اخبار داغ

قول جهانگیری برای بازنشستگی کودکان کار چه شد

قول جهانگیری برای بازنشستگی کودکان کار چه شد
معاون اول رئیس جمهور در حالی با وعده حمایت از فقرا، جمع آوری تمامی کودکان کار را در دستور کار دولت جدید اعلام کرده که هنوز وعده ۹ماه قبل دولتی ها در این خصوص اجرایی نشده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بازار وعده های انتخاباتی داغ بود و بهبود معیشت مردم دغدغه نامزدهای انتخاباتی مثل ۴ سال قبل، بدون کنتور بیان می شد؛ معاون اول رئیس جمهور در بین وعده های رنگین دولتی ها، از حل مشکلات معیشتی اقشار ضعیف  جامعه در صورت پیروزی رییس دولت یازدهم در انتخابات ریاست جمهوری خبر داد و اینکه در چهار سال آینده با اجرای طرح های حمایتی دولت دیگر هیچ کودک کار و کارتن خوابی در کشور وجود نخواهد داشت.
اسحاق جهانگیری که در نهایت به نفع رئیس جمهور از گردونه رقابت ها کنار کشید، در مصاحبه ای تلویزیونی، وعده پاک شدن چهره کشور از پدیده کارتن خوابی و کودکان کار را داد و این موضوع را در حالی گفت که "پیش از این نیز رئیس سازمان بهزیستی، تابستان سال گذشته وعده مشابهی به رسانه ها داده و قرار بود از ابتدای شهریور ماه سال ۹۵هیچ کودک خیابانی در خیابان های کلانشهرها دیده نشود؛ وعده ای که با گذشت ۹ماه هنوز عملی نشده و کودکان کار و خیابانی با همان شدت قبل در خیابان های پایتخت مشغول کارند."
کودکان کار دو شیفته شده اند!
شاید تا قبل از این شب ها فرصتی بود برای استراحت کودکان کار، تا صبح روز بعد با انرژی بیشتری خیابان های شهر را گز کنند و لقمه نانی برای خانواده هایشان ببرند. حال اما وجود کودکان کار در خیابان های پایتخت آنقدر ملموس هست که با گشتی کوتاه در شهر با چندین نفر از آنها برخورد کنی. ساعت حول و حوش دوازده شب است و میدان فاطمی به پاتوقی برای کودکان کار تبدیل شده است. پسر بچه ها و دختربچه های قد و نیم قدی که این روزها باید خود را برای امتحانات پایان سال  آماده کنند، اما بی هیچ دغدغه ای به فکر پاک کردن شیشه خودرو ها و فال فروشی اند تا شاید با دست پر به خانه برگردند.
علی آنقدر سمج هست که بتواند راننده ها را راضی به پاک کردن شیشه های ماشینشان کند. از کار و بارش که می پرسم تنها سکوت می کند و با نگاهی سرد سرش را بر می گرداند. دایره لغات علی محدود است و تنها چند جمله را تکرار می کند؛ عمو شیشه ها را پاک کنم؟
ساعتی قبل تر؛ تقاطع خیابان ساسان و پانزدهم ولنجک، طبق قرار هر شب، سراغ سطل های زباله آمده اند تا ببینند چه نصیب شان می شود، با اینکه فهمیده اند خبرنگار هستیم و کنجکاو، کار خودشان را می کنند و آنکه از دیگران کوچکتر است، با شیرین زبانی می گوید خدا کنه امشب هم مهمانی باشد... کسی نمی خندد اما زود عصبانی می شوند؛ موقعی که می بینند چند نفر دیگر هم می خواهند به انتظار خالی کردن سطل های زباله این منطقه بنشینند.
شاید وقتی دیگر!
دکتر انوشیروان محسنی بند پی که خبر جمع آوری کودکان کار، از خیابان های کلانشهرها را در سال قبل اعلام کرده بود و بر اساس وعده اش نباید ردی از این کودکان در خیابان های پایتخت دیده می شد، در گفتگو با خبرنگار مشرق می گوید: برنامه ای که از شهریور ماه سال قبل، اجرای آن آغاز شده، هنوز هم در حال اجرا است و تا کنون بیش از ۲۶۰۰ کودک کار که ۷۰درصد از آنها افغان، پاکستانی و عراقی بوده اند توسط بهزیستی از سطح شهر جمع آوری شده اند. اما متاسفانه به دلیل ضعف قانون این کودکان به خانواده هایشان تحویل می شوند و دوباره به چرخه کار بر می گردند!

رئیس سازمان بهزیستی اشاره ای نیز به صحبت های معاون اول رئیس جمهور می کند و می گوید: "حذف کودکان کار و کارتن خواب ها از تاکیدات برنامه ششم توسعه است اما برای اجرای آن ابتدا باید آیین نامه اجرایی لازم تدوین و تصویب شود."
وعده ای فراتر از الزام قانونی!
محسنی بند پی در عین حال از تدوین آیین نامه اجرایی جمع آوری و ساماندهی کودکان کار و خیابانی در ماده ۸۰ برنامه پنجساله ششم خبر می دهد و با اجرایی شدن این آیین نامه که در اواخر خرداد ماه ۹۶ تدوین و تصویب خواهد شد، کار ساماندهی کودکان کار به شکل ویژه ای پیگیری خواهد شد تا در نهایت وعده معاون اول رئیس جمهور محقق شود!
وی معتقد است: در آیین نامه اجرایی قبلی تقسیم کار ملی صورت نگرفته بود و دستگاههای دیگر ملزم به انجام تعهدات نمی شدند اما در آیین نامه اجرایی جدید تقسیم کار ملی صورت خواهد گرفت و هر دستگاه ملزم به ارائه گزارش ماهیانه و انجام تعهدات خود خواهد بود.محسنی بند پی از جمله این تعهدات تعیین شده در آیین نامه جدید را الزام شهرداری ها برای تهیه مکان نگهداری کودکان کار و همکاری قوه قضائیه برای سلب حضانت کودکانی که بیش از سه مرتبه توسط بهزیستی دستگیر شده اند دانست، تا با اجرای آن وعده های انتخاباتی دولت اجرایی شود.

اما نکته جالب آنجاست که درماده ۸۰ برنامه ششم توسعه کشور دولت مکلف شده تا بر اساس قوانین مربوطه و مصوبات شورای اجتماعی به منظور پیشگیری و کاهش آسیبهای اجتماعی، نسبت به تهیه طرح جامع کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی با اولویت اعتیاد، طلاق، حاشیه‌نشینی، کودکان کار و مفاسد اخلاقی مشتمل بر محورهای ذیل اقدام کند به‌گونه‌ای که آسیبهای اجتماعی در انتهای برنامه به ۲۵ درصد میزان کنونی کاهش یابد. دراین قانون درحالی بر کاهش بیست و پنج درصدی آسیب ها نسبت به میزان کنونی تاکید شده است که در بند «ح» همین ماده قانونی که مستقیما به موضوع ساماندهی کودکان کار پرداخته است، باید با اقدام سازمان بهزیستی و همکاری سایر دستگاهها تا پایان اجرای قانون برنامه ، جمعیت کودکان کار حداقل بیست و پنج درصد (۲۵% ) کاهش یابد.
تاکید بر کاهش ۲۵درصدی آسیب های اجتماعی و کودکان کار در قانونی که پیش نویس آن توسط دولت تهیه شده است، وقتی در کنار وعده تحقق صد درصدی معاون اول رئیس جمهور قرار می گیرد، رنگ و بوی انتخاباتی و سیاسی به مشام می رسد و وقتی مسئولان اجرایی توان اجرای دستورات قانون برنامه در خصوص ایجاد شغل را نداشته اند، باید منتظر ماند و دید که این وعده نیز در پایان عمر چهار ساله دولت دوازدهم محقق خواهد شد یا خیر؟

منبع:مشرق

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ر چهار سال آینده با اجرای طرح های حمایتی دولت دیگر هیچ کودک کار و کارتن خوابی در کشور وجود نخواهد داشت., چهار سال آینده با اجرای طرح های حمایتی دولت دیگر هیچ کودک کار و کارتن خوابی در کشور وجود نخواهد داشت.,
,
, کودکان کار دو شیفته شده اند!, کودکان کار دو شیفته شده اند!,
,
,
,
, شاید وقتی دیگر!,
,
, ,
,
, وعده ای فراتر از الزام قانونی!, وعده ای فراتر از الزام قانونی!,
,
,
, ,
, تا پایان اجرای قانون برنامه ، جمعیت کودکان کار حداقل بیست و پنج درصد (۲۵% ) کاهش یابد.,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه