اخبار داغ

گرمی، شهر باستانی که موزه ندارد

گرمی، شهر باستانی که موزه ندارد
شهرستان گرمی مغان که قدمت و آثار تاریخی و میراث فرهنگی آن نه تنها در استان بلکه در کل کشور مثال‌ زدنی است، موزه باستان‌شناسی ندارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از سیفار، شهرستان گرمی مغان که قدمت و آثار تاریخی و میراث فرهنگی آن نه تنها در استان بلکه کل کشور مثال‌ زدنی است، موزه باستان‌شناسی ندارد. مردم شهرستان گرمی انتظار دارند با بهره‌برداری هرچه سریع‌تر از این ساختمان، اشیای تاریخی این شهر به این موزه بازگردد.
باستان شناسانی که در سال های گذشته بارها به گرمی مغان آمده اند، قدمت این شهر را به دوره پارت ها و پس از آن دوران شکوفایی آن را در زمان اشکانیان می دانند. گرمی مغان یکی از معدود شهرستان های با قدمت است که شهرهای متعدد همچون برزند که سابقه تاریخی این شهر زبانزد است، جزوی از خاک آن محسوب می شود. همچنین بیش از ۵ سال از اجرای عملیات مقدماتی تبدیل ساختمان سابق شهرداری به موزه می‌گذرد و به حالت رکود درآمده است.
«کریم حاجی‌زاده» مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل نیز در این زمینه گفت: شهرستان گرمی ۱۸۶ آثار فرهنگی و تاریخی ثبت ‌شده دارد و به همین دلیل در نظر داریم یکی از دو سایت باستان شناسی بین المللی را در این شهرستان احداث کنیم که باعث می شود هویت و تاریخ این منطقه به صورت بین المللی به نمایش گذاشته شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سیفار، ,
,
,

لزوم احداث موزه و بازگرداندن اصالت واقعی گرمی
طبق آمار اعلام شده این شهرستان بیش از ۱۸۶ آثار تاریخی و میراث فرهنگی ثبت شده دارد که تاکنون به دلیل بی‌توجهی متولیان محل مشخصی برای این آثار وجود ندارد.
یکی از شهروندان گرمی در این زمینه گفت: قابل قبول نیست آثاری که جزو تاریخ و هویت این شهرستان است در شهرها و استان‌های دیگر نگهداری شود.
مختارپور افزود: متأسفانه با سهل انگاری متولیان در سال های گذشته بسیاری از آثای و ابنای تاریخی شهرستان مغان یا در گورستان های تاریخی همچون آلیله به یغما رفته و یا اینکه توسط خود میراث فرهنگی به دلیل نبود موزه به سایر شهرها انتقال یافته است.
وی بر ضرورت حفظ و نگهداری از ابنای تاریخی منطقه تأکید کرد و گفت: ساختمان شهرداری سابق که سال هاست ادعای تبدیل شدن آن به موزه داده می‌ شود از دور شبیه یک خرابه است و در این سال‌ ها کوچکترین اقدامی برای احیای آن نشده است.

, لزوم احداث موزه و بازگرداندن اصالت واقعی گرمی,
,
,
,
,

لزوم حفاظت از آثار باستانی گرمی مغان
فرماندار گرمی مغان گفت: ساختمان سابق شهرداری گرمی با ۳۶۳ مترمربع زیربنا در صورت همت اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری تبدیل به موزه مردم شناسی خواهد شد.
ابراهیم امامی اظهار کرد: در صورت تجهیز و بهره‌ برداری از این ساختمان، موزه مردم شناسی که هویت و اصالت فرنگی و تاریخی مردم منطقه را به نمایش خواهد گذاشت، در معرض نمایش عموم قرار خواهد گرفت.
وی با بیان اینکه موافقت میراث فرهنگی و گردشگری استان برای تجهیز ساختمان موزه مردم‌شناسی مقابل شهرداری گرمی اخذ شده است، اظهار کرد: در کنار موزه مردم شناسی ما انتظار داریم این نهاد نسبت به احداث ساختمان جدید موزه باستان شناسی برنامه ریزی کند.
این مقام مسئول از واگذاری زمین برای احداث موزه باستان شناسی خبر داد و گفت: وجود اشیای باستانی در گوشه و کنار این شهرستان گواهی بر تاریخ گرمی مغان است و طی بررسی انجام گرفته بیشترین بازه اشیای یافت شده به دوره اشکانیان باز می‌گردد.
وی با بیان اینکه شهرستان گرمی طبق گفته متولیان امر جز سه شهرستان پرتراکم به لحاظ اشیای باستانی استان است، افزود: شمال استان اردبیل به دلیل قرارگیری در مسیر مبادلات حوزه قفقاز، غنی از آثار فرهنگی و تاریخی است که باید از آن محافظت شود.

, لزوم حفاظت از آثار باستانی گرمی مغان,
,
,
,
,
,

لزوم احداث ساختمان جدید برای موزه باستان شناسی
سال ۸۹ بود که ساختمان سابق شهرداری گرمی که دارای دو طبقه به مساحت ۲۵۲ مترمربع و زیربنای ۳۶۳ مترمربع است، جهت راه اندازی موزه از همان ابتدا با موافقت اعضای شورای شهر به به اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری واگذار شد.
اما چندی بعد به دلایل مختلف از جمله نبود اعتبارات کافی برای احداث به موقع و به دنبال آن مخالفت اعضای شورای شهر، احداث موزه باستان شناسی در این ساختمان به حالت راکد درآمد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان گرمی مغان ایجاد موزد باستان شناسی در این شهرستان را منوط به احداث ساختمان جدید دانست و گفت: ساختمان شهرداری سابق مقبول برای احداث موزه باستان شناسی به لحاظ ایمنی لازم نیست.
«روح الله محمدی» اظهار کرد: سال ۱۳۸۹ طی یک قراردادی با شهرداری و شواری اسلامی شهر گرمی با اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل ساختمان قدیمی شهرداری جهت تبدیل به موزه به مدت ۱۲ سال به شرطی که موزه تا سال ۱۳۹۰ افتتاح شود، در اختیار میراث فرهنگی قرار گرفت.
وی افزود: بدلیل عدم تحقق وعده های داده شده مبنی بر تامین اعتبار برای تعمیر و تجهیز موزه کار تکمیل ساختمان به درازا می کشد اما با این همه طی ۷ سال گذشته نزدیک به ۳۵۰ میلیون تومان برای تعمیرات ساختمانی ساختمان قدیمی شهرداری هزینه شده  است.
وی با بیان اینکه از دیگر مفاد قرارداد این بوده که هر ۴ سال می بایست قرارداد تمدید شود و حق ابطال قرارداد با شهرداری و شواری شهر است، تصریح کرد: در نهایت شهرداری در سال ۹۵ طی دو نامه قرارداد مدکور را لغو نمود و به دنبال آن جلسه ای با اعضا شورای شهر در این رابطه برگزار شد اما ثمر بخش نبود.
رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری بیان کرد: با توجه به اینکه ساختمان موزه باید از نظر حفاظتی وضعیت مطلوبی داشته باشد لیکن این ساختمان این شرایط را دارا نیست و طبق نظر کارشناسان این ساختمان برای موزه مردم شناسی مناسب هست.
محمدی خواستار همکاری شهرداری وشورای شهر در این زمینه شد و گفت: در وضعیت فعلی فکر کنم در نهایت آنچه که مناسب است اینه که شهرداری اجازه ایجاد موزه مردم شناسی مغان را بدهد و برای موزه باستان شناسی لازم است ساختمان جدیدی ایجاد شود.

, لزوم احداث ساختمان جدید برای موزه باستان شناسی,
,
,
,
,
,
,
,
,

علی قاسمیان

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه