اخبار داغ

رزمنده ۲۰ ساله عملیات آزاد سازی خرمشهر:

بصیرت؛نیاز فاتحان خرمشهرهای زمان/ولی فقیه زمان را دریابید

بصیرت؛نیاز فاتحان خرمشهرهای زمان/ولی فقیه زمان را دریابید
رزمنده جوان عملیات آزاد سازی خرمشهر گفت: دشمن همیشه دسیسه می کند و کار امروز، به سلامت عبور دادن نظام اسلامی از این مهلکه هاست. این هنر، فاتحان و فرماندهانی را می خواهد که دیدشان دید فرهنگی و مقابله با جنگ نرم دشمنان باشد. این هنر نیاز به بصیرت دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ندای تفرش، یکی از روزهایی که در تاریخ انقلاب کشور، ماندگار شده، روز فتح خرمشهر است که به نام روز مقاومت نیز نامگذاری شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ندای تفرش,

همیشه این سوال برایم مطرح بود که چرا آزادسازی خرمشهر، مهم و در تاریخ جنگ شاخص تر است. چند روز پیش بنری در شهر دیدم که روی آن نوشته بود که «خرمشهرها در پیش است» این جمله، سوالات بیشتری را در ذهنم ایجاد کرد.

,

همین مسئله سبب شد به دنبال فردی باشم که از نزدیک عملیات آزاد سازی خرمشهر را دیده و بتواند سوالاتم را پاسخ گوید. با رزمنده ای تفرشی که در عملیات آزاد سازی خرمشهر، جوانی ۲۰ ساله بوده، قرار ملاقات گذاشتم.

,

جوانی که از ابتدا تا پایان جنگ در عملیاتهای مختلف حضور داشته و ۸ بار مجروح شده است. فردی که با گذشت حدود ۳۰ سال از جنگ تحمیلی، اما هنوز شنیدن خاطرات و توصیفها و لحظات همراهی او با همرزمانش، حس مقاومت و فداکاری را در شنونده صحبتهایش زنده می کند.

,

با مراجعه به مغازه حاج منصور حیدری، کتابهایی از خاطرات و سرداران شهید را دیدم که در قفسه ای در کنار وسایل مغازه اش چیده بود که هراز چندگاهی با دست گرفتن و مطالعه آنها به یاد خاطرات و همراهیش با همرزمانش می افتاد.

,

 

,

, ,

با استقبال گرم و صمیمی این یادگار دوران دفاع مقدس، نگاهم به نموداری از شهدای انقلاب اسلامی افتاد که همه این شهدا تفرشی بودند. حاج منصور با خط کش خود شروع به تشریح این نمودار کرد.آقای حیدری در طول ۸ سال جنگ تحمیلی، سمت اطلاعات و عملیات را در لشکر حضرت رسول(ص)، لشکر علی ابن ابی طالب(ع)، قرارگاه نصرت و تیپ حضرت قائم(ع) را برعهده داشته است و به همین دلیل از جزئیات جنگ کاملا باخبر است.

,

 

,

, ,

از حاج منصور خواستم که بیشتر درباره آزادسازی خرمشهر صحبت کند؛ او می گوید: فتح خرمشهر، ۴ مرحله بود و ۲۵ روز به طول انجامید. در این عملیات ۵ هزار مترمربع خاک ایران آزاد شد و دشمن هم ۱۹ هزار تلفات انسانی و اسیر داد.

,

, ,

حاج منصور، ما را به حال و هوای جلسه تقسیم ماموریت در مرحله ۴ عملیات آزاد سازی خرمشهر در سال ۶۱ می برد و ادامه می دهد: ابتدا پیشنهاد فرماندهی این مرحله عملیات به حاج احمد متوسلیان داده شد ولی او می خواست به جایی فرستاده شود که دارای خطر بیشتری باشد. سرانجام کنج شلمچه به حاج احمد واگذار شد. جاده آسفالت شلمچه به خرمشهر و نهایتا از شلمچه به بصره دارای اهمیت خاصی بود. این جاده در مقایسه با اطراف جاده بلندتر بود.

,

 

,

, ,

وی اضافه می کند: نیروها تقسیم شدند و نهایتاً لشکر ۲۷ محمد رسول الله در کنج شلمچه به سمت جنوب خرمشهر و لشکر ۲۵ کربلا از کنج شلمچه به سمت شمال شهر خرمشهر مستقر شدند. هنگامی که عملیات شروع شد، نیروهای ایران در کنار جاده آسفالت مستقر شدند و دیدیم که نیروهای عراقی در حال تخلیه شهر خرمشهر هستند؛ عده ای از نیروهای عراقی رفته بودند و عده ای هم بودند. نیروهای ایرانی پس از استقرار در کنار جاده، همزمان باهم شروع به تیراندازی به ماشینهای عراقی که در مسیر جاده در حال حرکت و حامل نیروها بودند، کردند. ماشینهای زیادی از جاده به اطراف جاده سقوط می کرد و تلفات زیادی را برای عراقیها به همراه داشت.

,

شب ۵ خرداد، رادیو عراق رسما شکستش در خرمشهر را اعلام کرد

,

این رزمنده ۸ سال دفاع مقدس بیان می کند: اما با این وجود، هنوز عراق رسما شکستش را در خرمشهر نپذیرفته بود. با ورود نیروهای ایرانی، نیروهای عراقی در خرمشهر اسیر شدند و سرانجام خرمشهر آزاد شد. با این وجود حاج احمد متوسلیان از طریق شنود بی سیم عراقیها متوجه شد که نیروهای عراقی قصد غافلگیری نیروهای ایران در خرمشهر را دارند. حاج احمد شبانه از طریق گردان مسلم بن عقیل، وارد عمل شد و توانست با حمله و انهدام لشکر آماده دشمن که قرار بود صبح روز ۴ خرداد به نیروهای ایرانی در خرمشهر پاتک بزنند، آرایش نظامی دشمن را برهم بزند. در این حمله شبانه، لشکر دشمن تلفات زیادی داد. شب ۵ خرداد، رادیو عراق رسما اعلام کرد که خرمشهر سقوط کرد و عراق از این شهر عقب نشینی تاکتیکی انجام داده است.

,

از او درباره علت اهمیت فتح خرمشهر پرسیدم، حاج منصور می گوید: فتح خرمشهر یک الگو بود چراکه از جمله پیروزیهای مهم در ابتدای جنگ به شمار می آید. از طرفی هم خرمشهر به بصره و خلیج فارس نزدیک بود و اهمیت استراتژیک داشت. در خرمشهر، شهدای زیادی از اقصی نقاط ایران به شهادت رسیده اند.

,

 

,

, ,

حاج منصور به درسهای فتح خرمشهر اشاره می کند و می گوید: فتح خرمشهر، فتح خاک نیست بلکه فتح ارزشهاست. همین فداکاریها، گمنامیها، پرکاریها و کم ادعا بودنها، معنویات همه از جمله درسهای عملیات فتح خرمشهر است که سبب می شود رزمندگان دلشان برای جبهه و جنگ تنگ شود.

,

نظرش را درباره این جمله که «خرمشهرها در پیش است»، پرسیدم. او بیان می کند: دشمن همیشه دسیسه می کند و کار امروز، به سلامت عبور دادن نظام اسلامی از این مهلکه هاست. این هنر، فاتحان و فرماندهانی را می خواهد که دیدشان دید فرهنگی و مقابله با جنگ نرم دشمنان باشد. این هنر نیاز به بصیرت دارد.

,

او به این مطلب که هر جا مقاومت کردیم، پیروز شدیم، اشاره و اظهار می کند: هر جایی که تسلیم شدیم و گفتیم «نمی توانیم»، «نمی شود»، باختیم؛ چه درعرصه اقتصادی و فرهنگی و چه..... ؛ درس خرمشهر، درس مقاومت است. خاک خرمشهر، یک سال و نیم محل مانور دژخیمان بعثی بود که با مقاومت، ایثار و از خودگذشتگی به پیروزی رسید.

,

این یادگار دوران دفاع مقدس می گوید: الان هم کشور در جنگ است و ما هنوز جبهه و سنگر خود را ترک نکرده ایم؛ در نبرد اقتصادی هم مقاومت، هم فداکاری و هم ایثار و شهادت وجود دارد.

,

از حاج منصور درباره حسش در زمانهایی که تصاویر فتح خرمشهر را می بیند، پرسیدم، او می گوید: هر وقت تصاویری از فتح خرمشهر را می بینم ناخودآگاه به یاد حاج احمد متوسلیان می افتم چون هم معلم بود، هم فرمانده و هم اسطوره بود. نوابغی همچون حاج احمد در طول ۸ دفاع مقدس انگشت شمار بود.

,

او با اشاره به درخواستهایش، خاطر نشان می کند: زمان جنگ و دوران دفاع، جوانان و مسئولین برای تحقق دستورات و خواسته های ولایت فقیه زمان خود، تلاش می کردند که این مسئله می تواند بهترین الگو برای امروزیها باشد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه