اخبار داغ

تفاوت گفتمان مبارزه با جنگ‌طلبی؛

در سوگ مقاومـت!

در سوگ مقاومـت!
گفتمان مقاومت طی استحاله‌ی نرم جای خود را به گفتمان سازش داده و صلح‌طلبی مطلوب را به جای تعامل ذلیلانه با نظام جهانی نشانده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج،  وقوع انقلاب اسلامی و برپایی حکومتی مبتنی بر اسلام و قرآن منجر به برهم خوردن توازن قدرت سیاسی و اجتماعی در منطقه خاورمیانه گردید. اقدامی که منتج به احیای اسلام در ایران شده و هویت‌یابی کشورهای مسلمان منطقه را در پی داشت. مردم ایران به تاسی از قیام امام حسین(ع) و مولفه‌ی مقاومت که بزرگ‌ترین آموزه‌ی نهضت حسینی قلمداد می‌شود، در هشت سال جنگ تحمیلی نیز توانستند از مواضع انقلابی خود کوتاه نیامده و تنها نظام مبتی بر مردم‌سالاری دینی را برپا نمایند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

این مقاومت پویا که نشأت گرفته از نهضت کربلا در مقابل مقاومت منفعلانه بود توانست پیروزی انقلاب اسلامی را طی بیش از سه دهه تضمین نموده و گفتمان انقلابی مبتنی بر مقاومت در برابر استکبار را جهانی را شکل دهد. موجی که چندین سال پس از انقلاب اسلامی در بین کشورهای مسلمان "بیداری اسلامی" را رقم زد.

,

گفتمان مقاومت در مقابل استکبار

, گفتمان مقاومت در مقابل استکبار,

"معنای نظام سلطه‌گری و یا همان استکبار جهانی در این است که برخی دولت‌ها نسبت به دولت‌های دیگر برخورد استکباری دارند، قصد دخالت در امور ملّت‌های دیگر را دارند، در همه‌ی کارهای آن‌ها برای رسیدن به منافع خود مداخله می‌کنند و پاسخگو هم به هیچ‌کس نیستند. نقطه‌ی مقابل این جبهه‌ی ظالم و ستمگر، گروهی هستند که با استکبار مبارزه می‌کنند."

,

در مقابل چنین قدرت‌هایی که خود را مالک کشورهای دیگر می‌دانند و از منافع و امکانات آنها به نفع خود بهره‌ می‌برند ظهور انقلاب اسلامی خط بطلان بر تداوم این روند به ویژه در منطقه کشید و گفتمان مقاومت را که برگرفته از قرآن و اسلام است در مقابل استکبار جهانی علم کرد. امروزه این مسئله را نه تنها به عنوان الگوی سیاست خارجی ایران در جهان دانست بلکه باید تغییری اساسی در نظام جهانی قلمداد کرد. تغییری که بی‌شک به مذاق سران غرب و شرق خوش نیامد و طرح‌ریزی‌ جنگ‎‌های سرد و نرم در سه دهه‌ی گذشته گواه این ادعاست.

,

ویژگی‌های گفتمان مقاومت

, ویژگی‌های گفتمان مقاومت,

هرچند به زعم بازی‌های سیاسی ناجوانمردانه در انتخابات اخیر برخی گفتمان مقاومت را به عنوان گفتمان "طالب جنگ" در بین مردم عنوان کرده‌اند، این گفتمان به دنبال صلح‌طلبی مثبت است و می‌توان عزت‌طلبی، آزادی‌خواهی، مبارزه با فتنه، معنویت‌گرایی، مصلحت‌گرایی و آرمان‌گرایی را از دیگر شاخصه‎های آن عنوان کرد.

,

مقاومت در دوران دفاع مقدس در برابر سخت‌ترین تحریم‎‌های اقتصادی، نظامی و بهداشتی نتوانست هیمنه‌ی ایجاد شده از حکومت اسلامی را در هم شکسته و سر تعظیم در برابر ابرقدرت‌های شرق و غرب فرود آورد، بلکه تحولی تاریخی در جهان رقم زد و امروز ما میراث‌دار همان گفتمان مقاومت هستیم.

,

 سازش نرم جایگزین مقاومت

,  سازش نرم جایگزین مقاومت,

در شرایطی که دشمن تحریم‌های خود را با شدت بیشتر بازگردانده اما گفتمان سازش به جای مقاومت در افکار دولت‌مردان رخنه کرده است. گفتمان سازش که ابزاری برای فریب عوام برای رسیدن به صلح، ثبات و تعامل جهانی عنوان می‌شود در پیش‎بینی‌های معمار کبیر انقلاب بارها مورد نقد قرار گرفته است.

,

تا جایی که امام خمینی(ره) در پاسخ به این سؤال که دشمنان ما و جهان‌خواران تا کى و تا کجا ما را تحمل مى‌کنند و تا چه مرزى استقلال و آزادى ما را قبول دارند؟ بیان می‌دارند " سازش با مستکبران جز با عدول ما از هویت اسلامی‌مان امکان‌پذیر نیست. به یقین، آنان مرزى جز عدول از همه‌ی هویت­‌ها و ارزش‌هاى معنوى و الهى‏‌مان نمى‌‏شناسند. اگر ملت ایران از همه‌ی اصول و موازین اسلامى و انقلابى خود عدول کند آن وقت ممکن است جهان‌خواران او را به عنوان یک ملت ضعیف و فقیر و بى‌‏فرهنگ به رسمیت بشناسند؛ ولى در همان حدى که آن‌ها آقا باشند ما نوکر، آن‌ها ابرقدرت باشند ما ضعیف، آن‌ها ولى و قیّم باشند ما جیره‌خوار و حافظ منافع آن‌ها"

,

ارائه طرح صلح و دوستی از طرف دولت برای کشورهایی که عامدانه بر طبل استکبار کوبیده‌اند و هجمه‌های متعدد خود را بر علیه ما در جامعه‌ی جهانی داشته‌اند تنها نمایانگر غلبه‌ی تفکر سازش به جای مقاومت است.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه