اخبار داغ

آتش به جان گندم زارهای کهگیلویه و بویراحمد/ کمبود سیلو و معطلی گندمکاران برای تحویل محصول/ گوهرگانی: تعاون روستایی مسئول است + تصاویر

آتش به جان گندم زارهای کهگیلویه و بویراحمد/ کمبود سیلو و معطلی گندمکاران برای تحویل محصول/ گوهرگانی: تعاون روستایی مسئول است + تصاویر
کشاورزان استان کهگیلویه و بویراحمد در حالی این روزها محصولات خود شامل گندم و جو را برداشت می کنند که از یک سو آتش سوزی گندمزارها را تهدید می کند و از سوی دیگر به دلیل پر شدن انبارهای ذخیره و تخلیه نشدن به موقع کامیون های در سیلوها و بی توجهی برخی مسئولان به شدت گله مندند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح زاگرس ، اواخر بهار که می رسد حاصل دسترنج کشاورزان کهگیلویه و بویراحمدی به بار می نشیند و خوشه های طلایی گندم برای برداشت آماده می شود اما خطر بزرگی به نام آتش سوزی این گندمزارها را تهدید می کند و در سالهای اخیر نیز چنین اتفاقات ناگواری کشاورزان این استان را به خاک سیاه نشاند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح زاگرس,

 آتش به جان گندم زارهای کهگیلویه و بویراحمد

,  آتش به جان گندم زارهای کهگیلویه و بویراحمد,

ورزش باد و نبود امکانات اطفای حریق مناسب و کمبود نیرو در آتشنشانی ها، و نبود بالگرد اطفای حریق از جمله مشکلات اساسی استان کهگیلویه و بویراحمد برای مهار آتش سوزی در مزارع و جنگلها به شمار میرود و در هفته های اخیر نیز برخی از گندمزارهای شهرستان باشت در منطقه خان احمد و  در کهگیلویه دچار آتش سوزی شدند.

,
, ,

کمبود سیلو و معطلی گندمکاران برای تحویل محصول

, کمبود سیلو و معطلی گندمکاران برای تحویل محصول,

به دلیل پر شدن انبارها ذخیره و تخلیه نشدن به موقع کامیون های حامل گندم از صبح روز گذشته کشاورزان شهرستان کهگیلویه از سرگردانی و بی توجهی برخی مسئولان به شدت گله مندند.

,

یکی از کشاورزان دهدشتی ضمن اعتراض شدید به وضعیت موجود در مرکز خرید شهرستان گفت: دو روز در صف منتظر هستم که گندم مازادم را به مرکز خرید تحویل دهم اما متاسفانه می گویند که به دلیل پر شدن انبارها نمی توانند گندم را از ما تحویل بگیرند.

,

یکی دیگر از کشاورزان با بیان اینکه مقداری از محصول در مزارع در انتظار انتقال به مراکز خرید است گفت: اگر مرکز خرید شهرستان قادر به خرید محصول ما نیست اجازه دهند که محصولاتمان را به شهرهای همجوار ببریم.

,

رئیس اتحادیه تعاون روستایی شهرستان کهگیلویه در این خصوص گفت: امسال اداره غله مسئول خرید گندم دروم شهرستان و اتحادیه تعاون روستایی مسئول خرید گندم معمولی کشاورزان است.

,
 
,
معطلی گندمکاران کهگیلویه ای برای تحویل محصول
, معطلی گندمکاران کهگیلویه ای برای تحویل محصول,
 
,
حبیب دیبا با بیان اینکه اتحادیه تعاون روستایی دارای دو انبار ذخیره سازی گندم به ظرفیت 15 هزار تن است، افزود: به دلیل اینکه اداره غله شهرستان از 22 اردیبهشت با مشکل ذخیره سازی گندم مواجه شد، برای همکاری با این اداره یکی از انبارهایمان را به مدت یک هفته و به صورت امانی در اختیار آنها گذاشتیم که متاسفانه پس از گذشت این مدت به تعهدات خود عمل نکردند.
,

وی با بیان اینکه دیگر انبار اتحادیه در حال حاضر مملو از گندم است و برای حمل آن همکاری لازم صورت نمی گیرد، گفت: متاسفانه به دلیل پر شدن انبار گندم، اتحادیه تعاونی شهرستان نمی تواند گندم کشاورزان شهرستان را خریداری کند. 

,

گوهرگانی: نارضایتی کشاورزان استان از کمبود انبارهای ذخیره یک واقعیت است / تعاون روستایی مسئول است

, گوهرگانی: نارضایتی کشاورزان استان از کمبود انبارهای ذخیره یک واقعیت است / تعاون روستایی مسئول است,

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نیز در گفت و گو با این پایگاه خبری اظهار کرد: در شهرستان کهگیلویه  تعاون روستایی، شرکت بازرگانی و غله ، در گچساران شرکت بازرگانی و  غله و کارخانه آرد ، در خروجی روستای خیرآباد گچساران به بهبهان دو مرکز خرید و در شهرستان چرام نیز مرکز خرید گندم راه اندازی شده و گندم مازاد بر نیاز کشاورزان را خریداری می کنند.

,

جعفر گوهرگانی در پاسخ به نارضایتی کشاورزان استان از کمبود انبارهای ذخیره نیز گفت: متاسفانه به دلیل نبود زیرساخت ها و مهیا نکردن انبارهای ذخیره توسط شرکت تعاون روستایی استان در این زمینه مشکلاتی وجود دارد .

,
, ,

وی افزود: زیرساخت های موجود برای ذخیره سازی گندم در استان کوچک و مربوط به زمانی است که کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد به صورت سنتی انجام می شد و این انبارها نیز 10 تا 20 تن ظرفیت دارند که باید تدابیر لازم برای خرید گندم کشاورزان و ذخیره سازی آن انجام شود.

,

گوهرگانی با اشاره به اینکه در سه سال اخیر مرکز خرید و سیلو در شهرستان های بهمئی، چرام و کهگیلویه راه اندازی شده است، گفت: در شهرستان کهگیلویه 20 هزار تن گندم برداشت می شود که مراکز خرید باید افزایش یابد و این ایراد بر تعاون روستایی وارد است و دستورات لازم برای افزایش مراکز خرید و تهیه انبارهای ذخیره سازی از سوی سازمان جهاد کشاورزی صادر شده است.

,

خرید تضمینی 70 هزار تن گندم در کهگیلویه و بویراحمد

, خرید تضمینی 70 هزار تن گندم در کهگیلویه و بویراحمد,

وی از پیش بینی و خرید تضمینی 70 هزار تن گندم در استان خبر داد و گفت: پیش بینی می شود 40 تا 50 هزارتن نیز جو برداشت و 10 هزار تن ذخیره سازی شود.

,

گوهرگانی افزود: سطح زیر کشت جو در استان کمتر از گندم است و اغلب جو تولیدی در استان برای مصرف سالانه  توسط کشاورزان و دامداران در استان ذخیره سازی می شود.

,

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: تا 10 روز آینده برداشت گندم و جو در مناطق گرمسیری استان به پایان می رسد.

,
, ,
 
,

 آتش زدن بقایای محصول توسط کشاورزان و افراد دیگر تخلف است 

,  آتش زدن بقایای محصول توسط کشاورزان و افراد دیگر تخلف است ,

گوهرگانی به مصوبه مجلس شورای اسلامی درخصوص آتش زدن بقایای محصول توسط کشاورزان و افراد دیگر نیز اشاره کرد و گفت: براساس این مصوبه آتش زدن پسماند و بقایای محصول توسط کشاورزان و افراد دیگر جرم است و متخلفان به مراجع قانونی معرفی خواهند شد.

,

وی گفت: آتش زدن بقایای محصول در زمین کشاورزی باعث آلودگی محیط زیست، کاهش اثردهی زمین کشاورزی و محصول، اثرات منفی بر کشاورزی و تولید پایدار دارد که توصیه می شود کشاورزان از این کار خودداری کنند.

,

گوهرگانی از کشاورزانی که قصد دارند زمین های خود را برای کشت بعدی آماده کنند خواست تا با استفاده از ماشین الات مدرن کشاورزی نسبت به از بین بردن بقایای محصول قبلی اقدام کنند تا محدودیتی برای کشت بعدی نداشته باشند.

,

وی افزود: روش سنتی آتش سوزی بقایای محصول در زمین کشاورزی باید به طور کلی حذف شود.

,

گزارش: ابراهیم عزیزی

, گزارش: ابراهیم عزیزی,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه