اخبار داغ

فرمانده سپاه ناحیه شهرستان شهرکرد:

فتح خرمشهر؛ شروعی برای تزلزل دشمن

فتح خرمشهر؛ شروعی برای تزلزل دشمن
فرمانده سپاه ناحیه شهرستان شهرکرد گفت: روز سوم خرداد سالگرد حماسه آزادی و فتح خرمشهر بیش از یک سال و نیم اشغال به دست بعثیان است. خرمشهر برای ملت ایران تنها یک شهر نیست، بلکه تاریخ گویای پایداری، ایثار، مقاومت و جاودانگی انقلاب است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بام ایران خبر؛ اسماعیل مولوی فرمانده سپاه ناحیه شهرستان شهرکرد اظهار کرد: بزرگترین‌ نتیجه‌ و دستاورد عملیات‌ بیت المقدس، فتح‌ خرمشهر بود، فتح‌ خرمشهر به‌ منزله‌ بزرگترین‌ پیروزی‌ نظامی- سیاسی‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ در جنگ‌ تلقی‌ شده‌ و در مقابل، دشمن‌ و حامیانش‌ (آمریکا و شوروی، اروپا و کشورهای‌ مرتجع‌ عرب) نیز بزرگترین‌ ضربه‌ سیاسی‌ نظامی‌ را متحمل‌ شدند.

وی تصریح کرد: فتح‌ خرمشهر صرف‌ نظر از بازتاب‌ و نتایج‌ سیاسی‌ آن، از نظر نظامی‌ نیز بسیار حائز اهمیت‌ بود.

مولوی ادامه داد: عوامل‌ موثر در پیروزی‌ ایران‌ علاوه‌ بر استراتژی‌ برتر، اجرای‌ تاکتیک‌ ویژه‌ عملیات‌ عبور از رودخانه‌ کارون‌ و افزایش‌ توان‌ رزمی‌ سپاه‌ بود.

وی اذعان داشت: در این‌ عملیات‌ سپاه ‌۱۰۰ تا ۱۲۰ گردان نیرو در قالب‌ تیپ‌ (با استعداد لشکر) را وارد عملیات‌ کرد که‌ در مقایسه‌ با عملیات‌ ثامن‌الائمه (ع)، تنها در فاصله ‌۹ ماه، توان‌ رزمی‌ سپاه‌ نزدیک‌ به‌ ده‌ برابر رشد و افزایش‌ را نشان‌ میداد.

مولوی با اشاره به اینکه، خرمشهر در روند تحولات‌ جنگ‌ تحمیلی‌ به‌ عنوان‌ نماد و مظهر مقاومت‌ سرسختانه‌ ایران‌ و پیروزی‌ بر عراق‌ به‌ شمار می رفت بیان داشت: به‌ همین‌ دلیل‌ عملیات‌ بیت‌المقدس‌ و نتایج‌ آن‌ به‌ یک‌ معنا می توانست‌ سرنوشت‌ جنگ‌ و موقعیت‌ سیاسی‌ رژیم‌ عراق‌ را مشخص‌ نماید.

وی عنوان کرد: مواضع‌ و استحکامات‌ عراق‌ در خرمشهر و آمادگی‌ برای‌ مقابله‌ با تهاجم‌ رزمندگان‌ اسلام، این‌ امیدواری‌ را برای‌ حامیان‌ جهانی‌ و منطقه‌ای‌ عراق‌ به‌ وجود آورده‌ بود که‌ عراق‌ با حفظ‌ خرمشهر و با ایجاد تاخیر در آزادسازی‌ آن، ضمن‌ فرسایش‌ توان‌ نظامی‌ ایران، فرصت‌ لازم‌ را برای‌ آمادگی‌ عراق‌ جهت‌ مقابله‌ با وضعیت‌ جدید فراهم‌ خواهد ساخت.

مولوی ادامه داد: سرعت‌ عمل‌ قوای‌ نظامی‌ ایران‌ با اتکا‌ به‌ تاکتیک‌ ویژه‌ عملیات‌ عبور از رودخانه‌ کارون‌ و سقوط‌ مواضع‌ عراق‌ و آزادسازی‌ زودهنگام‌ خرمشهر، نه‌ تنها تمامی‌ امیدهای‌ حامیان‌ عراق‌ را بر باد داد، بلکه‌ دامنه‌ نگرانی‌ و اضطراب‌ آنها را در مورد سرنوشت‌ سیاسی‌ رژیم‌ صدام‌ و آینده‌ منطقه‌ گسترش‌ داد.

وی تاکید کرد: از نظر نظامی‌ اجرای‌ چهار عملیات‌ پیروز طی‌۸ ماه‌ نشان‌ دهنده‌ تجدید قوای‌ نظامی‌ ایران‌ بود. متقابلا ناتوانی‌ عراق‌ برای‌ دفاع‌ از مواضع‌ و استحکامات‌ خود، به‌ منزله‌ از بین‌ رفتن‌ توان‌ نظامی‌ این‌ کشور و در نتیجه‌ سقوط‌ احتمالی‌ رژیم‌ عراق‌ ارزیابی‌ می‌شد.

فرمانده سپاه ناحیه شهرستان شهرکرد گفت: از بعد سیاسی، در واقع‌ عراق‌ با از دست‌ دادن‌ خرمشهر، تکیه‌گاهش‌ را برای‌ مذاکره‌ از دست‌ داد. به‌ عبارت‌ دیگر خرمشهر برای‌ عراق‌ به‌ عنوان‌ "برگ‌ برنده" محسوب‌ میشد که‌ با آزادسازی‌ آن‌ به‌ دست‌ رزمندگان‌ اسلام‌ و عقب‌ نشینی‌ تحقیرآمیز و مفتضحانه‌ ارتش‌ دشمن، رژیم‌ عراق‌ به‌ نقطه‌ پایان‌ نزدیک‌ می‌شد.

مولوی اظهار کرد: از سوی‌ دیگر پیروزی‌ های‌ جمهوری‌ اسلامی‌ در بعد نظامی‌ و در مقابله‌ با رژیم‌ متجاوز بعث‌ عراق‌ در روند تثبیت‌ اوضاع‌ داخلی‌ و تسریع‌ آن، نقش‌ بسیار مهمی‌ داشت.

وی با بیان اینکه فرار بنی‌صدر و توطئه‌های‌ مختلف‌ گروههای‌ ضدانقلاب‌ تا حدودی‌ کشور را دچار بی‌ثباتی‌ و اغتشاش‌ کرده‌ بود تصریح کرد: پیروزی‌ های جمهوری‌ اسلامی‌ در عرصه‌های‌ نظامی‌ جنگ، ثبات‌ و اقتدار را برای‌ نظام اسلامی‌ به‌ ارمغان‌ آورد و توطئه‌های‌ دشمنان‌ را به‌ شکست‌ مفتضحانه‌ کشاند.

مولوی افزود: عملیات‌ بیت‌ المقدس‌ که‌ درنهایت‌ منجر به‌ آزادسازی‌ خرمشهر گردید، در روند سلسله‌ عملیات‌ رزمندگان‌ اسلام‌ و پیروزی‌ های‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ از جایگاه‌ و اهمیت‌ ویژه‌ای‌ برخوردار است، زیرا ضربه‌ اساسی‌ و تعیین‌ کننده‌ای‌ بر پیکر دشمن‌ و حامیان‌ او وارد ساخت‌ و تمام‌ معادلات، باورها و ذهنیت‌ هایی‌ را که‌ در مورد تواناییها و قابلیتهای‌ نظامی‌ جمهوری‌ اسلامی‌ و عراق‌ وجود داشت، تغییر داد.

وی با بیان اینکه سرعت‌ عمل‌ و ویژگیهای‌ عملیاتی‌ رزمندگان‌ اسلام‌ در فتح‌ خرمشهر، بسیاری‌ از کارشناسان‌ نظامی‌ و تحلیلگران‌ رسانه‌های‌ خارجی‌ و رژیم‌ پرادعای‌ عراق‌ را، غافلگیر، مبهوت‌ و شگفت‌ زده‌ کرد خاطر نشان کرد: این‌ پیروزی‌ موقعیت‌ برتر سیاسی- نظامی‌ جمهوری‌ اسلامی‌ را در سطح‌ منطقه‌ فارس‌ و خاورمیانه‌ آشکار کرد.
 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بام ایران خبر,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه