اخبار داغ

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی خوزستان مطرح کرد :

صنعت پارچه از معدود صنایع نساجی در خوزستان است / در گذشته از پارچه شوشتر برای پوشش خانه کعبه استفاده می شد

صنعت پارچه از معدود صنایع نساجی در خوزستان است / در گذشته از پارچه شوشتر برای پوشش خانه کعبه استفاده می شد
در قرون متوالی پارچه جزو هدایای گرانقیمت محسوب می شد اما امروز این ارزش و جود ندارد و از آن فاصله گرفته ایم امیدوارم با همکاری همه ی مسئولان به دوران قبل بازگردیم و صنعت پارچه و نساجی به اوج خود بازگردد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از بانوپرس، طلاییان پور معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی ,صنایع دستی و گردشگری در نشست هم اندیشی صنعت نساجی که در سالن معاونت دانشجویی دانشگاه شهید چمران برگزار گردید اظهار داشت: صنعت نساجی سابقه کهن در تاریخ و فرهنگ ایران دارد .نمونه های بسیاری از صنعت نساجی در ایران وجود دارد که قدمت آنها به ۶ هزار سال میرسد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بانوپرس,

وی افزود: گاهواره تمدن صنعت نساجی بین النحرین و دنباله ی آن جلگه خوزستان و شهر شوش نماد این صنعت میباشد.

,

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی ,صنایع دستی و گردشگری با اشاره به فرآیند شکل گیری صنایع دستی در جهان گفت: صنایع دستی از زمانی که بشر برای دفاع از خود و شکار برای تهیه غذا شروع به ساخت ابزار های مختلف کرد آغاز گردید.اولین مراکز استقرار بشر هسته های صنایع دستی را تشکیل داد.

,

وی ادامه داد: مهمترین مراکز تولید کننده های صنایع دستی روستاها بودند .که از قرن ۱۵ شروع شد.صنعت نساجی کلید انقلاب صنعتی امروز است.

,

دکتر طلاییان پور با بیان اینکه در حدود ۳ هزار سال پیش در ایران پارچه های خاصی تولید شده است گفت: وجود پارچه هایی با طرح گل برجسته در ایران نشاندهنده ظرافت کار در این صنعت در کشور ما است.

,

وی افزود: اوج صنعت نساجی در دوره ساسانی بوده است .شهرهای اهواز,شوشتر و جندی شاپور مراکز عمده صنایع نساجی بوده اند بطوریکه به نقاط مختلف جهان صادر می شد.

,

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی ,صنایع دستی و گردشگری اظهار داشت: صنعت پارچه از جمله معدود صنایع نساجی در خوزستان است . در گذشته از پارچه شوشتر برای پوشش خانه کعبه استفاده می گردید.در قرون متوالی پارچه جزو هدایای گرانقیمتی محسوب میشد که به پادشاهان اهدا می گردید.

,

وی در انتها تاکیید کرد: امروز این ارزش و جود ندارد و از آن فاصله گرفته ایم امیدوارم با همکاری همه ی مسئولان به دوران قبل بازگردیم و صنعت پارچه و نساجی به اوج خود بازگردد.

,

گفتنی است در ادامه نشست چند تن از کارشناسان این حوزه به ارائه مقالاتی در زمینه صنعت نساجی پرداختند و بین مقالات داوری صورت گرفت و به برندگان لوح سپاس اهدا گردید.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه