اخبار داغ

با احتیاط وارد میناب شوید؛

فروچاله هایی که به گور دسته جمعی تغییر کاربری می دهند!

فروچاله هایی که به گور دسته جمعی تغییر کاربری می دهند!
بحران کنونی دشت و جلگه میناب ناشی از مدیریت ناصحیح منابع آب می باشد که موجب شده این شهرستان قربانی توسعه بندرعباس شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از میناب جنوب،سد استقلال در میناب تامین کننده اصلی آب شرب شهرستان بندرعباس است که در سال های اخیر با توسعه بی رویه شهر، تامین منابع آبی با مشکل کم آبی مواجه شده چرا که در آمایش سرزمینی به موضع آب و تامین آن توجه کافی و لازم نشده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, میناب جنوب,

با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه میناب، حجم قابل توجهی از آب سد میناب تبخیر می شود که اگر برآوردی از حجم این تبخیر صورت گیرد و این میزان از آب پیش از تبخیر در اختیار کشاورزان و باغداران قرار گیرد و یا صرف تغذیه مصنوعی آبخوان شود، می تواند مقداری وضع موجود را بهبود بخشد.

,

از طرف دیگر دوره طولانی خشکسالی های اخیر بحران آب را در میناب شدت بخشیده تا گوشه و کنار شهر شاهد خطر فرونشست زمین باشد، فروچاله های غیر مترقبه و غیر قابل پیش بینی که هر لحظه ممکن است هر جایی از زمین فرورفتگی های عظیم رخ دهد و تاسیساتی در زمین بلعیده شود.

,

, ,

 

,

عباس زائری، از اساتید شهرستان میناب با اشاره به بحران آب و وقوع فروچاله ها در میناب گفت:وضعیت فروچاله های دشت میناب از وضعیت بحرانی گذشته است و هر روز هم شاهد این هستیم که حیوانات زیادی در این فروچاله ها تلف می شوند.

,

این استاد دانشگاه آزاد اسلامی میناب افزود: اگر فردی در یکی از این فروچاله های سه یا چهار متری سقوط کند، مرگ او حتمی است و این مکان قبر او می شود.

,

وی بیان داشت: سطح زیر کشت محصولات در این برهه از سال در این منطقه آب بسیار نیاز دارد که منابع موجود کفاف آن را نمی دهد لذا بهره برداری بی رویه از آب های زیرزمینی منجر به افت شدید آبخوان دشت میناب شده است.

,

, ,

 

,

علی ذاکری گورزانگی فعال زیست محیطی در شهرستان میناب گفت: این فروچاله ها که براثر برداشت آب از منابع آبهای زیر زمینی و نابودی آبخوانها به وقوع پیوسته سبب نارضایتی مردم شده است.

,

وی افزود: انعکاس خبر این بحران در رسانه ها  و مطالبه گری مردم از مسئولین در سطح ملی سبب شد که مدیران این موضوع را پیگیری کنند و با تشکیل پرونده به عنوان یه مشکل ملی در سطح کشور و شورای عالی آب برای رسیدگی در اولویت قرار گیرد.

,

ذاکری بیان داشت: فعالان رسانه ای باید به گونه آگاهی بخشی کنند که برای انتقال آب میناب به خارج از این شهرستان یک تصمیم مناسب اتخاذ شود تا در نقطه ای دیگر شاهد این قصه تلخ تکرار نشود.

,

این فعال زیست محیطی ابزار داشت: دشت میناب هر لحظه امکان فرونشست زمین را طبق نظریه کارشناسان دارد که می تواند فاجعه انسانی بزرگی را به وجود آورد.

,

, ,

 

,

سلیمانی یکی از فعالان زیست محیطی میناب با تأکید بر اینکه در حال حاضر بیش از 30 روستای شهرستان میناب با پدیده فرونشست مواجه هستند، تصریح کرد:  هرکدام از این روستاها ممکن است تا سال‌های آینده نشست کرده و در زمین بلعیده شوند از این رو  عمق فاجعه در حال نزدیکی به شهرستان میناب است.

,

این فعال زیست‌محیطی با اشاره به اینکه 68 درصد مردم میناب اقتصاد زندگی‌شان بر پایه کشاورزی است، تصریح کرد: امیدوارم بتوانید در این راه با راهکارهایی درصدد رفع این بحران پیش رویم.

,

سلیمانی با اشاره به اینکه در حالت عادی حتی وسایل نقلیه هم‌توان عبور از جاده به دلیل چاله‌های متعدد ندارند، افزود: در حال حاضر آسفالت این جاده به‌تازگی ترمیم‌شده اما تا یک سال آینده بازهم این جاده به پر از چاله تبدیل می‌شود.

,

وی اضافه کرد: اینجا زمانی بزرگ‌ترین نخلستان کشور را تحت پوشش داشت اما حال باید نگران باشیم که در سال‌های آتی شاهد از بین رفتن آن نباشیم.

,

, ,

 

,

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور تخریب محیط زیست را ناشی از مطالعه نکردن و مدیریت نادرست دانست و گفت: متاسفانه تخریب طبیعت نتیجه امور نادرستی است که به دست بشر رخ می دهد.

,

کهرم با بیان اینکه حق نداریم برای توسعه یک شهر، شهر دیگری نابود کنیم، به بازدید خود از فجایع زیست محیطی و نشست های زمین در دشت میناب اشاره کرد و اظهار داشت: شهرستان میناب قربانی توسعه بندرعباس شده است.

,

وی عشق، علاقه و غیرت مردم میناب و تشکل های مردمی فعال در حوزه محیط زیست در این شهرستان برای حفظ آب و خاک، محیط زیست و طبیعت میناب را ستودنی دانست و گفت: یقین دارم همت مردم میناب برای حفظ محیط زیست، مسئولان استان و کشور را مجبور به چاره اندیشی برای رفع بحران موجود در میناب می کند.

,

فعال پیشکسوت محیط زیست حضور مسئولان میناب در کنار فعالان محیط زیست در این شهرستان را نشانه موفقیت تشکل های مردم نهاد در میناب دانست و افزود: همراهی نخبگان و مقامات محلی با تشکل مردمی نگاهبانان جلگه میناب نشان از وفاق مینابی ها برای حفظ طبیعت میناب زیبا دارد.

,

چند سالی است که در اطراف شهرستان میناب بویژه اطراف روستاهای تمبک ، گورزانگ ، نصیرایی ، باغ گلان و چلو گاو میشی ، فرو چاله های زیادی به عمق دو ، سه و حتی چهار متری ایجاد شده است

,

تا سال 1365حدود 20 تا 25 چاه در شهرستان میناب وجود داشت اما به علت خشکسالی تعداد چاههای عمیق تا سال 1389 به 224 حلقه چاه افزایش یافت.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه