اخبار داغ

یخچال تاریخی نه پله ارومیه سفرخانه ی سنتی شد

یخچال تاریخی نه پله ارومیه سفرخانه ی سنتی شد
یخچال تاریخی نه پله در زبان محلی ” دقوز پله یخچالی ” اثر تاریخی متلعق به دوران قاجاریه بخشی از میراث فرهنگی و هویت شهر ارومیه این روزها در عین ناباوری تبدیل به سفرخانه ی سنتی گردیده است .
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سیلوانا نیوز،یخچال تاریخی نه پله در زبان محلی ” دقوز پله یخچالی ” اثر تاریخی متلعق به دوران قاجاریه بخشی از میراث فرهنگی و هویت شهر ارومیه این روزها در عین ناباوری تبدیل به سفرخانه ی سنتی گردیده است .

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سیلوانا نیوز,

بناهای تاریخی و باستانی ارومیه رازهای نهفته واسرار بی شماری را در دل خود جای داده اند این روزها این میراث گران بهای هویت ملی در اوج ناباوری و بی مهری در پاره ای از فراموشی و در حال تخریب  و نابودی قرار گرفته اند .

,

موضوع به قدری دردناک و اسفناک می باشد  تا آنجا که در آخرین اقدام حفظ میراث فرهنگی یخچال تاریخی نه پله ” دقوز پله یخچالی ” ارومیه تبدیل به سفرخانه ی سنتی با صرف چلوکباب ممتاز گردیده است .

,

یخچال نه پله ی ارومیه که متعلق به دوران قاجاریه میباشد به دلیل شکل و کابردش از شگفتی های معماری ایران به شمار می رود مکانی که روزگاری یخ یک شهر را تامین می کرد .

,

یخچالی طبیعی با معماری منحصر بفرد که امروز بجای مطالعه دانش ساخت و معماری آن  تبدیل به مکانی دنج برای سفرخانه ی سنتی گردیده است .

,

این اثر تاریخی باید تبدیل به کلاس های دانشجویان رشته های مهندسی و معماری گردد نه سفره خانه ی سنتی با صرف چلو کباب ممتاز …

,

متاسفانه این چنین آثار با ارزش و تاریخی به دلیل کم توجهی و بی مهری مسئولین میراث فرهنگی جایگاه فرهنگی و تاریخی خود را از دست داده اند .

,

چند روزیست یخچال تاریخی نه پله به عنوان رستوران سنتی استفاده میگردد یعنی یک اثر تاریخی و باستانی استثنایی که تا دیروز در همه جای کشورمان از آن به عنوان معرف تاریخ و تمدن ارومیه یاد می شد امروز در اوج بی مهری به بخش خصوصی واگذار گردیده است  و  از این اثر تاریخی فقط شهرت و اسمش بر جا مانده است .

,

هر چند حتما هدف و دلیل اصلی  واگذار کنندگان اثر باستانی یخچال نه پله ارومیه به بخش خصوصی حفظ و نگهداری آن به دلیل هزینه های هنگفت میباشد اما باید بر این نقطه نیز توجه داشت که با واگذاری این گونه اماکن تاریخی به بخش خصوصی ارزش  و اعظمت تاریخ پر افتخار شهر ارومیه با خطر جدی مواجه خواهد شد  .

,

با آگاهی و توجه ویژه بر این مساله لزوم رسیدگی و حفاظت از بناهای تاریخی ارومیه بیش از پیش نمایان می گردد و امید است این یادگار گذشتگان در سایه و حمایت مسئولین جانی تازه بر خود بگیرد و به جای سفره سراهای سنتی فرهنگ و هنر معماری  شهرمان در آن به نمایش عموم گذاشته شود .

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه