اخبار داغ

گزارشی از وضعیت بحران آب روستاهای اندیمشک؛

معظل بی آبی در شهر آب/ سدهایی که برای روستاییان آب نمیشود

معظل بی آبی در شهر آب/ سدهایی که برای روستاییان آب نمیشود
هرچه بگویی بازهم سیاسی اش می کنند، اما بازهم میگوئیم، کجای دنیا سه سد بزرگ، سه دریاچه و میلیاردها متر مکعب آب هست اما، بعضی روستا های همجوار آن آب ندارند؟!
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اندیمشک جوان : هرچه بگویی بازهم سیاسی اش می کنند، اما بازهم میگوئیم، کجای دنیا سه سد بزرگ، سه دریاچه  و میلیاردها متر مکعب آب هست اما، بعضی روستا های همجوار آن آب ندارند؟!

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اندیمشک جوان,

درحالیکه آب این دریاچه ها و سد ها چند صد کیلومتر آنطرف تر برای آبرسانی شهر های بزرگ استفاده می شود.

,

بی آبی مشکل جدی است که بسیاری از مناطق جهان و ایران با آن روبرو هستند، ولی عمق این مشکل در منطقه محروم بخش الوار اندیمشک فاجعه بار است.

,

با این ظرفیت های عظیم بی آبی که هیچ بیکاری بسیاری از شهر های همجوار را هم می شد از بین برد اما متاسفانه هیچ خبری از این موضوع نیست.

,

بارهاگفته ایم و بازهم میگوئیم مردم قانع هستند و با کمترین امکانات هم راضی هستند اما آب مایه حیات و زندگی است، اگر آب نباشد زندگی نیست.

,

همین کمبود آب باعث مهاجرت بسیاری از روستائیان به شهر ها شده و در نهایت منجر به حاشیه نشینی و فقر شده است.

,

آب رسانی از طریق تانکر یکی از راه حل هایی هست که انجام می شود اما این نوع آب رسانی نیز تنها به بخشی از روستا می رسد و برخی مناطق روستا از آب محروم هستند.

,

سد دز

, سد دز, سد دز,

سد دز یک سد بتُنی برق‌آبی است که قبل از انقلاب بر روی رودخانه دز توسط یک کنسرسیوم ایتالیایی در ۲۳ کیلومتری اندیمشک احداث شد. این سد ۱۲ث۵۰۰۰ هکتار از اراضی پایین دست را آبیاری می‌کند و نقش مهمی در کنترل سیلاب‌های بالادستش دارد. نیروگاه این سد دارای قدرت نصب ۵۲۰ مگاوات می‌باشد.

,

احداث سد عظیم دز، در سال ۱۳۳۸ خورشیدی توسط ایتالیایی‌ها در کوه‌های زاگرس آغاز و در سال ۱۳۴۱ خورشیدی پایان یافت. دریاچهٔ این سد ۶۵ کیلومتر طول و ۲۲۵۰۰۰ کیلومترمربع مساحت داشته و گنجایش نهایی آن ۳٫۳ میلیارد مترمکعب می‌باشد که در شرق شهرستان اندیمشک واقع است.

, ۳٫۳ میلیارد مترمکعب,

بر روی رودخانه دز. این سد با ارتفاع ۲۰۳ متر در زمان ساخت خود به عنوان یکی از مرتفع‌ترین سدهای جهان (ششمین سد جهان در آن زمان) شناخته می‌شد و در حال حاضر نیز پنجاهمین سد بلند دنیا در بین سدهای ساخته شده و در دست ساخت می‌باشد.

,

سد کرخه

, سد کرخه, سد کرخه,

سد کرخه یکی از بزرگ‌ترین سدهای خاکی دنیا و بزرگ‌ترین سد خاکی ایران و خاورمیانه است که بر روی رودخانه کرخه در ۲۲ کیلومتری شمال غربی شهرستان اندیمشک در استان خوزستان ساخته شده‌است. کرخه با تاجی به طول ۳۰۳۰ متر و ارتفاع ۱۲۷ متر از لحاظ حجم بدنه بزرگترین سد تاریخ ایران است و با حجم مخزنی به میزان ۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب، بزرگترین دریاچه مصنوعی ایران را پدید آورده است.

, ۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب,

عملیات اجرایی این سد در سال ۱۳۷۰ آغاز و در سال ۱۳۸۰ به پایان رسیده است. متوسط تولید انرژی سالیانه این نیروگاه روزمینی ۹۳۴ میلیون کیلووات ساعت است. نیروگاه این سد با ظرفیت ۴۰۰ مگاوات از زمان بهره‌برداری در سال ۱۳۸۱ تا پایان سال ۱۳۸۷ توانسته بیش از ۴۹۴۱ میلیون کیلووات ساعت برق تولید کند.

,

از جمله پروژه‌های مهمی که در کنار این طرح اجرا شده احداث تونل دشت عباس است. این تونل به منظور انتقال آب مورد نیاز برای آبیاری اراضی دشت‌عباس از دریاچه سد کرخه، به صورت تحت فشار، به طول ۶۰۹۷ متر و قطر داخلی ۵/۵ متر احداث شده است.

,

 

,

سد بالارود

, سد بالارود, سد بالارود,

این مجموعه که در فاصله ۲۳ کیلومتری شمال اندیمشک بر روی رودخانه بالارود در حال احداث می‌باشد ارتفاع آن ۸۰ متر و طول تاج آن ۱۰۵۰ متر است که مخزن آن امکان ذخیره ۱۳۱ میلیون متر مکعب آب را دارد که ضمن کنترل سیلاب‌های فصلی و تأمین آب سیزده هزار هکتار از اراضی کشاورزی پائین دست و در طول سال نیز یازده گیگا وات برق تولید و وارد شبکه سراسری خواهد کرد.

, ذخیره ۱۳۱ میلیون متر مکعب آب,

 

,

 

,

۰۲

, ۰۲,

۰۳۳

, ۰۳۳,

۰۲۱۲

, ۰۲۱۲,

۰۶۲۵۶۶

, ۰۶۲۵۶۶,

۰۲۳۱۲۳۲

, ۰۲۳۱۲۳۲,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه