اخبار داغ

به مناسبت سوم خرداد انجام شد؛

آزاد سازی خرمشهر از زبان فرمانده دوران دفاع مقدس/ حضور رزمندگان زنجانی از اول تا انتهای عملیات بیت المقدس

آزاد سازی خرمشهر از زبان فرمانده دوران دفاع مقدس/ حضور رزمندگان زنجانی از اول تا انتهای عملیات بیت المقدس
سردار محمد تقی اوصانلو در نحوه آزاد سازی خرمشهر و نقش نیروهای زنجانی را تشریح کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سردار محمد تقی اوصانلو در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار موج رسا;  با اشاره به نقش برجسته رزمندگان زنجانی در عملیات بیت المقدس، اظهار داشت: رزمندگان زنجان در قالب هفت گردان در جبهه حق علیه باطل حضور داشتند که از این تعداد پنج گردان در عملیات بیت المقدس حاضر بودند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا;,

وی با بیان اینکه یک گردان از رزمندگان زنجانی در تیپ 7 ولیعصر خوزستان و چهار گردان در تیپ نجف اشراف با فرماندهی فرمانده مقتدر نظام اسلام  شهید کاظمی و شهید باکری حضور داشتند، افزود: رزمندگان زنجان جزو نیروهای تیپ نجف از آغاز تا پایان این عملیات نقش کلیدی داشتند.

,

این فرمانده دوران دفاع مقدس با اشاره به حضور مستقیم نیروهای تیپ 7 ولیعصر در عملیات بیت المقدس،خاطرنشان کرد: افرادی همچون شهید کیلگ و اکبر نقدی در این تیپ حضور داشتند و تعدادی از نیروها نیز در تیپ نجف اشرف نقش کلیدی داشتند.

,

, ,

سردار اوصانلو ادامه داد: پس از 22 روز جنگ نیروهای شرکت کننده در این عملیات،در روز 23 وارد خرمشهر شدند.

,

وی با اشاره به اینکه عراقی ها با همه وجود برای جلوگیری از ورود نیروها به خرمشهر، مقاومت می کردند،بیان داشت:در ورودی شهر خرمشهر 800 نیروی عراقی کشته شده و پاتک های سنگینی در خرمشهر به ما وارد شد.

,

, ,

این فرمانده زنجانی با بیان اینکه نیروهای زنجان از دو سمت جاده اهواز – خرمشهر و امتداد رودخانه اروند از سوی شلمچه وارد این شهر شدند،افزود:از لحظه ورود که ساعت پنج صبح بود تا اذان ظهر به گمرک خرمشهر رسیدیم و درگیری های بسیار سنگینی در داخل خرمشهر انجام شد.

,

فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهدا(ع)با اشاره به اینکه در ورودی گمرک دو نفر را که در حال فرار بودند، دستگیر کردیم،افزود: مابقی نیروهای عراقی نیز در داخل سالن ها بودند.

,

سردار اوصانلو با بیان اینکه تعداد نیروهای ایرانی به دلیل جنگ سخت و شهادت عده زیادی از نیروها،کاهش یافته بود،تصریح کرد: وقتی رسیدیم به پشت خاکریز یکی از نیروهای ما که روحانی بود با بلندگو اعلامی می کرد که 10 دقیقه فرصت دارید تا خود را تسلیم کنید.

,

وی با بیان اینکه دو نفری که دستگیر کرده بودیم آب می خواستند، گفت: نیم قمقه آب داشتیم که آن را هم به دو عراقی دادیم که نصفش را یکی و نصف دیگر را نیروی دیگر نوشید،اما وقتی متوجه شدند که نیروهای ایرانی فقط آن نیم قمقه آب را داشتند و با نوشیدن آنها بقیه تشنه ماندند، این صحنه به شدت آنها را تحت تاثیر قرار داد و این دو با گفتن اشهد خود شیعه شدند.

,

این فرمانده زنجانی ادامه داد:با این رویداد وسط جنگ سخت حرکت نرمی شکل گرفت که از صحنه های  فراموش نشدنی این عملیات محسوب می شود.

,

سردار اوصانلو با بیان اینکه ساعت 13 ظهر خرمشهر کاملا پاکسازی و آزاد شد و 4 هزار نیروی عراقی که داخل سالن بودند تکبیر گویان تسلیم شدند.

,

وی با اشاره به دستاوردهای فتح خرمشهر، بیان داشت: از نظر جغرافیایی بیش از 5 هزار و 500 کیلومتر در این عملیات آزاد شد.

,

 فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهدا(ع) ادامه داد: یک چهارم مناطقی که در طول سال های متمادی دشمن توانسته بود از ایران جدا کند، در این عملیات آزاد شد.

,

سردار اوصانلو با بیان اینکه دشمن باور نمی کرد خرمشهر آزاد شود و همین موضوع موجب شد تا پس از پیروزی رزمندگان ادبیات دشمن عوض شود،افزود: پس از این عملیات دشمن به دنبال آتش بس بود اما به این دلیل که حدود10 هزار کیلومتر زمین در اختیار دشمن بود امام راحل اجازه چنین کاری را نمی دادند.

,

وی گفت: در این عملیات توانستیم به نیروهای خود اعتماد کرده و فرهنگ آفندی مطلق مورد توجه قرار گرفت و دشمن فهمید که نمی تواند در مقابل ما بایستد.

,

این فرمانده دوران دفاع مقدس با اشاره به غنیمت سلاح های بسیار از دشمن، گفت: زرهی سپاه در این عملیات شکل گرفت و از تجهیزات به دست آمده در عملیات های مختلف استفاده شد.

,

سردار اوصانلو گفت: هوشیاری مردم در این دوران و فداکاری ها و از خودگذشتگی های رزمندگان موجب شد تا امام فرمود خرمشهر را خدا آزاد کرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه