اخبار داغ

درخت سبز ۶۰۰ ساله جاذبه گردشگری جزیره کیش + تصاویر

درخت سبز ۶۰۰ ساله جاذبه گردشگری جزیره کیش + تصاویر
ریشه های درهم تنیده اش هیبتی خاص به آن بخشیده است؛ سال هاست که در این آب و خاک زندگی می کند و جانش به جان این سرزمین بسته است؛ قصه ها و افسانه های بسیاری در دل خود پنهان کرده است که شاید روزی برای یکی از مسافران خسته ای که بر سایه اش آرام گرفته است بازگو کند زیرا این این پیر مهربان، ریشه در تاریخ جزیره دارد
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کیش پرس، درخت لور که انجیر معابد یا به زبان ساکنان جزیره کیش «درخت سبز» نامیده می شود یکی از جاذبه های زیبای جزیره است که مسافران علاقه مند برای یکبار هم که شده آن را ببیند گویی سفرش بدون دیدن درخت کهنسال و زیبای لور پایان نمی پذیرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کیش پرس,

زیبایی، غرور ،شکوه و بزرگی این درخت کهنسال آنچنان جذاب و دیدنی است که کودکان نیز با علاقه فراوان در میان شاخ و برگ های آن ایستاده و عکسی به یادگار می گیرند.

,

در انتهای طولانی ترین مسیر آبرفتی باستانی کیش، آب‌های سطحی به قسمتی از منطقه شمالی جزیره که به دره پرتغالی‌ها معروف است سرازیر می‌شوند، به همین دلیل با وجود آب و هوای گرم و خاک غیر زراعی، این منطقه از سرسبزی خاصی برخوردار است. اینجا محل زندگی یکی از کهنسال ترین درختان جزیره کیش به نام درخت لور یا درخت سبزاست که امروز با همین نام مجموعه ای برای بازدیدگردشگران در آن احداث شده است.

,

 

,

, ,

طراوت و زیبایی، آب و هوای پاک و سرسبزی محوطه ساختمان‌ها و نرده‌های چوبی و پیاده‌روهای این مجموعه، مناطق شمالی کشور را در ذهن تداعی می‌کند. اما یکی از عواملی که سیاحت‌کنندگان را به این نقطه می‌کشاند، هیبت افسانه ای درخت سبز است؛ گویی انسان با حضور در کنار این درخت افسانه ای می تواند سال ها در خیال و خاطرات زیبا غوطه ور شود و داستان سرایی کند.

,

درخت سبز کهنسال‌ترین درخت «لور» جزیره است و احتمالا بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ سال عمر دارد. بر شاخه های این درخت، گره هایی با نخ یا پارچه زده شده است که در نگاه اول آن را به نوعی مقدس می نمایاند. گروهی از مردم عقیده دارند که این درخت شگون دارد و به همین دلیل به قصد برآورده شدن نیازشان پارچه‌هایی به شاخه‌های آن می‌بندند و در دل آرزوهای خود را با خدای خویش باز می گویند شاید که برآورده شود.

,

این مجموعه با آلاچیق‌های زیبا و محل های متعدد پخت کباب برای استراحت و بازدید رایگان گردشگران بازسازی شده است. مسیر های پیاده رو با چراغ‌های فانوسی شکل در میان فضای همیشه سبز با گل های کاغذی رنگارنگ، شما را به سوی جاذبه اصلی این مجموعه می‌برد. در این مجموعه نمازخانه، رستوران فصلی، بوفه و سرویس بهداشتی نیز موجود است و در ایام نوروز نیز حضور گروه های اقوام سنتی با سیاه چادرها و غذاهای محلی و اجرای برنامه های موسیقی سنتی و بازی های قومی جلوه ای صد چندان به این مجموعه می بخشد.

,

 

, ,

مجموعه درخت سبز در مجاورت دو جاذبه مهم گردشگری کیش واقع شده و دارای دو درب ورودی است. یک درب آن با ورودی جاذبه گردشگریشهر باستانی حریره مشترک و ورودی دیگر آن در مجاورت آب انبار سنتی می باشد. تنها پس از چند دقیقه پیاده روی می‌توان از جاذبه هایشهر باستانی حریره و آب انبار سنتی در مجاورت مجموعه درخت سبز نیز دیدن کرد.

,

مریم صادقی، یکی از گردشگران جزیره مرجانی کیش که با تور گردشگری برای دیدن این مکان زیبا قدم بر این محوطه دیدنی گذاشته است در توصیف این مکان گفت: وقتی وارد این محوطه می شوی با وجود اینکه مجموعه ای بسیار کوچک است اما احساس بسیار خوبی به انسان دست می دهد. مثل این است که به قطعه ای از بهشت در روی زمین آمده باشی، سرسبزی و زیبایی درختان و گل های کاغذی، شکوه و هیبت این درخت پیر با شاخه هایی که چند متر از زمین فاصله دارند جلوه ای زیبا به این محل بخشیده و انسان دوست دارد ساعت ها وقت خود را در این محل به تماشا بگذراند.

,

محمد 8 ساله هم از میان شاخه های درخت بالا رفته و از خواهرش درخواست می کند که یک عکس یادگاری از او در حالیکه در آغوش درخت زیبای لور قرار دارد بگیرد.

,

این کودک بازیگوش از اینکه به راحتی توانسته است با استفاده از ریشه های خارج از خاک درخت بالا رفته و بر امواج خاطرات درخت سبز سوار شود لذت می برد.

,

هر گوشه و کنار را که نگاه می کنی با وجود شرجی هوا گردشگران با لذت از این محیط سخن گفته و با درخت زیبای لور عکس یادگاری می گیرند تا لحظات زیبای حضور در کنار آن را ثبت کنند.

,

, ,

درخت لور یا انجیر معابد، معروفترین درخت جزیره است. این نوع درخت در نواحی جنوبی ایران رشد می کند. پوست کهنسال درخت لور و برگ‌ها و ریشه‌هایش که از بدنه اصلی آن آویزان هستند، آن را از سایر انواع درختان متمایز می‌سازد. ریشه این درختان طوری رشد می کند که مانند چتری بر روی زمین سایه می‌افکند و ممکن است تا چند صد سال عمر کنند.

,

درختان لور یا انجیر معابد در دوره ایلخانی و تیموری به جزیره آورده شده اند، این درختان از هند و چین به کیش، قشم و نوار ساحلی خلیج فارس وارد و در بیشتر مناطق قدیمی تر کیش کاشته شدند.

,

جزیره کیش با بیش از 91.5 کیلومتر مساحت در میان آب های خلیج همیشه فارس دارای جاذبه های گردشگری فراوانی است که می تواند روزهای خوشی از زندگی را در قاب خاطرات گردشگران ثبت و ضبط کند سرزمینی که سعدی، شاعر شیرین سخن شیرازی نیز به خوبی در خاطرات خود از آن یاد کرده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه