اخبار داغ

آداب و رسوم مردم دیّر در ماه مبارک رمضان

آداب و رسوم مردم دیّر در ماه مبارک رمضان
ماه مبارک رمضان که فرا می رسد مردم مومن شهرستان دیر مانند مردم دیگر نقاط کشور با غبار روبی مساجد، حسینیه ها و تکایا خود را برای برپایی آیین های این ماه آماده می کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مطاف24، با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان در جای جای ایران اسلامی فضایی معنوی حاکم  شده و  هر شهر و منطقه  به تناسب خود دارای  رسم و رسوم خاصی  در این ماه  است. که در گزارش زیر شما را به آشنایی با اعمالی که در شهرستان دیّر برگزار می شود دعوت می کنیم.

اعمال ماه مبارک رمضان در شهرستان دیّر به شرح ذیل است:

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مطاف24,
,
,

1. نظافت و خانه تکانی:

,

چند روز قبل از ماه رمضان مردم به نظافت و پاک سازی خانه ها، مساجد،حسینیه ها و مکانی که محل برگزاری مراسم ماه رمضان است می پردازند.

,

2. تهیه مایحتاج مراسم

,

افرادی که در خانه، حسینیه یا مسجد قصد برپایی مراسم دارند نسبت به تهیه مایحتاج از قبیلچای ،شکر، قلیان ،تنباکو، زعال و…. اقدام می کنند. کسانی هم که قصد کمک به برپایی مراسم دارند قبل از ماه مبارک رمضان اقدام به تحویل کمک های جنسی و نقدی خود می نمایند.

,

3. پیشواز:

,

عده ای از مردم سه روز قبل از ماه رمضان و یا حداقل یک روز قبل از فرا رسیدن این ماه را روزه می گیرند و اعتقاد دارند که ثواب بسیاری دارد.

,

4. مناجات در سحر

,

بسیاری از مردم با صدای مناجاتهایی که از ساعتی مانده به سحر در محل به گوش می رسداز خواب بیدار می شوند. زن ها سحری آماده می کنند، مرد ها نیز اگر اهل قلیان باسنداقدام بهآماده کردن قلیان می کنند و سپس دور سفره جمع شده و به خوردن سحری می پردازند، غذای مخصوص سحر را سحری می گویند، معمولا به جز پختنیها ،مقداری خرما یا رطب نیز می خورند که به همراه آن از ماست یا ارده یا کشک نیز استفاده می کنند، بعضی خانواده ها نیز پس از صرف افطاری، اقدام به پخش سحری مینمایند و در سحر فقط غذاها را گرم می کنند و به مصرف می رسانند.

5. مجلس قرائت قرآن (مقابله)

,
,
,

از قدیم الایام رسم بوده که در ماه مبارک رمضان ،هر شب یک جزء از کلم الله مجید را قرائت می کنند. یکی از افراد مسن و آشنا به قواعد قرائت قرآن در صدر مجلس قرار می گیرد، او موظف است که نگذارد هیچ قاری ای با قرائت غلط حتی یک کلمه، به قرائتش ادامه دهد. لذا فقط پس از اداء صحیح کلمات حق ادامه قرائت رادارد. پس از قرائت قرآن، دعای افتتاح و دعاهای مخصوص هر شب قرائت می شود.

,

6. آداب قرائت سوره الرحمن

,

در شب بیست و هفتم رمضان که سوره الرحمن قرائت می شود پس از گفتن آیه مبارکه «فبای الاء ربکما تکذبان» توسط قاری، بقیه افراد جواب می دهند: «لا بشی من الاء رب اکذب فلک الحمد» این جمله با آهنگ مخصوص خوانده می شود تاجایی که «فلک الحمد» را به صورت کشیده ادا می کنند.

,

7. افطاری

,

افطاری رامعمولا با آبگرم و نبات شروع می کنند. در این ماه پختن نان محلی(گرده) رواج بیشتری دارد. تهیه نشاسته که در اصطلاح محلی شناسه گفته می شود و چیزهایی نظیر کستر و سگو از جمله رسم های این منطقه است.

,

8. احیاء
برخلاف اکثر مناطق ایران، در این منطقه شب بیست وسوم را شب احیاء میدانند. در این شب مردم تاسحر به عبادت وخواندن قرآن و دعا مشغولند. در شب احیاء دعاهای افتتاح ،مجیرو جوشن کبیر می خوانند. مراسم الغوث نیز در همین شب بجا می آورند.

,
,

سبحانک یا لا اله انت الغوث الغوث خلصنا من النار یا رب

,

در شب احیاء نمازهای مخصوصی نیز اقامه می نمایند(بخصوص نماز صد رکعتی شبهای قدر) در شب احیاء همچنین مراسم قرآن به سر گذاشتن از قدیم رواج دارد که با تشریفات خاصی برگزار می شود. رسم گره زدن ریسمان نیز در همین شب است. با توجه به اینکه در دعای جوشن،و موقع جواب دادن (گفتن الغوث الغوث)ریسمان را یک گره می زنندو تا پایان دعا هر ریسمان باید یکصد گره خورده باشد. سپس بزرگ مجلس دستور تهیه سطل آب و یک تسبیح نو که تا بحال استفاده نشده باشد را داده، و آن را به دست فردی که تاکنون گناه نکرده باشد و از نظر اهل مجلس فردی پاک و طاهر باشد می دهند او نیز با هر گره ریسمان، تسبیح رادر آب می چرخاند.

,

9. عید فطر

,

پس از اتمام عید فطر ،دوستان و آشنایان به روبوسی می پردازند سپس به دید و بازدید خانواده هایی که در طول یکسال،عزیزی را ازدست داده اند می روند. پذیرایی عید فطر در گذشته خیلی مفصل بود. چند روز قبل از فرا رسیدن عید زنهای محله در یک جا جمع می شدند و در طی سهچهار روز شیرینیهای مخصوص روز عید را تهیه می کردند. شیرینی هایی نظیر خرخرو،کوکل، نون شیری و … درهمین روز فطریه که در زبان محلی «سر روزه» گفته می شود به افراد مستطیع داده می شود.

,

۱۰-گرگشو(گره گشا)

,

قبل از فرا رسیدن شب پانزدهم رمضان،مادر خانواده به سلیقه خودش کیسه های کوچکی را برای کوچکترها آماده می کند. درشب پانزدهم پس ازافطاری ،بچه ها در گروههای چند نفری به راه می افتند و در حیاط هر کسی که رسیدند با گفتن «گرگشو» اجازه ورود می گیرند پس از اینکه اجازه ورود گرفتند چنین می خوانند گرگشو، دوکلو بشو،سی فردشو.

,

اگر صاحب خانه بچهها را قانع کرد (هرکسی به فراخور حالش،شیرینی ،تخمه الوک و چیزهای دیگررا در کیسه بچه ها می ریزد)می گویند "خونه گچی پر از همه چی" .

,

اما اگر با استقبال اومواجه نشدند یا در بروی آنها باز نشد می گویند :«خونه دراز پر از …. گراز»

,

انتهای پیام/

,

انتهای پیام/

,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه