اخبار داغ

درمان پرهزینه اما پیشگیری ارزان و ساده؛

شناسایی ۱۵۸ بیمار مبتلا به تالاسمی در سرباز/ آزمایش پیش از ازدواج تنهاراه پیشگیری از اختلات ژنتیکی

شناسایی ۱۵۸ بیمار مبتلا به تالاسمی در سرباز/ آزمایش پیش از ازدواج تنهاراه پیشگیری از اختلات ژنتیکی
رئیس دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر گفت: تالاسمی بیماری پرهزینه و خطرناکی است که به یک آزمایش ساده ژنتیکی پیش از ازدواج قابل پیشگیری و شناسایی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پاپایا، شاید تاکنون بارها واژه تالاسمی را شنیده باشید و یا حتی در خانواده و آشنایان با بیماران تالاسمی روبه رو شده باشید اما باید گفت که هنوز هم بسیاری از مردم بخصوص در مناطق مرزی که به آموزش و فناوری های روز دسترسی کمتری دارند با این بیماری غریبه بوده و با وجود کثرت بیماران تالاسمی در این مناطق، هنوز هم برخی افراد نمی دانند که این بیماری از جمله بیماری های ژنتیکی است که فرد بر اثر ابتلای به آن با چه مشکلات و خطراتی روبه رو می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پاپایا,

در بیماران تالاسمی هموگلوبین خون، ساختار طبیعی خود را از دست می دهد به گونه ای که تنها هموگلوبین غیر موثر در بدن این افراد تولید می شود و علت معیوب بودن قادر به اکسیژن رسانی مطلوب به اعضا بدن نیست و این به این معناست که این بیماران با مشکل کمبود کلی هموگلوبین روبه رو نیستند بلکه هموگلوبین غیرطبیعی بدن آنان افزایش یافته و بدن دیگر قادر نیست تا حیاتی ترین عنصر موجود در جهان را به اعضای مختلف برساند.

,

بسیاری از مردم تصور می‌کنند که بیماران تالاسمی کمبود آهن دارند، در حالی که بیماران تالاسمی ماژور از افزایش بار آهن در بدن رنج می‌برند و تلاش بر این است که این بار آهن را کاهش داد به همین دلیل تمام تلاش متخصصان در کنار تزریق خون به بیمار، این است که عوارض این دریافت آهن را کنترل کنند.

,

این بیماری در سراسر جهان و در  میان همه نژادها دیده می‌شود اما شیوع آن در نواحی مدیترانه، خاورمیانه، و جنوب شرقی آسیا بیشتر دیده شده است اما پراکندگی آن به گونه ای است که از جنوب غربی اروپا تاخاور دور امتداد یافته و در نواحی وسیعی از آفریقای مرکزی نیز دیده می‌شود.

,

هرسال بیش از 4 میلیون کودک در جهان با اختلالات ژنتیکی متولد می‌شوند که تالاسمی یکی از انواع مهم این گونه اختلالات است و به گفته کارشناسان تنها در ایران چیزی در حدود یک و نیم  تا سه میلیون از جامعه ناقل ژن تالاسمی هستند و بیش از 20 هزار نفر نیز مبتلا به تالاسمی در کشور شناسایی شده اند که 19 هزار نفر از این جمعیت عضو انجمن تالاسمی ایران هستند و سالانه بین 200 تا 300 نفر به این تعداد افزوده می شود که همه آنان کودکان تازه متولد شده ای هستند که با کمی اطلاع رسانی و افزایش فرهنگ همه گیرشدن آزمایشهای پیش از ازدواج می توان جلوی ابتلای این کودکان به تالاسمی را گرفت.

,

 

,

پیشگیری از تالاسمی موثرترین روش کنترل

, پیشگیری از تالاسمی موثرترین روش کنترل, پیشگیری از تالاسمی موثرترین روش کنترل,

در همین رابطه رئیس دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر در گفت و گو با خبرنگار پاپایا، با اشاره به اینکه هر بیمار تالاسمی سالانه ده میلیون تومان برای دولت هزینه دارد، اظهار داشت: علما و بزرگان باید با اطلاع رسانی مناسب به زوجین آنها را برای  آزمایش قبل از ازدواج راضی کنند تا دیگر شاهد تولد کودکانی با مشکلات ژنتیکی در جامعه نباشیم.

, پاپایا,

وی افزود: در صورتی که زوجینی در آزمایشات قبل از ازدواج متوجه شوند که مبتلا به تالاسمی مینور هستند به آنها مشاوره داده می‌شود که از انجام این ازدواج خودداری شود اما هیچ‌گاه قوانین مانع اختیارات و ازدواج شرعی نمی‌شود.

,

ایرج ضاربان خاطرنشان کرد: در حوزه دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر 760 نفر مبتلا به بیماری تالاسمی هستند که از این تعداد 158 نفر در شهرستان سرباز قرار دارند.

,

وی با بیان این مطلب که بیمارستان شهرستان سرباز فاقد بخش تالاسمی است، گفت: یکی از مشکلات بزرگ این بیماران نبود مراکز تخصصی تالاسمی در همه شهرستان های استان است به گونه ای که بیماران مجبور هستند برای مداوا به ایرانشهر، زابل و زاهدان مراجعه کنند که امیدواریم بتوانیم در آینده نزدیک این مشکل را رفع کنیم.

,

ضاربان در پایان با درخواست از شهروندان استان برای جدی گرفتن آزمایشات پیش از ازدواج، تصریح کرد: مردم باید بدانند که می توان تنها با انجام یک آزمایش ساده جلوی ابتلای کودکان به بسیاری از بیماری های ژنتیکی را گرفته و آرامش و نشاط را به زندگی زوجین و فرزندانشان  هدیه کرد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه