اخبار داغ

مرگ تدریجی یک ملت

مرگ تدریجی یک ملت
ما با مسمومیت آب و خاک در حال تجربه مرگ تدریجی یک ملت هستیم – یک مرگ دردآور و سخت که خودمان را باید مسئول بدانیم نه گرد و غبار جنوب مسئول است و نه..
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ زیتون؛ زمانی بود که متخصصان از خطرات کمبود منابع طبیعی، غذا و بحران های سیاسی سخن می گفتند. کمی بعد از آن کمبود آب به یک موضوع مورد بحث تبدیل شد به طوری که گفته می شود جنگ جهانی سوم می­تواند بر سر آب اتفاق بیافتد. مایکل کلیر در مقاله ای[1] به سال 20133 نوشته بود که کمبود منابع طبیعی و تغییرات جهانی آب و هوا در کنار هم خطرات بزرگ تری از کمبود آب را به بار  خواهند آورد و ممکن است به ششمین انقراض بزرگ گونه ها در کره زمین منجر شود. در این مقاله در مورد بحران بد آبی بحث خواهد شد. بحرانی که پیش از بحران غذا، بحران سیاسی، بحران بی آبی و حتی بحران تغییرات آب و هوایی می تواند جمعیت های بزرگی از ساکنان کشورهای توسعه نیافته و کشورهای در حال توسعه را در دام مرگ تدریجی بیاندازد – دامی که ساکنان این مناطق برای خودشان پهن کرده اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, زیتون,

به طور کلی عدم دسترسی به آب سالم و قابل شرب را به عنوان بد آبی تعریف میکنیم. این یک تعریف گسترده و همه گیر است که معمولا به وجود نا خالصی های زیان آور در آب ربط می دهند. این ناخالصی ها می تواند به وجود ترکیبات طبیعی مثل نمک و عناصر معدنی حاصل از فعالیت های طبیعی زمین مثل آتشفشان­ها و ... مربوط باشد و یا آن را به خاطر وجود ترکیبات و مواد مصنوعی مثل آلاینده های نفتی، شیمیایی، زباله های صنعتی و ... دانست. با این حال، وجود این ترکیبات در آب مانع مصرف آب الوده می­شود که در حالت عادی مشکل چندانی وجود ندارد. مشکل اساسی زمانی به وجود می آید که آب، آلوده به ترکیبات یا عناصری باشد که بدون گذر از مراحل تصویه مورد مصرف قرار میگرند. البته در کشورهای در حال توسعه همچون ایران مسلما هیچگاه مصرف اب آلوده توسط انسان به طور مستقیم مد نظر نمی باشد – که البته در برخی مناطق چاره ای جز استفاده از آب آلوده نیز وجود ندارد. در این مورد، مصرف غیر مستقیم آب آلوده از طریق مصرف کشاورزی و صنعتی مورد بحث می باشد. این آلودگی آبها مربوط به عناصری است که حذف آنها از آب یکی از پرهزینه ترین مراحل تصفیه می باشد و آن وجود عناصر سنگین در آب است.  در این مقاله سعی شده است تا با بررسی تاثیرات عناصر سنگین بر سلامت انسان و منابع ورود آن ها به درون بدن هشداری جدی به مردم و مسئولین داده شود تا موضوعات مربوط به محیط زیست که مستقیما با سلامت خود انسان در ارتباط است جدی تر مورد ملاحظه قرار گیرد.

,

هر ترکیب حاوی فلزات که احتمال وجود تاثیرات سمی در محیط زیست بر هر موجودی داشته باشد به عنوان عنصر سنگین شناخته می شود. فلزاتی که معمولا در طبیعت به عنوان عناصر سنگین شناخته می شوند شامل کادمیوم، جیوه، سرب و آرسنیک هستند که همگی به عنوان 10 ماده شیمیایی بسیار خطرناک برای انسان شناخته شده اند و در کنار عناصری مانند منگنز، کروم، کوبالت، نیکل، مس، روی، سلنیوم، نقره، آنتموان و تالیوم در غلظت های بیشتر می توانند ثاثیرات بیماری زای زیادی داشته باشند.

,

این عناصر به طور طبیعی در زمین وجود دارند ولی ترکیبات خطرناک آنها در غلظت های زیاد توسط فعالیت های انسانی تولید می شود که می تواند از راه های گوناگون وارد بافتهای بدن انسان، دام و گیاهان شود. از منابع اصلی تولید عناصر سنگین، معادن و زباله های صنعتی، انتشار از خودروها، نشت اسید از باتری، کودهای شیمیایی، رنگها، چوب روکش داده شده و ذرات پلاستیک معلق در آب اقیانوس ها هستند. ممکن است در اسباب بازی های غیر استاندارد کودکان مقادیری از سرب، آرسنیک و کادمیوم وجود داشته باشد. نوشیدنی های الکلی غیر مجاز نیز گاهی دارای مقادیری سرب یا آرسنیک هستند. سم موش نیز مقادا قابل توجهی آرسنیک دارد. سرب یکی از فراوان ترین عناصر سمی به حساب می آید که در بنزین غیر استاندارد وجود دارد و از اگزور خودروها آزاد می شود.

,

این عناصر می توانند از طریق هوا، غذا و پوست وارد بدن شوند و با توضیحاتی که داده می شود ملاحظه خواهید کرد که این ترکیبات دایما در طول زندگی به بدن ما وارد شده و کم کم تجمع پیدا میکنند و آثار زیانبار خود را به تدریج نشان می دهند که به عنوان اپیدمی های مختلف نشان داده می شوند از جمله اپیدمی سرطان در کشورهای در حال توسعه مثل ایران.

,

شرایطی را فرض کنید که معادن برای استخراج سریع تر و ارزان تر منابع با هم رقابت می کنند و هیچ ابایی از آزاد شدن ترکیبات سمی در خاک ندارند. این عناصر وارد خاک ناحیه معدن شده، باران آن را شسته و کم کم وارد آبهای جاری و زیر زمینی میشود. آب آلوده وارد دریا شده و موجودات را آلوده خواهد کرد. این چرخه تا آلوده کردن انسان ادامه خواد یافت. عدم بازیافت یا دفع اصولی زباله ها نیز به همین صورت منبع آلودگی آب ها شده که نهایتا از طریق باران های اسیدی، آبیاری مزارع، تغذیه انواع دام و ... وارد بدن انسان می شود. گازهای آلوده به عناصر سنگین مستیما وارد ریه ها میشود. کودهای شیمیایی نیز به نوبه خود یکی از بزرگ ترین منابع آلوده کننده آبهای سطحی و زیر زمینی با عناصر سنگین و سایر ترکیبات سمی هستند که در کشورهای توسعه نیافته و در حال توسعه به دلیل عدم استفاده صحیح و به اندازه از کودهای شیمیایی این عناصر در محصولات کشاورزی نیز تجمع یافته و وارد بدن می شوند. ما با رنگ ها، پلاستیک، اسباب بازی ها و ده ها عامل آلوده کننده دیگر در ارتباط هستیم و همگی ذخیره سمی بدن ما را بیشتر می کنند. این اتفاقات هر روز و هر ساعت برای کسانی که در کشورهایی با عدم نظارت صحیح در رابطه با مسائل زیست محیطی زندگی می کنند رخ میدهد. در کشوری که معادن به جهت رعایت امور زیست محیطی بازرسی و با انها مقابله نمی شود؛ در کشوری که کود و سم شیمیایی بدون نظارت مورد مصرف افراطی قرار میگرد، در کشوری که بنزین و گازوئیل غیر استاندارد سال ها بدون توجه وارد شده و مورد استفاده قرار گرفته و در کشوری که محیط زیست و جان انسان ها یک امر تشریفاتی به حساب باید اتفاقات نا گواری را باید انتظار کشید.

,

تجمع تدریجی ترکیبات سمی نه تنها یک نسل بلکه نسل های متمادی از ملتی را که در معرض آلودگی قرار دارند دچار بیماری های گوناگونی می کند. افزایش سر درد، میگرن، افزایش اپیدمیک بیماری های سیستم عصبی مرکزی و محیطی، ناهنجاری های مادرزادی، شیوع انواع سرطان ها به خصوص سرطان خون، سرطان ریه، سرطان پستان و حتی دیابت و نارسایی های کبد و کلیوی از بیماری های کلاسیک تجمع عناصر سنگین هستند. کاهش ضریب هوشی کودکانی که در شهرها متولد می شوند نباید دور از انتظار باشد. گزارشی در سال 1394 منتشر شد که با مطالعه وجود عناصر سنگین در خاک مناطق مختلف استان گلستان را به عنوان ورودیه کمرند سرطان مری معرفی کرده بود[2]. مطاعات بیشتر تاثیرات وجود آرسنیک در خاک و آب بر افزایش بیماری های مزمن قلب و عروق را تایید کرده اند. آیا این نشانه ها برای بیدار شدن کافی نیست؟ آیا مردم در خواب هستند یا مسئولین؟

,

با وصف چنین وضعیتی که به سختی بتوان یک نمونه آب یا خاک بدون آلودگی به عناصر سنگین را در شهر و حواشی آن پیدا کرد. در شرایطی که منابع آب و خاک آلوده به سم هستند، آیا دشمن اصلی ملت را چه کسی می­توان معرفی کرد و در این شرایط چاره چیست؟ به نظر می رسد که یک اقدام اورژانسی برای مقاله با این روند آلودگی زیستی ضروری می باشد. مسلما سازمان محیط زیست و وزارت کشور متولیان اصلی این امر خواهند بود. شاید مشکلاتی که در مقابل دیدگان ما هستند بسیار جلوه گر بوده و مسئولین را حداقل به خاطر حفظ ظاهر هم که شده مجبور به حمایت های زبانی از محیط زیست بکنند و نام دریاچه ارومیه، دریاچه بختگان، یوز ایرانی، گوزن زرد ایرانی و ده ها گونه در خطر انقراض دیگر را با احترام به زبان بیاورند ولی نباید فراموش کرد که گونه انسان نیز در خطر است. ما با مسمومیت آب و خاک در حال تجربه مرگ تدریجی یک ملت هستیم – یک مرگ دردآور و سخت که خودمان را باید مسئول بدانیم نه گرد و غبار جنوب مسئول است و نه ...

,

یکی از کارهای ضروری می­تواند نظارت بر آب مصرفی کشاورزان و دامپروران و اطمینان از عدم آلودگی این آبها به عناصر سنگین باشد. مرحله دیگر وادار کردن صنایع و معادن برای عدم وارد کردن زباله های صنعتی و ترکیبات سمی به محیط می باشد که باید برای پاکسازی این ترکیبات از محوطه صنعتی یا معدن خود آن ها را موظف کرد. برای پالایش آب و خاک از وجود عناصر و ترکیبات سمی روش های فیزیکی، شیمیایی و زیستی متنوعی وجود دارد. یکی از روش های کم هزینه و متداول برای اینکار استفده از گیاهان و باکتری هایی با خاصیت زیست پالایی[3] می باشد. بدین صورت که این موجودات ترکیبات سمی را جذب کرده و از خاک و آب خارج میکنند و  سپس باید این موجودات معدوم گردند. با کشت این گیاهان در سایتهای آلوده برای چندین سال و همچین اعمال روشهای پیشگیری شاید بتوانیم مانع از بین رفتن خودمان شویم قبل از اینکه جنگ جهانی سوم، تغییرات آب و هوایی، کمبود آب یا کاهش منابع طبیعی و عوامل سیاسی ما را نابود کنند.

,

 

یادداشت: پویا مطیع نوع‌پرور

انتهای پیام/

,

 

,

یادداشت: پویا مطیع نوع‌پرور

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه