اخبار داغ

هندوستان کوچک در تصرف بساط دوره گردان؛

کاسبی فروشندگان خیابانی از سر نیاز و استیصال/دستفروشان راسک نیازمند سامان دهی

کاسبی فروشندگان خیابانی از سر نیاز و استیصال/دستفروشان راسک نیازمند سامان دهی
خیابان های شهر راسک به تصرف دست فروشانی در آمده که به دلیل خشکسالی های چند سال گذشته کشاورزی در روستاها را رها کرده و به شهر ها مهاجرت کرده اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پاپایا، خشکسالی یک دهه گذشته در سیستان و بلوچستان و مشکلات اقتصادی خانواده های این استان مرزی باعث شده تا شاهد روانه شدن سیل جمعیتی باشیم که به امید پیداکردن کار و کسب روزی حلال روستاها را ترک کرده و به شهرهای بزرگ کوچ می کنند اما دیگر شهرهای این منطقه از کشورمان نیز توان پاسخ گویی به این جمعیت بیکار را نداشته و بسیاری از ان مهاجران بهشت گمشده ایران مجبور به اشتغال در مشاغل کاذبی چون دست فروشی هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پاپایا,

هرچند آمار دقیقی از این کوچ اجباری در دست نیست اما افزایش روز افزون بساط های دست فروشی نشان از عمق فاجعه ای دارد که متاسفانه در سال های اخیر نه تنها مسئولین در صدد حل آن بر نیامده اند بلکه دیگر کنترل این سیل جمعیت برای هیچ کس ممکن نیست و گذر زمان نیز بر مشکلات آن افزوده است.

,

دوره گردی و دستفروشی را میتوان نمونه های بارزی از مشاغل کاذب دانست که در قالب فروش میوه، آدامس، انواع تنقلات، لباس های ارزان قیمت و ابزار آلات جدید و یک بار مصرف در جامعه امروز ما نمود پیدا کرده و به عقیده بسیاری از کارشناسان اجتماعی و اقتصادی با پدیده مهاجرت روستاییان ارتباط مستقیم دارد.

,

این روزها اگر به بازار ها و خیابان های پر تردد هر شهر و دیاری سری بزنیم شاهد اقشار مختلفی از مردم هستیم که بساطشان را کف خیابان ها و پیاده روها پهن کرده و رهگذران به سختی از میان موانع ایجاد شده و راه های باریک بین این تجمعات عبور می کنند.

,

در همین رابطه خبرنگار پاپایا، به بازار راسک سری زده و با مردم و دست فروشان این منطقه گفت و گو کرده است که گزیده ای از آن را در ادامه می خوانید.

, پاپایا,

 

,

, ,

 

,

فقر و بیکاری عامل اصلی افزایش دستفروشی در کشور

, فقر و بیکاری عامل اصلی افزایش دستفروشی در کشور, فقر و بیکاری عامل اصلی افزایش دستفروشی در کشور,

نورمحمد یکی از دستفروشان بازار راسک در گفت و گو با خبرنگار ما، نداشتن سرمایه و مشکلات اجاره کردن مغازه را از دلایل اصلی روی آورده به این شغل عنوان کرده و می گوید: بیش از پنج سال است که به دلیل خشکسالی و مشکلات کشاورزی، از روستای "دپ کور" به راسک مهاجرت کرده ام و به شغل دست فروشی در این بازار مشغول هستم.

,

وی که دیپلم برق کشی ساختمان دارد و خود را بهترین برق کش شهر راسک میداند، ادامه میدهد: در ابتدای مهاجرت به راسک برای پیداکردن یک شغل آبرومند دست به هر کاری زدم اما مشکلاتی چون اجاره مغازه و خرید لوازم باعث شد تا دست از تلاش برداشته و تنها با 50هزار تومان سرمایه اولین بساط دست فروشی را پهن کنم.

,

این جوان32ساله سربازی با تاکید بر اینکه اگر همین امروز کار دیگری پیدا کنم از دست فروشی دست خواهم کشید، بیان کرد: در طول این پنج سال نه تنها سرمایه و پس اندازی برای خود جمع نکرده ام بلکه 14ساعت از روز را در گرمای بالای 45درجه ای راسک سرکردم تا حداقل احتیاجات زندگی را مهیا کنم.

,

وی خاطر نشان کرد: خوشبختانه شهرستان سرباز با همه دنیا متفاوت است به گونه ای که ماموران شهرداری با احترام و کمال ادب با ما برخورد کرده و همچون شهرهای دیگر با ما رفتار نمیکنند.

,

نورمحمد با تقدیر از شهرداران سرباز کلات و راسک، تصریح کرد: خانم بلوچزهی شهردار سرباز کلات و آقای درخشان شهردار راسک از جوانان تحصیل کرده و با شخصیت شهرستان سرباز هستند و چون از دل همین مردم انتخاب شده اند با دردها و مشکلات آنان آشنایی کامل دارند.

,

 

,

, ,

 

,

مشکل اساسی دستفروشی نداشتن بیمه و درآمد مشخص است

, مشکل اساسی دستفروشی نداشتن بیمه و درآمد مشخص است, مشکل اساسی دستفروشی نداشتن بیمه و درآمد مشخص است,

گل بی بی دهقانی معروف به "بلوک سبزی فروش" راسک نیز در گفت و گو با خبرنگار پاپایا، اظهار داشت: بسیاری از این مردم از سر ناچاری و فشار فقر و مشکلات اقتصادی است که در این گرمای طاقت فرسای راسک در خیابان ها بساط کرده و به کار دست فروشی مشغول هستند.

, پاپایا,

وی نگاه مردم به پدیده دست فروشی را بسیار بد دانست و افزود: خیلی از افرادی که به ما دستفروشان به چشم انگل جامعه نگاه میکنند تاکنون طعم فقر و گرسنگی را حس نکرده اند چراکه اگر یک بار خود را جای این مردم بگذارند خواهند فهمید که دستفروشان مردمی شریف هستند که میتوانستند به دنبال کارهای خلاف بروند اما روزی حلال را به کارهای غیر شرعی و حرام ترجیع داده اند.

,

این پیرزن راسکی خاطرنشان کرد: با آن که تا همین چندسال قبل هم دستفروشی، شغلی کاذب بود و خیلی ها آن را عار می دانستند، اما برخورد خوب برخی مسئولین چون شهردار سرباز کلات با این قشر پر درد باعث شده تا این شغل باعث سیرکردن شکم بسیاری از مردم منطقه شود تنها مشکل و فرق آن هم با سایر شغل ها نداشتن بیمه و مزایا و البته درآمد مشخص است.

,

 

,

, ,


دولت در حل مشکلات بیکاری ضعیف عمل کرده است

,
, دولت در حل مشکلات بیکاری ضعیف عمل کرده است, دولت در حل مشکلات بیکاری ضعیف عمل کرده است,

یکی از شهروندان راسک در گفت و گو با خبرنگار پاپایا، با گلایه از تجمع دستفروشان در مرکز شهر و بسته شدن پیاده روها، بیان کرد:   راسک به شهر بدون پیاده رو معروف است و همین اندک محل های عبود مردم نیز توسط دستفروشان و دوره گردان اشغال شده است.

, پاپایا,

وی ادامه داد: متاسفانه برخی از این افراد اجناس مشکوک و تاریخ مصرف گذشته را عرضه کرده و دربرخی موارد حتی شاهد فروش مواد مخدر و شبه بخدر توسط آنان هستیم.

,

سعید بلوچ زهی با بیان این مطلب که دستفروشی را شغلی بد نمیداند، خاطرنشان کرد: مشکلات اقتادی بزرگترین عامل افزایش دوره گردان و دستفروشان است و درکل نمیتوان با این موضوع مخالف کرد چون بسیاری از خانواده های این افراد تنها راه درآمدی آنان این شغل است اما دربرخی موارد عدم کنترل این افراد باعث بروز مشکلات فراوانی برای شهروندان شده است.

,

وی افزود: دولت قول های زیادی برای حل کردن مشکلات اقتصادی مرزنشینان داده است اما باید گفت این قول ها تنها در حد یک شعار تبلیغاتی باقی مانده و هیچ اقدام مثبتی برای حل مشکلات بی کاری در استان نشده است.
این جوان سربازی در پایان اصریح کرد: امیدواریم در آینده دستفروشان شهر سامان دهی شوند تا علاوه بر حل مشکلات آنان، شهروندان نیز به راحتی در شهر تردد کرده و با خیال راحت از آنان خرید کنند.

,
,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه