اخبار داغ

در گفتگو با یکی از فرماندهان دفاع مقدس مطرح شد؛

شهادت ۱۳۴یزدی در عملیات آزادسازی خرمشهر / تحقق صد درصدی اهداف عملیات

شهادت ۱۳۴یزدی در عملیات آزادسازی خرمشهر / تحقق صد درصدی اهداف عملیات
یکی از فرماندهان دفاع مقدس با اشاره به نقش پر رنگ رزمندگان یزدی در عملیات الی بیت المقدس گفت: یزدی ها در این عملیات ۱۳۴ شهید تقدیم اسلام و انقلاب کردند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، سردار محمدمهدی فرهنگ دوست از فرماندهان دفاع مقدس در گفت وگو با یزدرسا، پیرامون نقش مردم یزد در عملیات فتح خرمشهر گفت: عملیات الی بیت‌المقدس که منجر به آزادسازی خرمشهر عزیز شد یکی از عملیات‌های بزرگ دوران دفاع مقدس است که نقش بسیار تاثیرگذاری در دوران دفاع مقدس داشت. وقتی عملیات الی بیت‌المقدس انجام شد، تقریبا اکثریت خاک مقدس جمهوری اسلامی ایران از دست دشمن آزاد شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

وی ادامه داد: آن زمان استان یزد یگان مستقلی نداشت و نیروهایش در یگان‌های دیگر سپاه بودند. یک گردان در تیپ عاشورا داشتیم که فرماندهی گردان بر عهده شهید بزرگوار، شهید ذبیح‌الله عاصی‌زاده بود که مرحله دوم عملیات در منطقه شلمچه وارد عمل شدند. نام این گردان، گردان امام علی(ع) بود و قبل از اینکه در عملیات شرکت کنند، مدت زیادی در منطقه سوسنگرد بودند. گردان دوم گردانی بود که فرماندهی آن بر عهده شهید بزرگوار شهید اصغر انتظاری بود و آن موقع در تیپ کربلا بودند که آن‌ها هم مرحله دوم عملیات وارد عمل شدند. یک گردان دیگری هم بود که زرهی بود که عمده نیروهای تانک مانند فرمانده تانک، توپچی و کمک توپچی و راننده و ... همه از بچه‌های یزد بودند که در تیپ عاشورا بودند. آن‌ها در واقع پشتیبان تیپ عاشورا و گردان امام علی (ع) بودند که در عملیات شرکت داشتند.

,

فرهنگ دوست همچنین گفت: تعدادی هم از نیروهای شهرستان ابرکوه -که البته آن موقع ابرکوه جز استان یزد نبود و جز استان فارس بود-، نیرو در تیپ 33 المهدی داشتند و لشگر 19 فجر که آن موقع فکر می‎‌کنم تیپ امام سجاد نام داشت هنوز لشگر نبود. آن زمان هنوز هیچ کدام از یگان‌های سپاه لشگر نبود. تعدادی نیرو هم از شهرستان خاتم داشتیم -که البته شهرستان خاتم هم آن زمان بخشی از آن جز استان کرمان و فارس بود- که در لشکر تیپ ثارالله بودند که در عملیات الی بیت‎المقدس در محور کرخه نور وارد عمل شدند.

,

مسئول سابق بیناد شهید یزد، پیرامون نقش‌آفرینی رزمنده‌های یزدی در عملیات الی بیت‌المقدس اظهار داشت: الحمدلله یزد در آن عملیات نقش خوبی داشت. گردان‌های یزدی که وارد عملیات شدند توانستند ماموریت‌هایشان را تا حد زیادی انجام بدهند. ما در عملیات الی بیت‌المقدس مجموعا از شروع تا پایان خط پدافندی، 134 تا شهید (از استان یزد) داشتیم که از این تعداد، 77 شهید مربوط به خود شهرستان یزد بود. شهرستان ابرکوه 8 تا شهید، شهرستان اردکان 14 تا شهید، شهرستان اشکذر 5 شهید، شهرستان‌های بافق و بهاباد 7 شهید، شهرستان تفت 7 شهید، شهرستان مهریز 8 تا شهید و شهرستان میبد هم 8 شهید داشتند.

,

, ,

سردار فرهنگ دوست با اشاره به حضور شهید صدوقی در کنار رزمنده‌ها در عملیات الی بیت‌المقدس، ادامه داد: یکی از افتخارات استان یزد در عملیات الی بیت‌المقدس حضور سومین شهید محراب شهید آیت‌الله صدوقی بود که در قرارگاه مرکزی کربلا بودند و ایشان فکر می‌کنم مستقیما از بیمارستان در تهران که برای عمل چشم رفته بودند، آمدند جبهه و به زرمنده‌ها روحیه دادند.

,

وی گفت: عملیات الی بیت‌المقدس عملیاتی بود که ما صد درصد توانستیم به اهدافمان برسیم. در آن عملیات مجموعا 19 هزار نفر از عراقی‌ها اسیر شدند و عراق 16 هزار نفر کشته و زخمی داد. 200 فروند هواپیما، تانک، نفربر و.. منهدم شد. تعداد 180 تانک، نفربر و توپ و ... هم ما غنیمت گرفتیم.

,

فرهنگ دوست توکل به خدا، توسل به اهل بیت (ع) و تبعیت از ولی فقیه را عومل تعیین کننده در پیروزی رزمندگان عنوان کرد و گفت: ما در دوران دفاع مقدس خیلی متکی به تجهیزات و سلاح نبودیم. اتکا نیروهای رزمنده عمدتا به خدا، توسل به اهل بیت (ع) و تبعیت پذیری بدون چون و چرا از ولایت فقیه بود. وقتی قرار بود عملیات آغاز شود، سخت بود که بخواهند رزمنده‌ها را در خط پدافندی نگه دارند. یعنی تا صحبت عملیات می‌شد تمام رزمنده‌هایی که ما داشتیم، می‌خواستند به عملیات بروند. رزمنده‌ها به خوبی می‌دانستند که اگر توکل‌شان به خدا و توسل‌شان به اهل بیت (ع) باشد و تبعیت پذیری از ولایت مطلقه فقیه داشته باشند، پیروز هستند و آن‌ها به چیز دیگری دل نبسته بودند. یعنی همه رزمنده‌ها دل بسته بودند به اینکه خدا کمک می‌کند و باید توسل و تبعیت پذیری از ولایت فقیه داشته باشند.

,

 

,

مسؤول سابق بیناد شهید یزد با اشاره با عشق وافر رزمندگان یزدی برای حضور در عملیات گفت: عملیات الی بیت‌المقدس وقتی می‌خواست آغاز شود من یادم می آید، گردان ما سوسنگرد بود، من خودم آن زمان در گردان زرهی بودم و بقیه نیروهای یزدی نیز در گردان امام علی (ع) بودند. وقتی عملیات فتح المبین شده بود ما یزدی‌ها خیلی نارحت بودیم و احساس می‌کردیم کلاه سرمان رفته که در سوسنگر هستیم و نتوانستیم به عملیات بریم. اما وقتی خبر عملیات الی بیت‌المقدس رسید، کلا خط پدافندی را از یزدی‌ها تحویل گرفتند و همه ما با عشق و با رغبت و با روحیه خیلی بالا در عملیات شرکت کردیم و خدا را شکر که توانستیم مأموریت را به انجام برسانیم.

,

فرمانده دفاع مقدس، در رابطه با جمله تاریخی حضرت امام مبنی بر اینکه «خرمشهر را خدا آزاد کرد»، نیز گفت: دلیل اینکه امام جمله «خرمشهر را خدا آزاد کرد»، را گفتند این بود که اولا خدای ناکرده غرور رزمنده‌ها را نگیرد. بالاخره 5400 متر مربع وسعت عملیات بیت‌المقدس بود. شهرستان خرمشهر، شهرستان هویزه، پادگان همیزو ... آزاد شده بود. وقتی ما وارد خرمشهر شدیم خیلی جاها این جمله صدام که «ما آمده‌ایم که بمانیم» نوشته شده بود. لذا غرور مسئله‌ای بود که ممکن بود رزمنده‌ها را تهدید کند، بر همین اساس حضرت امام فرمودند: «خرمشهر را خدا آزاد کرد». دلیل دیگر هم این بود که امام معتقد بودند وقتی شما توکل‌تان به خدا باشد و از خدا پیروزی بخواهید، پیروزی نصیب‌تان می‌شود. مبادا جلوی کس دیگری دست دراز کنیم. فکر نکینم اگر با آمریکا یا فلان کشور رابطه داشته باشیم پیروز می‌شویم. نه، باید روی پاید خود بایستیم و توکل‌مان به خدا باشد که در این صورت حتما پیروزی هست. همین مسیری که در حال حاضر نیز رهبر انقلاب در حال طی آن هستیند. بحث اقتصاد مقاومتی نیز به معنای همین روی پای خود ایستادن است. در شرایط فعلی در مسائل نظامی که خود رهبر معظم انقلاب نظارت دارند ما استقلال داریم. در مسائل دیگر هم اگر توکل به خدا باشد و تبعیت پذیری بدون چون و چرا از ولایت مطلقه فقیه داشته باشیم یقینا پیروزی شامل حال‌مان می‌شود و اصلا در اسلام چیزی به نام شکست نداریم.

,

, ,

 سردار فرهنگ دوست همچنین در رابطه با مقایسه شرایط زمان مقدس با شرایط فعلی گفت: دوران دفاع مقدس وقتی ما در بطن آن بودیم فکر می‌کردیم که دوران خیلی سختی است ولی الان که جنگ تمام شده و تهاجم‌های دیگر را می‎بینیم. مانند تهاجم‌های فرهنگی، اقتصادی وتهاجم‌های اجتماعی، سیاسی که می‌بینیم، متوجه می‌شویم که واقعا جنگ نظامی در قیاس با این موارد، خیلی چیزی نیست. همان نکته‌ای که پیامبر اکرم (ص) بعد از اتمام جنگ نظامی فرموند: جهاد اصغر تمام شد اما جهاد اکبر باقی مانده است. همه به حضرت گفتند یعنی چه، بالاخره خیلی جنگ نظامی سخت بود؟ پیامبر فرمودند: جهاد اکبر جهاد با نفس است.

,

وی در رابطه به جمله مهم رهبر انقلاب مبنی بر اینکه «خرمشهرها در پیش است»، نیز گفت: در حال حاضر هم که رهبر انقلاب می‌گویند خرمشهرها در پیش است به خاطر شرایطی است که می‌بینند. عموم مردم نگاهشان بیشتر به خواص است. به نطر من برخی مواقع برخی از خواص خوب جهت‌ها را پیدا نمی‌کنند. این در حالی است که اتفاقا عموم مردم بیشتر توجه دارند. به عنوان نمونه همین انتخابات اخیر و حضور حماسی مردم در صحنه که در پی لبیک به رهبر انقلاب صورت گرفت نمونه‌ای از خرمشهرهایی بود که ایشان گفته بودند. در آینده نیز، اقتصاد مقاومتی خود یکی از نمونه‌های خرمشهرهای اصلی است که رهبر انقلاب فرموده‌اند. اینکه ما بتونیم خرمشهرهایی که در پیش است را با پیروزی پشت سر بگذاریم، حتی سخت‌تر از فتح خرمشهر در دوران دفاع مقدس است. برای این امر خودساختگی و دوری از خوی اشرافی‌گری، نیاز است.

,

وی در پایان گفت: من ندیدم موردی باشد که رهبر انقلاب برای آن رهنمود نداشته باشند، همه جا ملاک‌ها را مشخص کرده‌اند و اگر چشم ما به ایشان باشد و رهنمودهای‌شان را فصل‌الخطاب قرار بدهیم و الگو و اسوه ما ایشان باشند، یقینا خرمشهرها را در آینده فتح خواهیم کرد و می‌تواند الگوی باشیم برای کشورهای اسلامی و حتی کشورهای غیراسلامی.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه