اخبار داغ

با تلاش‌ بیش از 4 ساله صورت گرفت؛

احیای قنات روستای احمدآباد رشتخوار بعد از گذشت ۳۰ سال+ تصاویر

احیای قنات روستای احمدآباد رشتخوار بعد از گذشت ۳۰ سال+ تصاویر
قنات روستای احمدآباد شهرستان رشتخوار بعد از گذشت 30 سال با همت جوانان فعال بخش کشاورزی در این شهرستان جان دوباره گرفت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از چهل ماه نیوز، قنات روستای احمدآباد شهرستان رشتخوار بعد از گذشت 30 سال جان دوباره و بیش از 800 هکتار از اراضی بالادست این روستا امکان کشت دوباره گرفت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,

محمدرضا عباس پور مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشتخوار با اشاره به احیای قنات روستای احمدآباد در این شهرستان در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار داشت: با تلاش و همت جوانان فعال در عرصه کشاورزی شهرستان و دامپروری قنات‌ که به مدت 30 سال خشک و موجب مهاجرت اهالی روستای احمدآباد رشتخوار، شده بود مجدد احیا شد.

,

 

,

وی در ادامه در رابطه با فعالیت انجام‌شده در این طرح افزود: با احیای این قنات بیش از 800 هکتار از اراضی مناسب کشت محصولات کشاورزی در این منطقه رونق خواهد گرفت.

,

 

,

عباس پور با اشاره به اینکه طول این قنات بیش از 7 کیلومتر است، گفت: با احیای این قنات در هر ثانیه بیش از 7 لیتر آبدهی حاصل شد.

,

 

,

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشتخوار با اشاره به  هزینه‌های صورت گرفته در دو بخش خصوصی و دولتی در رابطه با احیای این قنات، افزود: برای احیای این قنات بیش از 30 میلیارد ریال که بیشترین هزینه صورت گرفته در این طرح از بخش خصوصی هزینه شده است.

,

 

,

در ادامه مهدی وطن‌پرست جوانان فعال و از مالکین دراین قنات با اشاره به اینکه این میزان از ترمیم و هزینه انجام‌شده توسط بخش خصوصی، در بخش خشک‌کار قنات  بوده است،  یادآور شد: با مساعدت‌های انجام‌شده و هزینه‌های صورت گرفته تنها 2500 متر از اراضی خشک‌کار این قنات احیا و هنوز 4500 متر قسمت تر کار نیازمند توجه ویژه مسئولین شهرستانی و استانی در جهت افزایش آبدهی  و بهره‌وری بیشتر از این قنات می‌باشد.

,

 

,

وی علت خشک شدن این قنات را در طی 30 سال گذشته به دلیل فرسودگی و عدم رسیدگی به این قنات عنوان کرد و اذعان داشت: کارترمیم و بهسازی این قنات به مدت 4 سال به طول انجامید.

,

 

,

وی در توضیحات بیشتر در رابطه با این قنات احیاشده، نیز افزود: این قنات دارای 130 میل چاه و عمق مادر چاه آن بیش از 70 متر می‌باشد.

,

 

,

وطن پرست در ایان ضمن در خواست توجه ویژه مسئولین به بحث احیای قنوات در سطح شهرستان، اذعان داشت: با توجه به تجربه بدست آمده در طول این 4 سال و فعالیت صورت گرفته در این قنات در صورت نیاز به راهنمایی و مشاوره در دیگر قنوات شهرستان که نیاز به باسازی دارند، حاضر به همکاری هستیم.

,

 

,

روستای احمدآباد رشتخوار در پایین‌دست شهر رشتخوار در فاصله حدود 15 کیلومتری مرکز شهر رشتخوار که هم‌اکنون خالی از سکنه است قرار دارد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه