  امامزادگان و بقاع متبرکه را نیز در دل خود جای داده است که هرکدام بی‌همتایی پروردگار را به تصویر می‌کشند و حس آرامش و نزدیکی با پروردگار را در دل می‌پرورانند. در آستانه‌ی تبریز 2018 استفاده از ظرفیت این مقبره‌ها می‌تواند موجب جذب گردشگر و نمایان شدن هویت مذهبی شهر گردد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج, سخن از تبریز تنها به بناها و فضاهای شهر ختم نمی‌شود، شهر زیبای تبریز با قدمتی چند هزار ساله مقبره  امامزادگان و بقاع متبرکه را نیز در دل خود جای داده است که هرکدام بی‌همتایی پروردگار را به تصویر می‌کشند و حس آرامش و نزدیکی با پروردگار را در دل می‌پرورانند. در آستانه‌ی تبریز 2018 استفاده از ظرفیت این مقبره‌ها می‌تواند موجب جذب گردشگر و نمایان شدن هویت مذهبی شهر گردد.,

در ادامه نگاهی اجمالی به 5 امامزاده و بقاع متبرکه‌ی نام‌دار تبریز داریم:

,

امامزاده سید جمال الدین

, امامزاده سید جمال الدین, امامزاده سید جمال الدین,

امامزاده سیدجمال تبریز، زیارتگاهی است که در مسجد حاجت که در راسته کوچه واقع شده است. این زیارتگاه مرقد امامزاده موسی معروف به سیدجمال الدین از اولاد امام موسی بن جعفر  می‌باشد؛ آرامگاه در زیر گنبد و پاطاق مقرنسی دارد که روی آن صندوق چوبی زیبایی نهاده‌اند.

,

, ,

دوکتیبه مرمرین سنگ قبر نیز در این بقعه به چشم می‌خورد که یکی متعلق به قبر آخوند ملااحمد مدرس و دیگری مربوط به قبر شیخ عبدالغفار است. این امامزاده با پنج واسطه به حضرت امام موسی بن جعفر (ع) منتهی می‌‌شود.

,

امامزاده سیدحمزه

, امامزاده سیدحمزه, امامزاده سیدحمزه,

امامزاده سیدحمزه در محله سرخاب تبریز، در محل تقاطع خیابان ثقه الاسلام و بازارچه سیدحمزه قرار دارد. نام و کنیه این سید جلیل القدر، ابوالحسن حمزه‌بن حسن‌بن محمد می‌باشد که با 16 واسطه نسبش به امام موسی‌بن جعفر می‌رسد. بنای اولیه در این سال توسط فرزندش سید حسین بر تربت وی احداث گردید.

,

بقعه این امامزاده بعد از سال‌ها در سال 1382 توسط سازمان میراث فرهنگی استان بازسازی و مرمت شد. این بقعه عبارت است از صحن نسبتا وسیعی که در سمت جنوب آن مقبره قرار گرفته و در قسمت شرق و شمال آن حجره‌ها و اطاق‌هایی جهت اقامت و تحصیل طلاب وجود دارد.

,

, ,

گذشته از ویژگی‌های جذاب بقعه، آینه بندی طاق بالای صندوق قبر و آیینه بندی طرفین شمالی و جنوبی آن که در دیوار به کتیبه‌ای زیبا ختم می‌شود که از زیبایی‌های درخور تحسین این بنای تاریخی است.

,

امامزاده سید ابراهیم

, امامزاده سید ابراهیم, امامزاده سید ابراهیم,

امامزادا سید ابراهیم در محله دوه چی، خیابان شمس تبریزی قرار دارد. مهم‌ترین قسمت این بقعه، سنگی است که به دیوار غربی بقعه نصب شده و به سنگ بسم الله مشهور است که در قاهره نوشته شده و اثر میرزای سنگلاخ است که به جهت قبر پیامبر اکرم به دربارعثمانی برده شده بود ولی در اثر بی‌توجهی سلطان عثمانی آن را به تبریز آورده‌اند.

,

, ,

بقعه عون بن علی

, بقعه عون بن علی, بقعه عون بن علی,

در ارتفاع 1800 متری شمال تبریز و بر فراز کوه‌های سرخ رنگ، مقبره عون بن علی یا عینالی قرار دارد. سبب شهرت این کوه به خاطر مقبره و زیارتگاه عون بن علی و زید بن علی، دو تن از فرزندان امام اول شیعیان حضرت علی(ع) هستند که قدمت این بقعه و زیارتگاه را از دوران ایلخانیان تخمین می‌زنند.

,

آنچه به این امامزاده زینت بیشتری بخشیده مقبره چند شهید گمنام است. با انتخاب عینالی هم می‌توانید کوه نوردی کنید، هم زیارت و هم ازفضای پاک کوهستانی و تله کابین لذت ببرید.

,

, ,

دال و ذال

, دال و ذال, دال و ذال,

مسجد دال و ذال و زیارتگاه دوتن از بزرگان دین که در همین منطقه اعدام و شهید شدند،در محله میارمیار بین خیابان فردوسی و شریعتی شمالی واقع شده است. ضریح نقره‌ای زیر گنبد قرار دارد که در سال 1391 از طرف اداره کل اوقاف و امور خیریه استان آذربایجان‌شرقی نصب شده است.

,

, ,

در نمای اصلی بقعه و مسجد دال و ذال سه در ورودی و چهار پنجره آهنی سبز رنگ وجود دارد. کتیبه درب میانی از جنس مرمر و متن آن آیه 18 از سوره مبارکه توبه و کتیبه درب ضلع شرقی از جنس کاشی آبی و فیروزه‌ای است و عبارت مسجد دال و ذال روی آن حک شده است.

,

گزارش از: آناهیتا رحیمی

, گزارش از: آناهیتا رحیمی, گزارش از: آناهیتا رحیمی]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه