اخبار داغ

پرونده سند1/2030

به نام کشورهای فقیر به کام کشورهای سلطه/ تهدید امنیت کشورها در سند 2030

به نام کشورهای فقیر به کام کشورهای سلطه/ تهدید امنیت کشورها در سند 2030
بند اول سند 2030 در مورد رفع همه اشکال فقر در جهان است اما مهمترین اشکال آن است که چه کسی نظام های حفاظتی اجتماعی مناسب را که جزو مفاد این هدف ذکر شده، تعیین می کند؟ آیا نظام سلطه می تواند برای کشورهای دیگر این تشخیص را داشته باشد؟
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از «بسیج زنان کشور» زهرا باقری؛ سند 2030 معاهده ای است که سازمان یونسکو در سازمان ملل به عنوان یک طرح پیشنهادی برای توسعه کشورها در نظر گرفته است و هر کشوری که عضو این سازمان باشد می تواند این طرح پیشنهادی را بپذیرد، اما وقتی پذیرفت متعهد و ملزم به اجرای آن است. این سند در اولین طرح خود یعنی «سند هزاره» تعدادی از موارد را عنوان کرده بود که موارد عملی نشده را نیز به سند 2030 اضافه کرد و کشورها ملزم شدند تا 15 سال بعد این اهداف را پیاده کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, «بسیج زنان کشور» زهرا باقری؛ , «بسیج زنان کشور» زهرا باقری؛ , «بسیج زنان کشور» زهرا باقری؛ , , «بسیج زنان کشور» زهرا باقری؛ , «بسیج زنان کشور» زهرا باقری؛ , «, بسیج زنان کشور, بسیج زنان کشور, بسیج زنان کشور, بسیج زنان کشور, زهرا باقری,

در این سند، که به نام توسعه پایدار 2030 رونمایی شده است، 17 هدف اصلی و 169 هدف ویژه لحاظ شده است که نقشه راه جامعه بین المللی را در زمینه توسعه پایدار برای 15 سال آینده جهان ترسیم می کند.

ایران به عنوان یکی از کشورهای پذیرنده این سند بدون بیان حق تحفظ در آن، امکان اجرای سند را در کشور فراهم کرد و مراسم رونمایی از سند 2030 یونسکو در ایران در آذرماه سال 95 اتفاق افتاد ولی بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با معلمان و فرهنگیان در 18 اردیبهشت 96 با انتقاد جدی و صریح از امضای این سند، باعث شد که اذهان عمومی نسبت به زوایای پیدا و پنهان سند جلب شود.

ایشان در بخشی از بیاناتشان در مورد این سند فرمودند: «این سند و امثال آن، مواردی نیستند که جمهوری اسلامی ایران تسلیم آنها شود، و امضای این سند و اجرای بی سر و صدای آن قطعاً مجاز نیست و به دستگاه های مسئول نیز اعلام شده است».

پس از این فرمایشات، کارشناسان مخالف و موافق سند 2030 به ارائه نظر پرداختند و پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج زنان کشور برای آگاهی مخاطبین از ماهیت اصلی این سند، تصمیم گرفت که در چند شماره یادداشت به توضیح مفاد آن این سند بپردازیم.

 

هدف اول: رفع فقر

در مورد اولین هدف اصلی این سند به نام رفع فقر آمده است: «پایان دادن به فقر در همه اشکال آن و در همه جا» و در مفاد آن آمده است ریشه کنی فقر مطلق از طریق ایجاد نظام های حفاظتی اجتماعی مناسب و انجام اقدامات اجرایی مناسب برای تحقّق آن ها برای همه، تضمین تحقّق برابریِ حق دسترسی به منابع اقتصادی و خدمات پایه، تضمین بسیج قابل ملاحظۀ منابع از خاستگاه های مختلف و تدوین چارچوب های مطمئن بر مبنای راهبردهای توسعۀ جنسیت- محور و راهبردهای متناسب با شرایط فقرا.

اصلی ترین ایرادی که به این هدف می توان گرفت این است که نظام های حفاظتی اجتماعی مناسب را که جزو مفاد این هدف ذکر شده است، چه کسی تعیین می کند؟ آیا نظام سلطه می تواند برای کشورهای دیگر که هر کدام خاستگاه اجتماعی و اقتصادی متفاوتی دارند بدون صحبت با کارشناسان آن، بدون بررسی وضعیت اجتماعی آن ها یک طرح کلی بریزد؟

اشکال دارایی و ارثیه را از جمله مصادیق تضمین تحقق برابری حق دسترسی به منابع اقتصادی نام برده است، در حالیکه طبق نص صریح قرآن کریم تقسیم ارثیه زن و مرد با هم متفاوت است و هر کسی بنابر نسبتی که با متوفی دارد حق بهره برداری از ارث را دارد اما در این سند حق بهره برداری از ارث به صورت یکسان بیان شده است.

کاهش آسیب پذیری و قرار گرفتن در معرض حوادث حاد اقلیمی و سایر تکانه ها و بالایای زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی از چه طریقی امکان پذیر است؟ غیر از این است که باید منابع آبی، راه ها و کوه ها و صحراها به این سازمان باید ارسال شود تا این سازمان به اصطلاح خیرخواه، بتواند برای کاهش آسیب ها و خطرات نقشه طراحی کند؟

پس از آن نیز تضمین بسیج قابل ملاحظه منابع از خاستگاه های مختلف باید اتفاق بیفتد، یعنی به طور مثال اگر این سازمان تشخیص بدهد که در یک منطقه استراتژیک (از نظر خود کشور اما خطرساز از نظر این سازمان) نباید سکونتی اتفاق بیفتد، این کشورها حق دفاع ندارند! و این چیزی جز تهدید برای کشور محسوب نمی شود؟

بند دیگر این هدف نیز بحث توسعه جنسیت محور را مدنظر قرار داده است و کشورهای متعهد این سند، باید راهبردهای متناسب با شرایط فقرا را آن طور که این سازمان تشخیص می دهد، اعمال کنند. در این بند نیز توسعه جنسیت محور در واقع همان بحث برابری زن و مرد را بیان می کند، بدین صورت که اگر دو پست شغلی وجود داشته باشد، یک مورد به مرد و یک پست هم به زن تعلق می گیرد که در این مورد هم فرهنگ کشورها در نظر گرفته نشده است!

بویژه در کشورهای آسیایی مردها مسئول تامین مخارج زندگی هستند و اگر این پست را یک زن اشغال کند، یک مرد که نان آور است بیکار می شود و از طرف دیگر آن زن اگر متاهل باشد و همسرش هم کار نداشته باشد، زن موظف است که خرج خانه را بدهد و با از بین رفتن عزت نفس مرد به عنوان مدیر خانواده و بار اضافی زن در مدیریت امور منزل و کار مشکلات زندگی خانوادگی بیشتر می شود.

در مجموع می توان گفت که رفع فقر در حقیقت زرورقی زیبا برای پوشش تهدید امنیتی کشورها محسوب می شود، ورقی زیبا که اگر کشورها گول ظاهر آن را بخورند، آزادی کشور خود را به خطر می اندازند.

انتهای پیام/ز

,

در این سند، که به نام توسعه پایدار 2030 رونمایی شده است، 17 هدف اصلی و 169 هدف ویژه لحاظ شده است که نقشه راه جامعه بین المللی را در زمینه توسعه پایدار برای 15 سال آینده جهان ترسیم می کند.

ایران به عنوان یکی از کشورهای پذیرنده این سند بدون بیان حق تحفظ در آن، امکان اجرای سند را در کشور فراهم کرد و مراسم رونمایی از سند 2030 یونسکو در ایران در آذرماه سال 95 اتفاق افتاد ولی بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با معلمان و فرهنگیان در 18 اردیبهشت 96 با انتقاد جدی و صریح از امضای این سند، باعث شد که اذهان عمومی نسبت به زوایای پیدا و پنهان سند جلب شود.

ایشان در بخشی از بیاناتشان در مورد این سند فرمودند: «این سند و امثال آن، مواردی نیستند که جمهوری اسلامی ایران تسلیم آنها شود، و امضای این سند و اجرای بی سر و صدای آن قطعاً مجاز نیست و به دستگاه های مسئول نیز اعلام شده است».

پس از این فرمایشات، کارشناسان مخالف و موافق سند 2030 به ارائه نظر پرداختند و پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج زنان کشور برای آگاهی مخاطبین از ماهیت اصلی این سند، تصمیم گرفت که در چند شماره یادداشت به توضیح مفاد آن این سند بپردازیم.

 

هدف اول: رفع فقر

در مورد اولین هدف اصلی این سند به نام رفع فقر آمده است: «پایان دادن به فقر در همه اشکال آن و در همه جا» و در مفاد آن آمده است ریشه کنی فقر مطلق از طریق ایجاد نظام های حفاظتی اجتماعی مناسب و انجام اقدامات اجرایی مناسب برای تحقّق آن ها برای همه، تضمین تحقّق برابریِ حق دسترسی به منابع اقتصادی و خدمات پایه، تضمین بسیج قابل ملاحظۀ منابع از خاستگاه های مختلف و تدوین چارچوب های مطمئن بر مبنای راهبردهای توسعۀ جنسیت- محور و راهبردهای متناسب با شرایط فقرا.

اصلی ترین ایرادی که به این هدف می توان گرفت این است که نظام های حفاظتی اجتماعی مناسب را که جزو مفاد این هدف ذکر شده است، چه کسی تعیین می کند؟ آیا نظام سلطه می تواند برای کشورهای دیگر که هر کدام خاستگاه اجتماعی و اقتصادی متفاوتی دارند بدون صحبت با کارشناسان آن، بدون بررسی وضعیت اجتماعی آن ها یک طرح کلی بریزد؟

اشکال دارایی و ارثیه را از جمله مصادیق تضمین تحقق برابری حق دسترسی به منابع اقتصادی نام برده است، در حالیکه طبق نص صریح قرآن کریم تقسیم ارثیه زن و مرد با هم متفاوت است و هر کسی بنابر نسبتی که با متوفی دارد حق بهره برداری از ارث را دارد اما در این سند حق بهره برداری از ارث به صورت یکسان بیان شده است.

کاهش آسیب پذیری و قرار گرفتن در معرض حوادث حاد اقلیمی و سایر تکانه ها و بالایای زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی از چه طریقی امکان پذیر است؟ غیر از این است که باید منابع آبی، راه ها و کوه ها و صحراها به این سازمان باید ارسال شود تا این سازمان به اصطلاح خیرخواه، بتواند برای کاهش آسیب ها و خطرات نقشه طراحی کند؟

پس از آن نیز تضمین بسیج قابل ملاحظه منابع از خاستگاه های مختلف باید اتفاق بیفتد، یعنی به طور مثال اگر این سازمان تشخیص بدهد که در یک منطقه استراتژیک (از نظر خود کشور اما خطرساز از نظر این سازمان) نباید سکونتی اتفاق بیفتد، این کشورها حق دفاع ندارند! و این چیزی جز تهدید برای کشور محسوب نمی شود؟

بند دیگر این هدف نیز بحث توسعه جنسیت محور را مدنظر قرار داده است و کشورهای متعهد این سند، باید راهبردهای متناسب با شرایط فقرا را آن طور که این سازمان تشخیص می دهد، اعمال کنند. در این بند نیز توسعه جنسیت محور در واقع همان بحث برابری زن و مرد را بیان می کند، بدین صورت که اگر دو پست شغلی وجود داشته باشد، یک مورد به مرد و یک پست هم به زن تعلق می گیرد که در این مورد هم فرهنگ کشورها در نظر گرفته نشده است!

بویژه در کشورهای آسیایی مردها مسئول تامین مخارج زندگی هستند و اگر این پست را یک زن اشغال کند، یک مرد که نان آور است بیکار می شود و از طرف دیگر آن زن اگر متاهل باشد و همسرش هم کار نداشته باشد، زن موظف است که خرج خانه را بدهد و با از بین رفتن عزت نفس مرد به عنوان مدیر خانواده و بار اضافی زن در مدیریت امور منزل و کار مشکلات زندگی خانوادگی بیشتر می شود.

در مجموع می توان گفت که رفع فقر در حقیقت زرورقی زیبا برای پوشش تهدید امنیتی کشورها محسوب می شود، ورقی زیبا که اگر کشورها گول ظاهر آن را بخورند، آزادی کشور خود را به خطر می اندازند.

انتهای پیام/ز

,

در این سند، که به نام توسعه پایدار 2030 رونمایی شده است، 17 هدف اصلی و 169 هدف ویژه لحاظ شده است که نقشه راه جامعه بین المللی را در زمینه توسعه پایدار برای 15 سال آینده جهان ترسیم می کند.

ایران به عنوان یکی از کشورهای پذیرنده این سند بدون بیان حق تحفظ در آن، امکان اجرای سند را در کشور فراهم کرد و مراسم رونمایی از سند 2030 یونسکو در ایران در آذرماه سال 95 اتفاق افتاد ولی بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با معلمان و فرهنگیان در 18 اردیبهشت 96 با انتقاد جدی و صریح از امضای این سند، باعث شد که اذهان عمومی نسبت به زوایای پیدا و پنهان سند جلب شود.

ایشان در بخشی از بیاناتشان در مورد این سند فرمودند: «این سند و امثال آن، مواردی نیستند که جمهوری اسلامی ایران تسلیم آنها شود، و امضای این سند و اجرای بی سر و صدای آن قطعاً مجاز نیست و به دستگاه های مسئول نیز اعلام شده است».

پس از این فرمایشات، کارشناسان مخالف و موافق سند 2030 به ارائه نظر پرداختند و پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج زنان کشور برای آگاهی مخاطبین از ماهیت اصلی این سند، تصمیم گرفت که در چند شماره یادداشت به توضیح مفاد آن این سند بپردازیم.

 

هدف اول: رفع فقر

در مورد اولین هدف اصلی این سند به نام رفع فقر آمده است: «پایان دادن به فقر در همه اشکال آن و در همه جا» و در مفاد آن آمده است ریشه کنی فقر مطلق از طریق ایجاد نظام های حفاظتی اجتماعی مناسب و انجام اقدامات اجرایی مناسب برای تحقّق آن ها برای همه، تضمین تحقّق برابریِ حق دسترسی به منابع اقتصادی و خدمات پایه، تضمین بسیج قابل ملاحظۀ منابع از خاستگاه های مختلف و تدوین چارچوب های مطمئن بر مبنای راهبردهای توسعۀ جنسیت- محور و راهبردهای متناسب با شرایط فقرا.

اصلی ترین ایرادی که به این هدف می توان گرفت این است که نظام های حفاظتی اجتماعی مناسب را که جزو مفاد این هدف ذکر شده است، چه کسی تعیین می کند؟ آیا نظام سلطه می تواند برای کشورهای دیگر که هر کدام خاستگاه اجتماعی و اقتصادی متفاوتی دارند بدون صحبت با کارشناسان آن، بدون بررسی وضعیت اجتماعی آن ها یک طرح کلی بریزد؟

اشکال دارایی و ارثیه را از جمله مصادیق تضمین تحقق برابری حق دسترسی به منابع اقتصادی نام برده است، در حالیکه طبق نص صریح قرآن کریم تقسیم ارثیه زن و مرد با هم متفاوت است و هر کسی بنابر نسبتی که با متوفی دارد حق بهره برداری از ارث را دارد اما در این سند حق بهره برداری از ارث به صورت یکسان بیان شده است.

کاهش آسیب پذیری و قرار گرفتن در معرض حوادث حاد اقلیمی و سایر تکانه ها و بالایای زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی از چه طریقی امکان پذیر است؟ غیر از این است که باید منابع آبی، راه ها و کوه ها و صحراها به این سازمان باید ارسال شود تا این سازمان به اصطلاح خیرخواه، بتواند برای کاهش آسیب ها و خطرات نقشه طراحی کند؟

پس از آن نیز تضمین بسیج قابل ملاحظه منابع از خاستگاه های مختلف باید اتفاق بیفتد، یعنی به طور مثال اگر این سازمان تشخیص بدهد که در یک منطقه استراتژیک (از نظر خود کشور اما خطرساز از نظر این سازمان) نباید سکونتی اتفاق بیفتد، این کشورها حق دفاع ندارند! و این چیزی جز تهدید برای کشور محسوب نمی شود؟

بند دیگر این هدف نیز بحث توسعه جنسیت محور را مدنظر قرار داده است و کشورهای متعهد این سند، باید راهبردهای متناسب با شرایط فقرا را آن طور که این سازمان تشخیص می دهد، اعمال کنند. در این بند نیز توسعه جنسیت محور در واقع همان بحث برابری زن و مرد را بیان می کند، بدین صورت که اگر دو پست شغلی وجود داشته باشد، یک مورد به مرد و یک پست هم به زن تعلق می گیرد که در این مورد هم فرهنگ کشورها در نظر گرفته نشده است!

بویژه در کشورهای آسیایی مردها مسئول تامین مخارج زندگی هستند و اگر این پست را یک زن اشغال کند، یک مرد که نان آور است بیکار می شود و از طرف دیگر آن زن اگر متاهل باشد و همسرش هم کار نداشته باشد، زن موظف است که خرج خانه را بدهد و با از بین رفتن عزت نفس مرد به عنوان مدیر خانواده و بار اضافی زن در مدیریت امور منزل و کار مشکلات زندگی خانوادگی بیشتر می شود.

در مجموع می توان گفت که رفع فقر در حقیقت زرورقی زیبا برای پوشش تهدید امنیتی کشورها محسوب می شود، ورقی زیبا که اگر کشورها گول ظاهر آن را بخورند، آزادی کشور خود را به خطر می اندازند.

انتهای پیام/ز

,

در این سند، که به نام توسعه پایدار 2030 رونمایی شده است، 17 هدف اصلی و 169 هدف ویژه لحاظ شده است که نقشه راه جامعه بین المللی را در زمینه توسعه پایدار برای 15 سال آینده جهان ترسیم می کند.

ایران به عنوان یکی از کشورهای پذیرنده این سند بدون بیان حق تحفظ در آن، امکان اجرای سند را در کشور فراهم کرد و مراسم رونمایی از سند 2030 یونسکو در ایران در آذرماه سال 95 اتفاق افتاد ولی بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با معلمان و فرهنگیان در 18 اردیبهشت 96 با انتقاد جدی و صریح از امضای این سند، باعث شد که اذهان عمومی نسبت به زوایای پیدا و پنهان سند جلب شود.

ایشان در بخشی از بیاناتشان در مورد این سند فرمودند: «این سند و امثال آن، مواردی نیستند که جمهوری اسلامی ایران تسلیم آنها شود، و امضای این سند و اجرای بی سر و صدای آن قطعاً مجاز نیست و به دستگاه های مسئول نیز اعلام شده است».

پس از این فرمایشات، کارشناسان مخالف و موافق سند 2030 به ارائه نظر پرداختند و پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج زنان کشور برای آگاهی مخاطبین از ماهیت اصلی این سند، تصمیم گرفت که در چند شماره یادداشت به توضیح مفاد آن این سند بپردازیم.

 

هدف اول: رفع فقر

در مورد اولین هدف اصلی این سند به نام رفع فقر آمده است: «پایان دادن به فقر در همه اشکال آن و در همه جا» و در مفاد آن آمده است ریشه کنی فقر مطلق از طریق ایجاد نظام های حفاظتی اجتماعی مناسب و انجام اقدامات اجرایی مناسب برای تحقّق آن ها برای همه، تضمین تحقّق برابریِ حق دسترسی به منابع اقتصادی و خدمات پایه، تضمین بسیج قابل ملاحظۀ منابع از خاستگاه های مختلف و تدوین چارچوب های مطمئن بر مبنای راهبردهای توسعۀ جنسیت- محور و راهبردهای متناسب با شرایط فقرا.

اصلی ترین ایرادی که به این هدف می توان گرفت این است که نظام های حفاظتی اجتماعی مناسب را که جزو مفاد این هدف ذکر شده است، چه کسی تعیین می کند؟ آیا نظام سلطه می تواند برای کشورهای دیگر که هر کدام خاستگاه اجتماعی و اقتصادی متفاوتی دارند بدون صحبت با کارشناسان آن، بدون بررسی وضعیت اجتماعی آن ها یک طرح کلی بریزد؟

اشکال دارایی و ارثیه را از جمله مصادیق تضمین تحقق برابری حق دسترسی به منابع اقتصادی نام برده است، در حالیکه طبق نص صریح قرآن کریم تقسیم ارثیه زن و مرد با هم متفاوت است و هر کسی بنابر نسبتی که با متوفی دارد حق بهره برداری از ارث را دارد اما در این سند حق بهره برداری از ارث به صورت یکسان بیان شده است.

کاهش آسیب پذیری و قرار گرفتن در معرض حوادث حاد اقلیمی و سایر تکانه ها و بالایای زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی از چه طریقی امکان پذیر است؟ غیر از این است که باید منابع آبی، راه ها و کوه ها و صحراها به این سازمان باید ارسال شود تا این سازمان به اصطلاح خیرخواه، بتواند برای کاهش آسیب ها و خطرات نقشه طراحی کند؟

پس از آن نیز تضمین بسیج قابل ملاحظه منابع از خاستگاه های مختلف باید اتفاق بیفتد، یعنی به طور مثال اگر این سازمان تشخیص بدهد که در یک منطقه استراتژیک (از نظر خود کشور اما خطرساز از نظر این سازمان) نباید سکونتی اتفاق بیفتد، این کشورها حق دفاع ندارند! و این چیزی جز تهدید برای کشور محسوب نمی شود؟

بند دیگر این هدف نیز بحث توسعه جنسیت محور را مدنظر قرار داده است و کشورهای متعهد این سند، باید راهبردهای متناسب با شرایط فقرا را آن طور که این سازمان تشخیص می دهد، اعمال کنند. در این بند نیز توسعه جنسیت محور در واقع همان بحث برابری زن و مرد را بیان می کند، بدین صورت که اگر دو پست شغلی وجود داشته باشد، یک مورد به مرد و یک پست هم به زن تعلق می گیرد که در این مورد هم فرهنگ کشورها در نظر گرفته نشده است!

بویژه در کشورهای آسیایی مردها مسئول تامین مخارج زندگی هستند و اگر این پست را یک زن اشغال کند، یک مرد که نان آور است بیکار می شود و از طرف دیگر آن زن اگر متاهل باشد و همسرش هم کار نداشته باشد، زن موظف است که خرج خانه را بدهد و با از بین رفتن عزت نفس مرد به عنوان مدیر خانواده و بار اضافی زن در مدیریت امور منزل و کار مشکلات زندگی خانوادگی بیشتر می شود.

در مجموع می توان گفت که رفع فقر در حقیقت زرورقی زیبا برای پوشش تهدید امنیتی کشورها محسوب می شود، ورقی زیبا که اگر کشورها گول ظاهر آن را بخورند، آزادی کشور خود را به خطر می اندازند.

انتهای پیام/ز

,

در این سند، که به نام توسعه پایدار 2030 رونمایی شده است، 17 هدف اصلی و 169 هدف ویژه لحاظ شده است که نقشه راه جامعه بین المللی را در زمینه توسعه پایدار برای 15 سال آینده جهان ترسیم می کند.

,

ایران به عنوان یکی از کشورهای پذیرنده این سند بدون بیان حق تحفظ در آن، امکان اجرای سند را در کشور فراهم کرد و مراسم رونمایی از سند 2030 یونسکو در ایران در آذرماه سال 95 اتفاق افتاد ولی بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با معلمان و فرهنگیان در 18 اردیبهشت 96 با انتقاد جدی و صریح از امضای این سند، باعث شد که اذهان عمومی نسبت به زوایای پیدا و پنهان سند جلب شود.

,

ایشان در بخشی از بیاناتشان در مورد این سند فرمودند: «این سند و امثال آن، مواردی نیستند که جمهوری اسلامی ایران تسلیم آنها شود، و امضای این سند و اجرای بی سر و صدای آن قطعاً مجاز نیست و به دستگاه های مسئول نیز اعلام شده است».

,

پس از این فرمایشات، کارشناسان مخالف و موافق سند 2030 به ارائه نظر پرداختند و پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج زنان کشور برای آگاهی مخاطبین از ماهیت اصلی این سند، تصمیم گرفت که در چند شماره یادداشت به توضیح مفاد آن این سند بپردازیم.

,

 

,

هدف اول: رفع فقر

, هدف اول: رفع فقر,

در مورد اولین هدف اصلی این سند به نام رفع فقر آمده است: «پایان دادن به فقر در همه اشکال آن و در همه جا» و در مفاد آن آمده است ریشه کنی فقر مطلق از طریق ایجاد نظام های حفاظتی اجتماعی مناسب و انجام اقدامات اجرایی مناسب برای تحقّق آن ها برای همه، تضمین تحقّق برابریِ حق دسترسی به منابع اقتصادی و خدمات پایه، تضمین بسیج قابل ملاحظۀ منابع از خاستگاه های مختلف و تدوین چارچوب های مطمئن بر مبنای راهبردهای توسعۀ جنسیت- محور و راهبردهای متناسب با شرایط فقرا.

,

اصلی ترین ایرادی که به این هدف می توان گرفت این است که نظام های حفاظتی اجتماعی مناسب را که جزو مفاد این هدف ذکر شده است، چه کسی تعیین می کند؟ آیا نظام سلطه می تواند برای کشورهای دیگر که هر کدام خاستگاه اجتماعی و اقتصادی متفاوتی دارند بدون صحبت با کارشناسان آن، بدون بررسی وضعیت اجتماعی آن ها یک طرح کلی بریزد؟

,

اشکال دارایی و ارثیه را از جمله مصادیق تضمین تحقق برابری حق دسترسی به منابع اقتصادی نام برده است، در حالیکه طبق نص صریح قرآن کریم تقسیم ارثیه زن و مرد با هم متفاوت است و هر کسی بنابر نسبتی که با متوفی دارد حق بهره برداری از ارث را دارد اما در این سند حق بهره برداری از ارث به صورت یکسان بیان شده است.

,

کاهش آسیب پذیری و قرار گرفتن در معرض حوادث حاد اقلیمی و سایر تکانه ها و بالایای زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی از چه طریقی امکان پذیر است؟ غیر از این است که باید منابع آبی، راه ها و کوه ها و صحراها به این سازمان باید ارسال شود تا این سازمان به اصطلاح خیرخواه، بتواند برای کاهش آسیب ها و خطرات نقشه طراحی کند؟

,

پس از آن نیز تضمین بسیج قابل ملاحظه منابع از خاستگاه های مختلف باید اتفاق بیفتد، یعنی به طور مثال اگر این سازمان تشخیص بدهد که در یک منطقه استراتژیک (از نظر خود کشور اما خطرساز از نظر این سازمان) نباید سکونتی اتفاق بیفتد، این کشورها حق دفاع ندارند! و این چیزی جز تهدید برای کشور محسوب نمی شود؟

,

بند دیگر این هدف نیز بحث توسعه جنسیت محور را مدنظر قرار داده است و کشورهای متعهد این سند، باید راهبردهای متناسب با شرایط فقرا را آن طور که این سازمان تشخیص می دهد، اعمال کنند. در این بند نیز توسعه جنسیت محور در واقع همان بحث برابری زن و مرد را بیان می کند، بدین صورت که اگر دو پست شغلی وجود داشته باشد، یک مورد به مرد و یک پست هم به زن تعلق می گیرد که در این مورد هم فرهنگ کشورها در نظر گرفته نشده است!

,

بویژه در کشورهای آسیایی مردها مسئول تامین مخارج زندگی هستند و اگر این پست را یک زن اشغال کند، یک مرد که نان آور است بیکار می شود و از طرف دیگر آن زن اگر متاهل باشد و همسرش هم کار نداشته باشد، زن موظف است که خرج خانه را بدهد و با از بین رفتن عزت نفس مرد به عنوان مدیر خانواده و بار اضافی زن در مدیریت امور منزل و کار مشکلات زندگی خانوادگی بیشتر می شود.

,

در مجموع می توان گفت که رفع فقر در حقیقت زرورقی زیبا برای پوشش تهدید امنیتی کشورها محسوب می شود، ورقی زیبا که اگر کشورها گول ظاهر آن را بخورند، آزادی کشور خود را به خطر می اندازند.

,

انتهای پیام/ز

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه