اخبار داغ

گزارش/

سنندج، نگینی بر انگشتر عرصه زنبورداری/ تلخکامی تولید کنندگان عسل در کُردستان

سنندج، نگینی بر انگشتر عرصه زنبورداری/ تلخکامی تولید کنندگان عسل در کُردستان
استفاده از شکر و اسانس های نامناسب، طعم شیرین عسل های طبیعی کُردستان را از یادها برده است چراکه زنبورهای امروزی هم دوپینگی شده اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آفتاب دل، طبیعت بکر و پوشش گیاهی مناسب در کردستان، این استان را به یکی از تولیدکنندگان بزرگ عسل کشور تبدیل کرده است. با این حال،‌هنوز مشکلاتی چون نبود برند، بسته‌بندی نامناسب و چالش بازاریابی، باعث شده عسل کردستان جای خود را در بازار عسل کشور نیابد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آفتاب دل,

 

,

توجه به این مهم می‌تواند در زمینه تحقق اهداف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و تحقق شعار امسال تحت عنوان اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال بسیار مهم و تأثیرگذار باشد.

,

 

,

با حمایت از کارآفرینان در شهرستان‌ها و روستاها به طور یقین در زمینه اشتغال‌زایی و افزایش تولید گامی تأثیرگذار برداشته خواهد شد و این مهم می‌تواند زمینه ساز رشد و شکوفایی اقتصادی استان و کشور نیز باشد.

,

 

,

, ,

کردستان از حیث تولید عسل در رتبه چهاردهم کشور ایستاده و شهرستان‌های سقز (24 درصد)، سنندج (20 درصد)، کامیاران (10 درصد) و مریوان (10 درصد) در این استان به ترتیب بیشترین میزان تولید عسل را به خود اختصاص داده‌اند. عسل تولید شده در این استان، سالانه بیش از یک میلیون و 150 هزار کیلوگرم است که از مجموع 185 هزار و 46 کندوی مدرن و بومی، حدود 96درصد کلنی مدرن و 4 درصد کلنی بومی به دست می‌آید.

,

 

,


براساس آمار در این استان، 4725 نفر به زنبورداری اشتغال دارند که حدود 1250نفر آنان به صورت حرفه‌ای این فعالیت را دنبال می‌کنند و حمایت از آنها می‌تواند عسل را به عامل متحول‌کننده اقتصاد کردستان تبدیل کند.

,
,

 

,


ورود افراد غیرماهر به بازار عسل

,
, ورود افراد غیرماهر به بازار عسل,


عباس رحیمی، یکی دیگر از تولیدکنندگان عسل نیز در مورد وضعیت تولید عسل می‌گوید: در دو سال اخیر تولید عسل در استان نسبتا مناسب بوده، اما ورود افراد غیرماهر و افزایش غیرضروری تعداد کندوها یکی از مشکلات این عرصه است، زیرا در این زمینه گاه افراد غیرماهر به عرضه عسل‌های غیرطبیعی مبادرت می‌کنند که باعث ایجاد بدبینی در مصرف‌کننده و کاهش قیمت شده است.

,
,

 

,


وی گفت: با وجود ظرفیت‌هایی که در زمینه تولید و فراوری عسل در این شهرستان وجود دارد، متأسفانه زنبورداران این شهرستان  با مشکلات و چالش‌هایی مواجه هستند که ادامه کار را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

,
,

, ,


عسل‌های تقلبی و غیر استاندارد با قیمت کمتر از محصول اصلی به بازار

,
, عسل‌های تقلبی و غیر استاندارد با قیمت کمتر از محصول اصلی به بازار,


یکی دیگر از تولید کنندگان عسل بیان می‌کند: از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مشکلات واحدهای فراوری عسل کردستان می‌توان به کمبود گل و گیاه، گرد و غبار، کاهش نقدینگی، خشکسالی‌های متوالی چند سال گذشته، نبود تسهیلات بانکی مناسب، نبود کارشناس فنی به منظور تشخیص بیماری، کمبود دارو و بازاریابی اشاره کرد.

,
,

 

,


وی ادامه می‌دهد: یکی دیگر از مشکلاتی که باید مورد توجه قرار گیرد و برای آن راهکار ارائه شود، ورود عسل‌های تقلبی و غیر استاندارد با قیمت کمتر از محصول اصلی به بازار مصرف است. این مهم سبب شده زنبورداران نتوانند محصولات خود را با قیمت مناسب به فروش برسانند.

,
,

 

,


این تولید کننده عسل می‌افزاید: به دلیل خشکسالی‌های چند سال گذشته و گرد و غبار میانگین تولید عسل از کندوها کاهش پیدا کرده و همین مساله سبب کاهش تولید و درآمد تولیدکنندگان زنبور در استان شده است.

,
,

, ,


سنندج  نگینی بر انگشتر عرصه زنبورداری است

,
,


دادور سهرابی مدیر جهاد کشاورزی سنندج اظهار کرد: در راستای توسعه زنبورداری، در آینده نزدیک بر تعداد زنبورداران فعال شهرستان سنندج افزوده می‌شود.

,
,

 

,


وی افزود: اقلیم مناسب شهرستان سنندج به لحاظ آب و هوایی و بستر مناسب آن در عرصه زنبورداری و با توجه به اینکه این شهرستان مستعد پرورش زنبور عسل در کشور است، به عنوان پایلوت طرح توسعه کسب و کار اشتغال پایدار«تکاپو» انتخاب شده و شرایط توپوگرافی خاص منطقه زمینه خوبی در زمینه اجرای پروژه توسعه زنبورداری را کاملا مشهود کرده است.

,
,

 

,


مدیر جهاد کشاورزی سنندج افزود: وزارت جهاد کشاورزی در راستای ایجاد اشتغال پایدار جوانان روستایی، کمک به گرده‌افشانی گیاهان در زمینه بهبود کمی و کیفی محصولات کشاورزی و متعاقب آن افزایش عسل و سایر فراورده‌های کندو اقدام به توسعه زنبورداری در این استان مخصوصا شهرستان سنندج می نماید.

,
,

 

,

, ,


وی  در ادامه ضمن اشاره به اهمیت حرفه زنبورداری، سنندج را نگینی بر انگشتر عرصه زنبورداری دانست و گفت: اعضای تعاونی زنبورداران و تمام شاغلین این عرصه کمر همت بسته‌اند تا عسل کردستان را به عنوان برند برتر به مصرف کنندگان ارائه دهند چراکه شعار ما تامین امنیت غذایی و تولید محصول سالم است.

,
,


مدیر جهاد کشاورزی سنندج اظهار کرد: شهرستان سنندج دارای ۳۴ هزار و ۵۰۰ کندوی مدرن و یک هزار کندوی بومی با تولید ۲۱۲ تن عسل در سال است که مقام دوم تولید عسل در استان را به خود اختصاص داده است.

,
,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه