اخبار داغ

کرسی های نظریه پردازی رمز بالندگی علوم انسانی

کرسی های نظریه پردازی رمز بالندگی علوم انسانی
در علوم انسانی متاسفانه رکود علمی وجود دارد. یعنی علوم انسانی در جامعه ما خیلی جدی گرفته نشده و نظریه پردازی در آن انجام نشده است و همچنین مسئولان علوم انسانی را جدی نگرفته اند و امروزه با کمبود تولید منابع علوم انسانی مواجه هستیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از «دانشجوآزاد» همایش استانی آشنایی با کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره ، در محل تالار اندیشه دانشکده ادبیات دانشگاه شهید باهنر کرمان با حضور دکتر طاهر؛ رئیس دانشگاه ، دکتر خسروپناه؛  رئیس دبیرخانه هیات نظریه پردازی نقد و مناظره، دکتر احتشام زاده؛ معاون پژوهشی دانشگاه، دکتر اسماعیلی رئیس کمیته‌های دستگاهی دبیرخانه هیات حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر انتظاری؛ معاون خانه ملی گفتگوی آزاد دبیرخانه هیأت حمایت از کرسی های نظریه پردازی،دکتر ابراهیمی؛ مدیر کل حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه، حجت الاسلام والمسلمین حمزه؛ رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه و جمعی از استادان و دانشجویان برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دانشجوآزاد,


در ابتدا دکتر احتشام زاده؛ معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه و دبیر کمیته دستگاهی هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره در دانشگاه، ضمن خوش آمد گویی به همه شرکت‌کنندگان از سوی دانشگاه شهید باهنر و سایر دانشگاه‌ها، گزارشی از اقدامات دانشگاه از سال۹۴ تا کنون جهت تشکیل کمیته دستگاهی، ابلاغ اعضای کمیته دستگاهی(چهار تن از روسای دانشکده‌های ادبیات و علوم انسانی، و معارف دینی) و چهارمین جلسه کمیته دستگاهی ارائه کرد.

, ,
,

, ,

, ,

, ,

   سپس سخنان آیت الله خامنه ای ؛ رهبر انقلاب اسلامی ایران، توسط حوزه معاونت پژوهشی در رابطه با سه روش پیشنهادی از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی شامل: تشکیل کرسی های نظریه پردازی ، پاسخ به سوالات و شبهات و کرسی های نقد و مناظره برای حاضران پخش شد، رهبر انقلاب اسلامی ایران فرمودند: “… برای علاج بیماری ها و هتاکی ها و مهار هرج و مرج فرهنگی بهترین راه این است که آزادی بیان در چارچوب قانون و تولید نظریه در چارچوب اسلام ، حمایت و نهادینه شود. به نظر می رسد هر سه روش پیشنهادی روش هایی عملی و معقول باشند و خوب است که به نحوی حمایت و مدیریت شوند که هرچه بیشتر مجال علم گسترش یافته و فضا بر دکان داران و فریب کاران و راهزنان علم و دین تنگ تر شود.”

,

      در هفدهم  بهمن ماه  ۱۳۸۲ به بنا به تصویب شورای عالی انقلاب و فرهنگی، هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی  نقد و مناظره با هدف اصلی حمایت گسترش کمی و کیفی برگزاری کرسی ها در حوزه علوم انسانی، معارف دینی و هنر و بستر آزاد اندیشی در جهت شکل گیری جنبش ملی نقد و نظریه پردازی در ایران و موضوع تدوین برنامه ها، سیاست ها ی اجرایی، آیین نامه ها و دستور العمل ها و فراهم نمودن زمینه لازم بررسی تحقیقات و نوآوری های صاحبان نقد و نوآوری علمی در عرصه علوم انسانی و معارف دینی و هنر و حمایت از طرح های نوآورانه هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی نقد و مناظره تاسیس و شروع به کار کرد.

,

   از سیاست های این هیات می توان به علمی کردن مجادلات و تخصصی کردن گفتگوهای فرهنگی، کاستن از تنش ها و بحران های  فرهنگی و مهار غوغا سالاری، عوام زدگی و عوام فریبی، شفاف سازی محل نزاع و ابهام در جبهه بندی فکری و فرهنگی و جمع بندی علمی مباحث مهم، تشویق نخبگان و مراکز علمی کشور به ارائه نظریات پژوهشی و تولید نظریه، زمینه سازی ویژه برا ی نهضت تولید و عرضه نظریه اسلامی در علوم انسانی، نهادینه سازی اندیشه و بیان و امکان تبادل آرای علمی با رعایت اخلاق و منطق و پاسخ گویی به نیازهای فکری و معرفتی اشاره کرد.

,

, ,

دکتر خسرو پناه؛ رئیس دبیرخانه هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره گفت: این نشست برای معرفی هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره و پاسخ به سوالات و دغدغه های استادان است.

,

   وی با بیان گزارش مختصری تصریح کرد: هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره به کمک دانشگاه ها راه اندازی و برگزار شده است و در حال حاضر اکثر دانشگاه های کشور با تشکیل کمیته این کرسی ها را برگزار می کنند. یکی از این دانشگاه ها، دانشگاه شهید باهنر کرمان است.

,

   رئیس دبیرخانه هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره،کرسی هایی را که در هیات برنامه ریزی با همکاری مراکز علمی اجرا می شوند، به دو دسته کرسی های تخصصی و کرسی های ترویجی تقسیم کرد.

,

   کرسی های تخصصی: به کرسی های علمی ای اطلاق می شود که صاحب نظران، در چند جلسه، در حضور شورای داوران و کمیته ناقدان، به ارائه مدعیات علمی خود به عنوان نظریه، نوآوری یا نقد می پردازند. این جلسات در قالب پیش اجلاسیه و با سه عنوان برگزار می شود: کرسی های نظریه پردازی، کرسی های نوآوری و کرسی های نقد.

,

   پیش اجلاسیه و اجلاسیه نهایی به جلسه ای تخصصی ، مرکب از صاحب نظر(طرح)، شورای داوران، کمیته ناقدان و ناظران علمی اطلاق می شود که طبق ضوابط و مقررات برگزاری اجلاسیه ها، به نقد و ارزیابی طرح ها می پردازد.

,

پیش اجلاسیه ها در مراکز علمی و به صورت عمومی برگزار می شوند، در پایان دفاعیات صاحب نظر،نسبت به نقدهای مطرح شده، اصلاحاتی توسط شورای داوران مطرح می شود.

,

 در صورتی که این اصلاحات نباشد و امکان داوری نهایی و نمره دهی در جلسه آتی فراهم باشد، جلسه بعد با عنوان اجلاسیه نهایی تشکیل خواهد شد و نوع مدعای علمی( نظریه، نوآوری و نقد) و درجه آن(عالی، خوب، متوسط و ضعیف) تعیین
می شود و به تناسب درجه، مشمول حمایت های مصوب خواهند شد. در غیر این صورت یا طرح رد می شود و یا تا انجام اصلاحات لازم،پیش اجلاسیه تکرار می شود.

,
,

   کرسی های ترویجی، به کرسی های علمی ای اطلاق می شود که صاحب نظران، در یک جلسه، به صورت عرضه و  نقد ایده علمی یا مناظره به ارائه ایده خود می پردازند. در نهایت مدعیات صاحب نظران در کرسی عرضه و نقد ایده علمی توسط دو ناقد و در مناظره توسط فرد مقابل، نقد می شود و بدون داوری و یا نمره دهی به پایان می رسد.کرسی های ترویجی عموما در دو قالب : عرضه و نقد دیدگاه علمی و مناظره علمی انجام می پذیرد.

,

   به گفته وی این کرسی  که  امروز برگزار شد ، کرسی علمی بود و استادان می توانند ایده خود را معرفی و در دست نقد و بررسی قرار دهند.

,

   دکتر خسرو پناه خاطر نشان کرد: رئیس کمیته حمایت از کرسی های نظریه پردازی،نقد و مناظره رئیس دانشگاه و دبیر برگزاری این کرسی ها نیز معاون پژوهشی دانشگاه ست.

,

رئیس دبیرخانه هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره افزود: در کمیته هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره پنج شورای تخصصی داریم که شامل علوم عقلی، علوم نقلی، علوم اجتماعی،علوم رفتاری و هنر،معماری و شهر سازی می شود.

,

    وی در بیان اینکه چرا این کرسی ها منحصرا به علوم انسانی اختصاص یافتهاست، گفت: در علوم انسانی متاسفانه رکود علمی  وجود دارد. یعنی علوم انسانی در جامعه ما خیلی جدی گرفته نشده و نظریه پردازی در آن انجام نشده است و همچنین مسئولان علوم انسانی را جدی نگرفته اند و امروزه با کمبود تولید منابع علوم انسانی مواجه هستیم.

,

   وی تصریح کرد: این کمیته ها تشکیل شده تا رشد و بالندگی در علوم انسانی اتفاق بیفتد.

,

     رئیس دبیرخانه هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره یادآور شد: تا کنون بالغ بر ۷۵۰ اجلاسیه و پیش اجلاسیه اعم از ۵۶ نظریه پردازی،۴۲ نوآوری، ۱۵ نقد و ۶۳۷ کرسی ترویجی در کشور انجام گرفته است.

,

وی بیان کرد در طول چهارده سالی که هیات حمایت از کرسی ها شکل گرفته است ما ۳۳ نظریه مصوب داشته ایم.

,

 دکتر خسروپناه اظهار داشت در سه سال اخیر به جرات می توان گفت که هیچ نهاد بیرونی،در بیرون از دانشگاه دخالتی در اجرایی کردن این نشست ها نداشته و دانشگاه به تنهایی این نشست ها را برگزار کرده است.

,

خسرو پناه موانع برگزاری این کرسی ها را از جمله بی اطلاعی استادان از فواید حضور در این اجلاس و موانع مدیریتی دانست.

,

 به نظر وی ساختار مدیریت دانشگاه ممکن است حوزه علوم انسانی را جدی نگیرد. بعضی از دانشگاه ها شرط ترفیع را برگزاری کرسی های ترویجی گذاشته اند و برخی دیگر تا هفت امتیار برای برگزاری این کرسی ها در نظر گرفته اند تا استاران ترغیب شده و این فعالیت ها جدی گرفته شود.

,

 رئیس دبیرخانه هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره افزود با وجود اینکه موانع بیرونی وجود ندارد لذا اگر موانع درونی نیز مدیریت شوند بسیار موثرتر خواهیم بود.

,

 وی موانع درونی شامل موانع معرفتی و روشی را از جمله مهمترین موانع خواند و گفت: مقصود از مانع روشی و معرفتی این است که هیات حمایت از کرسی ها که از برگزاری این کرسی ها حمایت می کنند متاسفانه تولید اندیشه نمی کنند. مانع معرفتی این است که ساختار آموزشی ما در دانشگاه ها تولید اندیشه نیست و با استناد به آیین نامه ارتقا می توان امید داشت که این مشکل شود.

,

 وی افزود مانع روشی دیگری هم وجود دارد و آن این است که روش نظریه پردازی در مراکز آموزش عالی به دانشجویان آموزش داده نمی شود و استادان و دانشجویان خودشان کشف روش کرده اند.

,

به عقیده ایشان روش این نیست که ما انجام می دهیم و کاری که امروزه انجام می شود فن تحقیق است .روش کاربست مبانی برای حل مساله است. یعنی برای حل مساله ابتدا مبانی سپس روش و در انتها راه حل پیدا کنیم، روش به ما راهنمایی می کند که چگونه مبانی را به کار بگیریم تا مساله حل شود.

,

, ,

, ,

در ادامه حکم دکتر طاهر به عنوان رئیس کمیته دستگاهی استان کرمان از سوی دبیرخانه حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره،  توسط دکتر خسرو پناه ابلاغ شد.

,

, ,

سپس تفاهم نامه فی مابین دانشگاه شهیدباهنر و هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره،  امضا شد.

,

, ,

در پایان استادان به بیان پرسش و پاسخ پرداختند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه