اخبار داغ

یادداشت؛

توسعه از کجا تا کجا ؟

توسعه از کجا تا کجا ؟
توسعه همواره دارای ابعاد بسیاری بوده و نمی توان از نسخه های سایر کشورها برای توسعه قطعی کشور استفاده کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از  موج رسا; مصطفـی ملـکی در یادداشتی نوشت،روزگار ما روزگار اسارت در چنگ تکنولوژی و قوانین به ظاهر متمدن بین المللی است که هویت فرهنگی خاصی را فراگیر می کنند.محصولات تمدن غرب چه تکنولوژی های گوناگون و چه بطور اخص قوانین بین المللی  نظیر FATF،2030 و.. در قالب نهاد های خود ساخته جهانی ، نظیر سازمان تجارت جهانی ،بانک جهانی، یونسکو و...،همگی صورت هایی مجسم از فرهنگ غرب هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا;,

توسعه نسخه ای است که غرب برای ما پیچیده است.بیان این مطلب در فضای سیاسی کنونی جامعه،حرف بسیار سنگین و غیر قابل هضمی است.بخصوص که توسعه هم مثل هر طرح استعماری دیگری دارای ظواهر چشمگیر ،فریبنده است که زبان را در اظهار مخالفت می بندد.

,

کسانی که طرح های غرب و مجامع بین المللی را برای کشور های جهان سوم مطالعه کرده اند، منشا بسیاری از تصمیمات و تحولات و اقدامات را می بینند و می فهمند که هرکدام ازاین اقداماتی که ما بطور داوطلبانه آنها را قبول می کنیم؛ براساس کدام نسخه طراحی شده است و چه نتایجی قرار است به بار بیاورد.

,

اگر ما در مواجهه با غرب طوری عمل کنیم که به بن بست برسیم،در هرحال این ما هستیم که باخته ایم و گناه این شکست نیز برعهده خود ماست نه نقص قوانین اسلام وحکمت و اقتدار نظام اسلامی.اگر ما تسلیم هنجارهای ظالمانه  و تحقیر آمیز دنیای سراسر ظلمت غرب شویم ،رفته رفته به انسانی بدل خواهم شد که دیگر خیر و شر را تمیز نخواهیم داد.

,

تشریح و تحلیل ابعاد مختلف غرب گرایی کنونی در بین برخی دولتمردان نیازمند کتاب ها و مقاله ها است که قطعا در این مقال نمی گنجد اما طرح چند سئوال شاید برخی از مسائل را روشن کند یا لااقل تامل بسیاری را برانگیزد:

,

آیا برای رسیدن به قله توسعه الزاما باید از روی جنازه ارزش ها عبور کرد؟

,

در ازائ بهایی که برای توسعه پرداخت می شود چه چیزی بدست می آید؟یا به عکس برای رسیدن به آنچه توسعه می نامند چه بهایی پرداخت می شود؟

,

آیا جلب رضایت دنیای غرب به بهانه تعامل با دنیا ،راهی جز فدا کردن ارزش های فرهنگی،معنوی و اخلاقی ندارد؟

,

آیا بدون وابستگی به غرب و سازمان های بین المللی ادامه حیات غیر ممکن است؟

,

آیا در منابع اسلامی ما ،طرح جامعی برای ساختن یک جامعه مطلوبِ مرفه ،وجود ندارد؟

,

به نظر می رسد تا پاسخی برای صدها سئوال از این دست ،به دست نیاید، ادامه مسیر فعلی در پذیرش قواعد و قوانین بین المللی،سقوط به قهقرا است ویا ابتلا به وضعیت آشفته ای است که خروج و رجعت از آن به هیچ روی ممکن نیست.

,

حق آن است که اکنون بعد از نزدیک به چهل سال تجربه موفق حکومت اسلامی و دستاورد های درخشان آن در ابعاد مختلف، باید در باره سازمان ها و نهاد های بین المللی اینگونه فکر کرد که"چگونه می شود قوانین و هجارهای عزتمندانه و کرامت مدارانه اسلام و انقلاب اسلامی را به صورت قوانین بین المللی تبیین و وضع کرد؟"

,

انتهای پبام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه