در این همایش نادر سعادتی فرد رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دزفول ابراز امیدواری کرد این همایش در سال آینده به جشنواره منطقه ایی یا ملی ارتقا یابد.

سپس شاعران پیشکسوت شهرستان به ارایه اشعار خود پرداختند.

در بخش بعدی دکتر عبادی از اساتید حوزه ادبیات و هیئت موسس انجمن شعر دزفول به سخنرانی پرداخت. وی ضمن یادکرد از شاعران بزرگ دزفول همچون مرحوم محمدتقی ناهیدی دزفولی به بررسی جریان شناسی شعر گویشی دزفول پرداخت و از اهمیت توجه به کاربرد روزانه گویش دزفولی و اجتناب از دیدگاه های موزه ای نسبت به گویش مادری پرداخت.

وی در توضیح دیدگاه موزه ای با مثال زدن از نخستین خودروی جهان که ۱۳۰سال پیش توسط بنز و دایملر اختراع شده بود گفت: این خودرو تنها برای این است که در موزه باشد و همه به آن افتخار کنند. اما در زندگی روزمره دخالتی ندارد و استفاده نمی شود.

همچنین عبادی یکی از جنبه های مهم گویش های محلی را حفظ و تقویت زبان مادری دانست و با انتقاد از رویه فرهنگستان زبان فارسی در معادل سازی کلمات بیگانه از طریق تولید کلمات جدید گفت: باید برای معادل سازی از ذخیره واژگان گویش ها استفاده کرد.

این استاد دانشگاه با اشاره به کارهایی که در گویش بهبهانی و بختیاری انجام شده پیشنهاد اصلاح و یکسان سازی نوشتار دزفولی را داد و این کار را برای حفظ گویش ضروری دانست.

سپس در مرحله دوم شعر خوانی شاعران جوان اشعار خود را خواندند.

در پایان همایش نیز از کتاب مجموعه داستان های جنگ تحت عنوان «سوسن های سر به زیر» با حضور گردآورنده آن «حبیب شوکتی نیا» رونمایی به عمل آمد.

استفاده

همچنین در حاشیه این همایش نمایشگاه عکس جلوه های ایثار به مناسبت روز ملی مقاومت و پایداری مردم دزفول برگزار شد.