اخبار داغ

مدیرکل سازمان تبلیغات استان اردیبل:

کتاب معجزه دین مبین اسلام است/ ضرورت ترویج سبک زندگی رضوی

کتاب معجزه دین مبین اسلام است/ ضرورت ترویج سبک زندگی رضوی
مدیرکل سازمان تبلیغات استان اردیبل گفت: به تعبیر علما نقطه تمایز دین مبین اسلام با سایر ادیان نگاه ویژه اسلام به مطالعه، تدبر و اندیشه است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از آذرسلام، حجت الاسلام مهدی ستوده با استناد به آیات قرآن کریم و روایات ائمه اطهار (ع) کتاب و کتابخوانی را مسیر پیشرفت فرد و رشد و تعالی ذهنی وی می داند. تا جایی که به تعبیر وی قرآن کریم که خود یک کتاب است اثبات این مدعا است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آذرسلام, ,

به تعبیر علما نقطه تمایز دین مبین اسلام  با سایر ادیان نگاه ویژه اسلام به مطالعه، تدبر و اندیشه است. تا جایی که نزول قرآن کریم به عنوان معجزه پیامبر اکرم (ص) به عنوان نقطه آغاز تشویق بشر به مطالعه قلمداد می شود.

,

به ویژه با تاکید به اولین آیاتی که بر قلب محمد مصطفی (ص) نازل شده و رسالت وی را شکل داده است، تاکید اسلام به خواندن، آموختن و اندیشیدن به وضوح قابل دریافت است.

,

نه تنها در قرآن کریم  توصیه های خاتم الانبیا بلکه در ادامه به توصیه امامان و ائمه اطهار (ع) نیز کتابخوانی و مطالعه جزو ارکان سلامت روحی، کسب فضیلت و نایل شدن به حقیقت قلمداد شده است.

,

جشنواره کتابخوانی رضوی با هدف تبیین این اندیشه و ترویج گروه های سنی مختلف به آشنایی با سیره اهل بیت فعالیت خود را آغاز کرده و در طول سال های سپری شده برگزاری خود توانسته الفتی با گروه های مخاطب برقرار کند.

,

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل که یکی از چهره های فرهنگی و پژوهشگران دینی و قرآنی استان است، معتقد است این جشنواره می تواند در ترویج سبک زندگی رضوی موثر عمل کند و می بایست با استفاده بهینه از ظرفیت های آن اثرگذاری جشنواره را ارتقا داد.

,

 

,

آقای ستوده در جامعه امروز با گرفتاری ها و تعجیل در امورات، روزمره کتاب و کتابخوانی چه اهمیتی دارد و آیا همچنان می تواند نیاز جدی برای بشر تلقی شود؟

, آقای ستوده در جامعه امروز با گرفتاری ها و تعجیل در امورات، روزمره کتاب و کتابخوانی چه اهمیتی دارد و آیا همچنان می تواند نیاز جدی برای بشر تلقی شود؟,

 تاریخ، فرهنگ و دین ما عادت و الفتی دیرینه، کهن و دایمی با مقوله کتاب و کتابخوانی دارد. فرهنگ مهمترین شاخص در هر کشوری محسوب می‌شود و یکی از راه های مهم توسعه و رشد فرهنگی، اهمیت دادن به مسئله کتاب و کتابخوانی و ترویج مطالعه در جامعه به ویژه در بین کودکان و نوجوانان است.

,

در واقع از شاخص های توسعه یافتگی هر جامعه، سرانه مطالعه، میزان تولید و مصرف اطلاعات و کالاهای فرهنگی در آن جامعه است. کتاب بهترین وسیله انتقال میراث ادبی از نسلی به نسل دیگر است و به انسان ها کمک می کند تا میراث فرهنگی و ارزش های دینی و تاریخی خود را بشناسند و به آن ارج نهند.

,

آموزه های دینی ما چه تاکیدی بر مقوله کتاب و کتابخوانی دارد؟

, آموزه های دینی ما چه تاکیدی بر مقوله کتاب و کتابخوانی دارد؟,

کتاب و کتابخوانی از جایگاه والا و ارزشمندی در دین اسلام برخوردار است.در اهمیت این موضوع همین بس که معجزه پیامبر اکرم کتاب انسان ساز و آسمانی قرآن کریم است.

,

در قرآن کریم و دین اسلام مقوله کتاب و کتابخوانی جایگاه رفیعی دارد.بررسی آماری محتوای قرآن کریم نشان می دهد واژه کتاب 255 بار، واژه علم 582 بار، واژه قلم دو بار و واژه "اقرا" سه بار تکرار شده و اولین سوره ای که به پیامبر نازل شد سوره علق بود که با کلمه اقرا آغاز می‌شود که بیانگر اهمیت موضوع کتاب در قرآن کریم است.

,

امام علی (ع) درباره کتاب فرموده است: «کسی که با کتاب آرامش می یابد، هرگز آسایش از او سلب نمی‌شود».

,

در اشاعه فرهنگ مطالعه علما چه نقشی می توانند ایفا کنند؟

, در اشاعه فرهنگ مطالعه علما چه نقشی می توانند ایفا کنند؟,

دین اسلام با کتاب عجین شده است و با اعجاز خود، قرآن کریم در تشویق و ترغیب کتابخوانی به توسعه و گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی سفارش کرده است. از جمله پیامبر می فرمایند: «طلب العلم فریضه علی کل مسلم». یعنی طلب علم کردن بر هر مسلمانی واجب است.

,

نقش و جایگاه روحانیون در تبلیغ کتاب و کتابخوانی حائز اهمیت است.یکی از شاخصه های سازمان تبلیغات اسلامی تجهیز و توسعه کتابخانه های روستایی است.روحانیون مستقر در مناطق محروم و روستاها با مدیریت کتابخانه های روستایی سهم قابل توجهی در پرکردن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان دارند.

,

در حال حاضر اداره کل تبلیغات اسلامی استان با داشتن 52 باب کتابخانه روستایی و یک باب کتابخانه تخصصی علوم دینی و قرآنی به اقشار مختلف از جمله دانش آموزان، دانشجویان، اساتید دانشگاهیان، طلاب و پژوهشگران ارائه خدمت می کند.

,

روحانیون و مبلغان با معرفی کتاب، تشکیل جلسات نقد کتاب، برگزاری مسابقات کتابخوانی، خلاصه نویسی و مقاله نویسی و برگزاری جشنواره کتاب و اجرای برنامه های فرهنگی می توانند در ترویج کتاب و کتابخوانی موثر باشند.

,

جشنواره کتابخوانی رضوی یکی از برنامه های مورد تاکید شما است. تا چه حد این رویداد فرهنگی موفق بوده و به اهداف خود دست یافته است؟

, جشنواره کتابخوانی رضوی یکی از برنامه های مورد تاکید شما است. تا چه حد این رویداد فرهنگی موفق بوده و به اهداف خود دست یافته است؟,

جشنواره بین المللی رضوی یکی از موثرترین برنامه های فرهنگی در راستای خلق آثار فاخر و ارزنده در زمینه ترویج و تعمیق فرهنگ منور رضوی، گسترش فعالیت های پژوهشی مرتبط با سیره ائمه اطهار(ع) به ویژه امام رضا (ع)، ترویج و توسعه فرهنگ گفتگو و مناظره، شکوفایی و شناسایی استعدادهای دینی و پژوهشی و گسترش فرهنگ کتابخوانی رضوی و به طور کلی اشاعه سبک زندگی دینی و رضوی در جامعه است که به تقویت و تعمیق باورهای دینی افراد به ویژه نوجوانان و جوانان کمک کرده است.

,

چه پیشنهاداتی برای توسعه برنامه های این جشنواره دارید؟

, چه پیشنهاداتی برای توسعه برنامه های این جشنواره دارید؟,

این جشنواره می تواند با تقویت کانالهای مجازی و تلگرامی در اطلاع رسانی محتوا، توجه به محتوای آثار مرتبط با هدف برگزاری، توجه به خروجی جشنواره که نتایج و آثار کاربردی آن در اختیار عموم قرار گیرد، بهره گرفتن از ظرفیت هنرمندان و اصحاب رسانه برای تولید فیلم و انیمیشن، گنجاندن برنامه مشاوره و پاسخگویی به سوالات دینی مخاطبان جشنواره با موضوع سیره و فرهنگ رضوی و جلب مشارکت مراکز علمی، پژوهشی، آموزشی و دستگاه های فرهنگی و تعامل سازنده آن ها موفق تر عمل کند.

,

انتهای پیام/

,

 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه