اخبار داغ

جزییات مراحل چهارگانه عملیات فتح خرمشهر از زبان رزمنده همدانی

جزییات مراحل چهارگانه عملیات فتح خرمشهر از زبان رزمنده همدانی
همدانی ها در عملیات فتح خرمشهر نقش کلیدی ای داشتند در این میان علی اصغر حاجی بابایی از جمله رزمندگان همدانی است که بیان آن روزها با زبانی ساده پرداخته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صبح الوند؛ فرا رسیدن سوم خرداد ماه تداعی کننده روز مقاومت ایثار و جهاد است که در تمام جهان باعث سربلندی  ایران اسلامی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح الوند,

 

,

در این روز دلاور مردانی با کمترین امکانات به میدان جنگ رفتند و الگویی برای تمام جهانیان شدند.

,

 

,

در این بین حاج علی اصغر حاجی بابایی از جمله رزمندگان همدانی است که در این عملیات حضور داشته است به همین منظور مصاحبه ای با وی صورت گرفت.

,

 

,

*صبح الوند: از همکاری بین همدانی ها و تهرانی ها در آزاد سازی خرمشهر بفرمایید:

, *صبح الوند: از همکاری بین همدانی ها و تهرانی ها در آزاد سازی خرمشهر بفرمایید:, *صبح الوند: از همکاری بین همدانی ها و تهرانی ها در آزاد سازی خرمشهر بفرمایید:,

حاجی بابایی: وقتی که تیپ محمد رسول الله (ص) که مشارکتی از همدان و تهران بود تشکیل شد ، فرمانده آن حاج احمد متوسلیان و قائم مقام شهید حاج محمود شهبازی بود و تعدادی هم از ارتش لشکر 21 حمزه با ما بودند، ما در عملیات بیت المقدس وقتی ورود پیدا کردیم 20 شبانه روز شناسایی جاده اهواز -خرمشهر  از کارون تا جاده به عهده بچه های همدان بود یعنی فرمانده سپاه همدان خودش فرمانده اطلاعات آنجا هم بود و سردار شهید حاج حسین همدانی  این علمدار حرم زینب(س) در کنار سردار شهید حاج محمد شهبازی بود و دیگر سرداران شهید همچون شهید حسین کشوری دلاور، شهید حبیب مظاهری و اسماعیل شکری موحد هم بودند.

, حاجی بابایی:, حاجی بابایی:,

 

,

, ,

 

,

*صبح الوند: مراحل عملیات آزاد سازی خرمشهر را شرح دهید:

, *صبح الوند: مراحل عملیات آزاد سازی خرمشهر را شرح دهید:, *صبح الوند: مراحل عملیات آزاد سازی خرمشهر را شرح دهید:,

حاجی بابایی: شناسایی تا جاده  اهواز - خرمشهر حدود 20 روز طول کشید و وقتی جاده و تمام مواضع دشمن شناسایی شد شب دهم با رمز یا علی بن ابیطالب از روز 10 اردیبشهت مرحله اول عملیات آغاز شد و دو گردان از تیپ محمد رسول الله(ص)  متعلق به  بچه های همدان بود  و 6 روز با تمام توان  بچه ها زیر توپ و تانک های دشمن درگیر بودند.

, حاجی بابایی: , حاجی بابایی: ,

 

,

گردان تانکی که نزدیک جاده اهواز -خرمشهر مستقر بود به فرماندهی سردار شهید حبیب مظاهری فرمانده گردان مسلم بن عقیل بود که تانک های دشمن را دور و از  بالا نارنجک داخل تانک ها می انداختند و توانست گردان زرهی دشمن را بگیرد و ما از کنار آنها عبور  و به جاده اهواز خرمشهر رسیدیم.

,

 

,

*صبح الوند: مرحله دوم عملیات چه زمانی آغاز و چند روز طول کشید:

, *صبح الوند: مرحله دوم عملیات چه زمانی آغاز و چند روز طول کشید:, *صبح الوند: مرحله دوم عملیات چه زمانی آغاز و چند روز طول کشید:,

حاجی بابایی: شب 16 اردیبهشت مرحله دوم عملیات شروع  و از جاده حسینیه تا مرز حدود 14 کیلومتر مانده بود و با سخت ترین  شرایط جوی و مشکلات همچون  میدان های مین و تانک های فراوانی که بود رزمندگان با مقاومت فراوان  این 14 کیلومتر تا مرز  را پیمودند.

, حاجی بابایی: , حاجی بابایی: ,

 

,

همین عملیات باعث شد که جاده اهواز -خرمشهر از توپخانه دشمن به دور بماند و خیلی از نقاط همچون شادگان آزاد شوند و ما به بصره و برخی  نقاط دسترسی پیدا کردیم و وقتی به مرز رسیدیم  زاویه 90 درجه برگشتیم  و حدود 50 کیلومتر به سمت خرمشهر فاصله داشتیم.

,

 

,

, ,

 

,

*صبح الوند: مرحله سوم عملیات را شرح دهید:

, *صبح الوند: مرحله سوم عملیات را شرح دهید:, *صبح الوند: مرحله سوم عملیات را شرح دهید:,

حاجی بابایی: مرحله سوم از 19 اردیبشهت شروع و به سمت شلمچه از پشت دشمن رفتیم  در مرحله سوم 9 روز سختی کشیدیم تا رسیدیم به  نهر عرایض و آنجا ما کنار نهر خیر  بودیم.

, حاجی بابایی:, حاجی بابایی:,

 

,

*صبح الوند: از نحوه شهادت سردار شهید حاج محمود شهبازی بفرمایید:

, *صبح الوند: از نحوه شهادت سردار شهید حاج محمود شهبازی بفرمایید:, *صبح الوند: از نحوه شهادت سردار شهید حاج محمود شهبازی بفرمایید:,

*حاجی بابایی: روز یکم خرداد مرحله چهارم عملیات با رمز محمدبن عبدالله آغاز شده بود و در روز دوم خرداد سردار شهید محمود شهبازی کنار دروازه خرمشهر کنار نهر خیر در اثر اصابت ترکش خمپاره به شهادت رسید.

, *حاجی بابایی: , *حاجی بابایی: ,

, ,

 

,

*صبح الوند: چه تعداد شهید در این عملیات داشتیم و تعداد شهدای همدان چقدر بود؟

, *صبح الوند: چه تعداد شهید در این عملیات داشتیم و تعداد شهدای همدان چقدر بود؟, *صبح الوند: چه تعداد شهید در این عملیات داشتیم و تعداد شهدای همدان چقدر بود؟,

حاجی بابایی: ما کلا 6 هزار شهید از اول عملیات دادیم  و از این تعداد 55 نفر از بچه های همدان شهید و 120 نفر مجروح شدند .

, حاجی بابایی:, حاجی بابایی:,

 

,

*صبح الوند: از روز فتح خرمشهر بگویید:

, *صبح الوند: از روز فتح خرمشهر بگویید:, *صبح الوند:, از روز فتح خرمشهر بگویید:,

حاجی بابایی: خاطرم هست آن روز سردار شهید حسین همدانی و حاج احمد متوسلیان هر دور از ناحیه پا مجروح شده بودند و با عصا وارد منطقه شدند و چون از پشت دشمن وارد شده بودیم  موفق شدیم تعداد زیادی اسیر بگیریم.

, حاجی بابایی: , حاجی بابایی: ,

 

,

, ,

 

,

*صبح الوند: چه تعداد اسیر عراقی در کل عملیات داشتید:

, *صبح الوند: چه تعداد اسیر عراقی در کل عملیات داشتید:, *صبح الوند: چه تعداد اسیر عراقی در کل عملیات داشتید:,

حاجی بابایی: مادر کل عملیات 8 هزار اسیر از عراقیها  با کلی کشته گرفتیم  ولی وقتی وارد خرمشهر شدیم  چون از پشت دشمن داخل آمده بودیم  حدود 11 هزار نفر داخل خرمشهر اسیر گرفتیم و فرمانده نیروهای عراقی  احمد زیدان همانجا کشته شد.

, حاجی بابایی: , حاجی بابایی: ,

 

,

, ,

 

,

*صبح الوند: برخی ها بعد از فتح خرمشهر اصرار بر پایان جنگ داشتند از انروز و درایت امام (ره) بفرمایید:

, *صبح الوند: برخی ها بعد از فتح خرمشهر اصرار بر پایان جنگ داشتند از انروز و درایت امام (ره) بفرمایید:, *صبح الوند: برخی ها بعد از فتح خرمشهر اصرار بر پایان جنگ داشتند از انروز و درایت امام (ره) بفرمایید:,

حاجی بابایی: تعداد اسرای زیادی که در فتح خرمشهر گرفتیم سبب شد که یک اکیپی از سران کنفرانس اسلامی به ایران بیایند و درخواست آتش بس بدهند که اگر قبول کرده بودیم الان همانند  جنوب لبنان که بیش از 60 سال است می جنگند  با کشورهایی همچون آمریکا ، اسراییل ، عراق و 56   کشوری که پشتشان بودند در حال جنگ بودیم.

, حاجی بابایی:, حاجی بابایی:,

 

,

در آن زمان  حضرت امام (ره) و آن کسی که واقعا فرمانده کل قوا  سه  جمله  به آنها گفت که عبارتند از : یک متجاوز شناخته شوید، دوم غرامت جنگی باید پرداخت شود و سوم هر کشوری برود سر نوار مرزی خودش مستقر شود و آنها چون خودشان ماموریت و از پیش آمریکا آمده بودند رفتند پشت سرشان را هم نگاه نکردند و حتی از پشت دیوار هم جرات نکردند که بگویند صدام متجاوز است.

,

 

,

صبح الوند: در آن زمان کیلومترها از خاک ایران دست عراقی ها بود چطور برخی بر اتش بس تاکیدداشتند؟

, صبح الوند: در آن زمان کیلومترها از خاک ایران دست عراقی ها بود چطور برخی بر اتش بس تاکیدداشتند؟, صبح الوند: در آن زمان کیلومترها از خاک ایران دست عراقی ها بود چطور برخی بر اتش بس تاکیدداشتند؟,

حاجی بابایی: اینها را به نسل آینده بگویید که می گویند چرا جنگ را بعد از خرمشهر تمام نکردند و لازم است بدانند که با دلاور مردی های رزمندگان بود که توانستیم خرمشهر را پس بگیریم و با اقتدار عمل کنیم.

, حاجی بابایی: , حاجی بابایی: ,

 

,

در آن زمان 2800 کیلومتر مربع خاک ما دست عراقی ها بود ولی لیبرال های داخل می گفتند چرا اینها صلح نمی کنند تا قبل از فتح خرمشهر آنها نمی گفتند چرا عراق تجاوز کرده اما وقتی ما خرمشهر را گرفتیم می گفتند چرا شما دارید می جنگید  و هم اکنون هم این افراد در داخل همین حرفها را میزنند.

,

 

,

, , ,

 

,

*صبح الوند: از حال و هوای  رزمندگان در آن روزها بفرمایید:

, *صبح الوند: از حال و هوای  رزمندگان در آن روزها بفرمایید:, *صبح الوند: از حال و هوای  رزمندگان در آن روزها بفرمایید:,

 

,

حاجی بابایی:  احوالات رزمنده ها با آن دلاور مردی ها، ایمان راسخ  و روحیه خستگی ناپذیری که داشتند وصف ناپذیر بود و  اگر عملیات را متوقف می کردند قطعا دشمن پیروز میشد ولی شما بینید چند روز تمام  بدون خواب و غذا با کمترین  امکانات دشمن را غافل گیر می کنند و این بزرگترین افتخار است و رزمندگان سپاه و ارتش  به دنیا فهماندند که ما رهبر مقتدر و نظام اسلامی داریم و مقاومت و ایمان  رزمندگان سبب شد که ما به پیروزی برسیم.

, حاجی بابایی: , حاجی بابایی: ,

 

,

 

,

*صبح الوند: در پایان صحبت شما برای نسل امروزی ها چیست:

, *صبح الوند: در پایان صحبت شما برای نسل امروزی ها چیست:, *صبح الوند: در پایان صحبت شما برای نسل امروزی ها چیست:,

 

,

*حاجی بابایی: به نظر بنده نسل های امروز به واقعیت کمتر از نسل های قبل نیستند وقتی راهپیمایی ها پیش می آید جوانهای ما در صف اول هستند  و از جوانها خواهش میکنم دنبال زندگی شهدا ،فرهنگ جهاد و شهادت و دنبال این افتخارات بگردند چرا که آینده مملکت ما دست جوانها است و باید با تفکر و فرهنگ اسلام عمل کنند نه با فرهنگ غربی  و اگر قرار باشد با فرهنگ غرب پیش بروند دشمن درست بیخ گوش ما است .

, *حاجی بابایی:, *حاجی بابایی:,

 

,

جوانان بدانند که ما این همه مشکلات را تحمل کردیم که اقای بالای سر نداشته باشیم ما نمی خواهیم به ان زمان برگردیم  و جوانان بدانند مملکت خانه خودشان است و این را حراست و به نسل های آینده تحویل دهند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه