اخبار داغ

سیاست فرهنگی یا فرهنگ سیاسی؟

سیاست فرهنگی یا فرهنگ سیاسی؟
فرهنگ مجموعه‌ای است از زیرساخت‌های ‏ذهنی که درگذر تاریخ از سنت، دین و تحولات اجتماعی و عمل فرهیختگان تأثیر پذیرفته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک؛ فرهنگ گنجینه‌ای از الگوهای کنش جمعی که برای اهداف سیاسی مهم اس؛ دررابطه با موضوعسیاست فرهنگی یا فرهنگ سیاسیاختلاف‌نظر و اتفاق‌نظر وجود دارد. ولی مهم‌ترین مسئله این است که این دو از هم جدا نیستندو هیچ ‌یک نسبت به دیگری ارجحیت ندارد، توجیه‌کننده هم نیستند و کنش و واکنش‌های آن‌ها باهم رابطه مستقیم دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیرافلاک,

 

,

فرهنگ مجموعه‌ای است از زیرساخت‌های ‏ذهنی که درگذر تاریخ از سنت، دین و تحولات اجتماعی و عمل فرهیختگان تأثیر پذیرفته است.

,

 

,

 ابتدا این ‏زیرساخت‌های فرهنگی تدریجی هستند و اینکه این زمانمند بودن خود گویای آن است که فرهنگ هر جامعه همان‌گونه که در اثرگذار تاریخی و به‌صورت تدریجی شکل می‌گیرد، در همان فاصله زمانی هم قابل‌تغییر است؛ یعنی فرهنگ پدیده‌ای ثابت نیست.

,

 

,

 همان زیرساخت‌های متنوعی که باعث به وجود آمدن فرهنگ یک جامعه می‌گردد، با ایجاد تحول و تغییر در همان زیرساخت‌هابه‌تدریج در فرهنگ جامعه نیز تغییر رونما می‌گردد.

,

 

,

 بدون تردید که این تغییر معمولاً تدریجی و در بستر زمانی خاص تحقق می‌یابد.

,

 

,

بعضاًتوجه‌ها تنها به سیاست معطوف است و به مقوله فرهنگ امری جانبی نگاه می‌شود، واقعیت این است که اگر در کنار اقتصاد و سیاست به فرهنگ هم توجه می‌شد و شعارهای فرهنگی ما به کمیت و کیفیت شعارهای سیاسی و اقتصادی می‌بود وضعیت نه‌چندان مطلوب فرهنگی امروزهاین‌گونه نبود؛

,

 

,

و اگر ما بتوانیم در مسائل فرهنگی برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشیم خواهیم توانست در سایر زمینه‌ها نیز به‌خوبی عمل نماییم در غیر این صورت نباید انتظاری بیش از این داشت.

,

 

,

مدیران فرهنگی در سطوح بالاتر باید به این نکته توجه داشته باشند که فرهنگ هزینه‌بر و ساختار آن مصرف‌کننده نیست, بلکه در بلندمدت تأثیرات بسزایی در تحولات فرهنگی خواهند داشت.

,

 

,

 سیاست فرهنگی یا فرهنگ سیاسی بدین معنا نیست که هرکدام از این حوزه‌ها بر دیگری سلطه و احاطه‌ای داشته باشند بلکه از نظر منطقی باید به این مهم توجه داشته باشیم و به‌ عبارتی ‌دیگر جایگاه فرهنگ و سیاست را باید در گام اول شناخت و به همان اندازه از آن‌ها سرمایه‌گذاری و اولویت‌بندی کرد تا به‌خوبی و به بهترین وجه ممکن بهره گرفته شود و جامعه در تضاد و تقابل با این حوزه‌های قرار نگیرد.

,

 

,

نویسنده: علی محمدی

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه