اخبار داغ

در گفت‌وگو با معاون علوم پزشکی استان زنجان مطرح شد؛

توصیه‌های پزشکی برای روزه‌داران ماه مبارک رمضان/ افرادی که روزه گرفتن برای آنها توصیه نمی‌شود

توصیه‌های پزشکی برای روزه‌داران ماه مبارک رمضان/ افرادی که روزه گرفتن برای آنها توصیه نمی‌شود
معاون دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با ارائه توصیه‌هایی به روزه داران ماه مبارک رمضان گفت: روزه گرفتن برای دیابتی‌ها و خانم‌های باردار که در سه ماه سوم بارداری خود قرار دارند، توصیه نمی‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛محمدرضا صائینی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ با اشاره به در پیش بودن ماه رمضان اظهار کرد: ماه رمضان فرصت مناسبی برای افراد در جهت تامین سلامت جسمی، روانی و معنوی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا؛,

وی با بیان اینکه یکی از ارکان سلامتی پرداختن به مسائل معنوی است، ابراز کرد: ماه مبارک رمضان فرصت خوبی را برای فرد فراهم می‌کند تا حداکثر استفاده را از این ماه برده و شرایط جسمی مناسبی را داشته باشد که در این راستا لازم است یک رژیم مناسب نیز داشته باشد.

,

معاون دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با ارائه توصیه‌هایی به مردم در خصوص ماه رمضان و رژیم غذایی مناسب در این ماه خاطرنشان کرد: توصیه‌ای که ما به مردم  داریم  این است که از افراط و تفریط به طور جدی پرهیز کنند.

,

روزه داران با آب گرم و خرما افطار کنند

, روزه داران با آب گرم و خرما افطار کنند, روزه داران با آب گرم و خرما افطار کنند,

وی با بیان اینکه مردم برای افطار از یک ماده غذایی سبک استفاده کنند، عنوان کرد: پیشنهاد ما این است که روزه داران با آب گرم و خرما افطار کنند که در جای جای دستورات اسلامی نیز به آن اشاره شده است.

,

صائینی با اشاره به اینکه روزه‌داران باید از خوردن غذای سنگین به طور جد پرهیز کنند، ابراز کرد: به دلیل اینکه انسان زمان زیادی به صورت ناشتا سپری می‌کند اگر مقدار زیادی غذا و آن هم غذای سنگین و پرچرب بخورد معده دچار مشکل خواهد شد که در این شرایط آش، سوپ و امثال اینها توصیه می‌شود.

,

وی با بیان اینکه باید از زمان افطار تا سحری نهایت استفاده را برد، خاطرنشان کرد: خوردن میوه و سبزیجات به خصوص در زمان سحری توصیه می‌شود و از طرفی پیشنهادی که ما داریم این است که رزه‌داران بین افطار و سحری میزان مایعات بدن خود را اشباع کنند.

,

معاون دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان این توصیه که باید از خوردن آب سرد در زمان افطار پرهیز کرد، گفت: روزه‌داران باید از نوشیدن نوشابه‌های گازدار پرهیز کرده و در خوردن مواد شیرینی نیز تناسب را رعایت کنند.

,

خوردن زولبیا و بامیه را زیاد توصیه نمی‌کنیم

, خوردن زولبیا و بامیه را زیاد توصیه نمی‌کنیم, خوردن زولبیا و بامیه را زیاد توصیه نمی‌کنیم,

وی با تاکید بر استفاده از خرما تصریح کرد: ما خوردن زولبیا و بامیه را زیاد توصیه نمی‌کنیم چرا که اینها دارای چربی، روغن و نشاسته بوده و ممکن است سلامتی فرد را دچار مشکل کنند.

,

صائینی با بیان اینکه روزه‌داران باید سحری را کامل میل کنند، اضافه کرد: برخی از افراد فکر می‌کنند با حذف سحری می‌توانند وزن خود را کم کنند و عده‌ای سحری را ساعت ۱۲ شب میل می‌کنند که این هم درست نیست و باید برای سحری در وقت مشخص خود اقدام کنند.

,

وی با اشاره به اینکه مواد غذایی وعده سحری همانند وعده نهار باشد، بیان کرد: نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که نباید بلافاصله بعد از خوردن سحری خوابید و باید یک زمان یک ساعتی را برای سحری در نظر گرفت.

,

معاون دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه در وعده سحری باید از خوردن مواد غذایی پرچرب و سرخ کردنی پرهیز شود، ابراز کرد: خوردن مواد غذایی پرچرب عطش فرد را زیاد کرده و وی را در طول روز دچار مشکل می‌کند و به همین دلیل خوردن مواد غذایی کم چرب و کم نمک را توصیه می‌کنیم.

,

وی با ابراز اینکه خوردن سبزیجات در زمان سحری سبب نگهداری آب در بدن شده و عطش فرد را کم می‌کند، گفت: خوردن سبزیجات از طرفی سبب می‌شود تا اجابت مزاج دچار اشکال نشود.

,

روزه گرفتن برای دیابتی‌ها خوب نیست

, روزه گرفتن برای دیابتی‌ها خوب نیست, روزه گرفتن برای دیابتی‌ها خوب نیست,

صائینی با تاکید بر استفاده از شیر و لبنیات عنوان کرد: هیچ ایرادی ندارد که افطاری با مقداری شیر باشد و توصیه‌ای که ما می‌توانیم داشته باشیم استفاده بیشتر از شیر و لبنیات از زمان افطار تا سحری است.

,

وی با بیان اینکه بیماران نیز باید در این ماه نکاتی را رعایت کنند، اظهار داشت: بیماران دیابتی حتما باید با پزشک متخصص خود مشورت کنند اما در کل روزه گرفتن برای دیابتی‌ها خوب نیست.

,

معاون دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان ادامه داد: ممکن است در برخی موارد روزه گرفتن برای برخی دیابتی‌ها مشکل‌ساز نباشد که در این مورد نیز باید پزشک متخصص این اجازه را به فرد بدهد.

,

وی بیان کرد: این بیماران در صورت بروز علائمی همچون افزایش عرق سرد، تپش قلب و افت قندخون بلافاصله باید روزه خود را باز کنند.

,

صائینی با بیان اینکه افرادی که دچار پرفشاری خون هستند نیز با پزشک خود مشورت کنند، خاطرنشان کرد: اگر این افراد بتوانند داروهای خود را در زمان مناسب مصرف، رژیم غذایی مناسب داشته و فعالیت بدنی خوبی را انجام دهند با مصرف مایعات و سبزیجات مشکلی در روزه گرفتن نخواهند داشت.

,

وی با اشاره به عدم تناسب وزنی برخی افراد ابراز کرد: عده‌ای وزن زیادی داشته و عده دیگر نیز وزن کمی دارند که ممکن است نگرانی‌هایی داشته باشند اما این افراد نیز در صورت داشتن رژیم غذایی مناسب به راحتی می‌توانند روزه بگیرند.

,

بیماران قلبی با پزشک معالج خود مشورت کنند

, بیماران قلبی با پزشک معالج خود مشورت کنند, بیماران قلبی با پزشک معالج خود مشورت کنند,

معاون دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان اظهار داشت: بیماران قلبی نیز حتما باید با پزشک معالج خود مشورت کنند چرا که برخی از این افراد باید در طول روز دارو مصرف کنند و اگر این افراد توانستند نظر پزشک معالج خود را بگیرند می‌توانند با بررسی شرایط تصمیم‌گیری کنند.

,

وی در مورد روزه گرفتن خانم‌های باردار نیز گفت: برای دوره بارداری سه دوره تعریف شده که دوره نخست سه ماهه اول بوده و خانم‌های باردار در این  دوره می‌توانند روزه بگیرند.

,

صائینی افزود: خانم‌های باردار در سه ماهه دوم تنها در صورتی که شرایط مناسبی داشته باشند می‌توانند روزه بگیرند اما در سه ماهه سوم این افراد نباید روزه بگیرند.

,

وی عنوان کرد: افرادی که سر دردهای میگرنی دارند باید توجه داشته باشند که این سردردها مانعی برای روزه گرفتن نیست و اگر تغذیه مناسب داشته باشند هیچ مشکلی پیدا نخواهند کرد مگر اینکه نظر پزشک متخصص چیزی دیگر باشد.

,

معاون علوم پزشکی استان زنجان در مورد روزه گرفتن افراد سالمند نیز گفت: اگر سالمندان در کنار سالمندی بیماری دیگری نداشته باشند مشکلی در روزه گرفتن ندارد اما نباید داشتن یک رژیم مناسب غذایی را فراموش کنند.

,

وی خاطرنشان کرد: افراد سالمندی که از یک بیماری دیگری رنج می‌کنند حتما باید  با پزشک معالج خود مشورت کنند.

,

صائینی در پایان با اشاره به روزه گرفتن افرادی که امسال به سن تکلیف رسیده‌اند، اظهار داشت: خانواده‌ها برای روزه گرفتن این افراد باید با مشاور تغذیه و پزشک خانواده مشورت کنند و در صورت داشتن یک رژیم غذایی مناسب می‌توانند روزه بگیرند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه