اخبار داغ

روایت یکی از رزمندگان اشتهارد از عملیات آزاد سازی خرمشهر

روایت یکی از رزمندگان اشتهارد از عملیات آزاد سازی خرمشهر
شادالله صدری یکی از رزمندگان دوران دفاع مقدس و روزهای اوج و طلایی آزادسازی خرمشهر است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تات خبر، آزادسازی خرمشهر در روز سوم خرداد ۱۳۶۱ خورشیدی پس از ۵۷۸ روز اشغال به‌عنوان مهم‌ترین هدف عملیات بیت‌المقدس در دوره جنگ ایران و عراق توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران (به فرماندهی علی صیاد شیرازی) و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (به فرماندهی محسن رضایی) انجام گرفت این آزادسازی در پی مرحله سوم عملیات بیت‌المقدس که از ۱ تا ۴ خرداد ۱۳۶۱ انجام شد، محقق گردید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تات خبر,

در این عملیات غرورانگیز رزمندگان اشتهارد نیز حضور داشتند که ۲ تن از آنان نیز به شهادت رسیدند.
شادالله صدری یکی از این رزمندگان است که در این عملیات حضور داشت، او که یکی از راویان اردوهای راهیان نور اشتهارد است، آزاد سازی این شهر حیاتی را اینگونه روایت می کند:

,
,

بدون شک بزرگترین عملیات بیت المقدس منجر به ازادسازی خرمشهر شد از جهاتی مختلف ویژگی خاصی داشته از جمله این ویژگی ها وسعت این عملیات بود وجود ۶۰۰۰ کیلومتر آزادسازی، این وسعت برابر با  وسعت چند کشور عربی است.

,

بالای ۱۹۵۰۰ نفر در این عملیات اسیر گرفته شد و همچنین غنایم جنگی زیادی در این عملیات نصیب رزمندگان اسلام شد، عمق عملیات یکی دیگر از ویژگی های عملیات فتح خرمشهر بوده بالای ۳۷ کیلومتر عمق داشته که در این عمق حرکت کردن بسیار مشکل است به لطف خدا، همت رزمندگان و رهبری حضرت امام این اتفاق در آن زمان رخ داد.

,

عملیات فتح خرمشهر در تاریخ ۶۱/۰۲/۱۰ در سه مرحله رخ داد مرحله اول منجر به آزادسازی قسمت های مرزی ازجمله خوشک، ری و طلائیه شده است مرحله دوم منجر به آزاد سازی قسمت هایی از پادگان مستحکمی که عراق آن را جای امن خود قرار داده بود و نامش به معمره تغییر داده شد، بود حتی به ذهنش هم خطور نمی کرد یک روزی رزمندگان اسلام موفق به انجام این عملیات شوند، در مرحله سوم فتح خرمشهر عملی شد در آن روز نیروهای کمی برای فتح شهر رفتیم و این نیروهای کم استحقاقشان با خدا بود.

,

شهید همت، شهید خرازی و دیگر شهدا که در این عملیات حضور داشتند زمان حرکت لشکر محور اول اعلام کرد به مشکل برخوردیم و به همین ترتیب دومین و سومین محور نیز اعلام کردند بعد از گذشت چند ساعت از همه ی محور ها خبر رسید که مشکلشان حل شده و شهید صیاد شیرازی با بی سیم اعلام کرد که قرار بر ابن است از نقطه ضعف دشمن استفاده و به سمت شهر حرکت کنیم.

,

صبح آن روز با معجزه ای عظیم روبه رو شدیم اینکه در همه ی شهر نیروها دست هایشان را بالا اورده حدود ۱۴۵۰۰ نفر عراقی بدون استفاده از تیری اسیر شدند این است که دست خدا بالای همه دست هاست به این ترتیب خرمشهر عزیز از دست کفار خارج شد بعد آن صدام به خود فرصت ده روزه داد که تمام نیروهایش را به مرز کشانده و خارج شوند.

,

بدین ترتیب این شهر مقاوم که پس از ۳۵ روز پایداری و مقاومت در ۴ آبان ۱۳۵۹ به اشغال دشمن درآمده بود، پس از ۵۷۸ روز (۱۹ ماه) اسارت، بار دیگر به آغوش گرم میهن اسلامی بازگشت و پیکره پاک آن از وجود متجاوزان تطهیر گردید.

,

رزمندگان اسلام در نخستین اقدام خود پس از آزادسازی شهر، نماز شکر را در مسجد جامع خرمشهر اقامه کردند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه