اخبار داغ

آداب و رسوم مردم خوزستان در ماه مبارک رمضان

آداب و رسوم مردم خوزستان در ماه مبارک رمضان
آداب و رسوم مردم خوزستان در ماه مبارک متنوع است ؛ چراکه خوزستان استانی است که در خود اقوام و فرهنگ‌های گوناگونی را جای داده است و به همین دلیل مجموعه متنوعی از آداب و رسوم و سنت‌ها در آن وجود دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از بانوپرس: آداب و رسوم مردم خوزستان در ماه مبارک متنوع است ؛ چراکه خوزستان استانی است که در خود اقوام و فرهنگ‌های گوناگونی را جای داده است و به همین دلیل مجموعه متنوعی از آداب و رسوم و سنت‌ها در آن وجود دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بانوپرس,

رسمی زیبا در میان مردم خوزستان وجود دارد که معمولا مردم سعی می‌کنند به علت ثواب بالای افطار دادن به روزه‌داران همواره میهمانی بر سر سفره خود داشته باشند یا اینکه آنها به دعوت یکی از اقوام سر سفره‌ای دیگر حضور یابند. به همین دلیل صله رحم و دید و بازدید در این ماه در استان خوزستان به اوج خود می‌رسد .

,

در مهمانی افطار زنان و دختران خانواده با تهیه انواع دسرهای محلی رنگینک، حلوا ، مسقطی به علاوه فرنی، ‌حلیم و آش و قلقل سفره افطار را آماده می‌کنند و به همراه آن آب‌داغ با نبات ، چای و شیر از مهمانان پذیرایی می کنند.  در خوزستان کمتر کسی پیدا می‌شود که روزه خود را با خرما یا فرنی افطار  نکند .

,

در رمضان غذاهای مخصوصی در خوزستان پخته می‌شوند؛ غذاهایی مانند «سمبوسه»، «هریس»، «تشریبه» که بیشتر عرب‌های خوزستان آن‌ها را می‌شناسند و قلقل که مخصوص شوشتر است  و «ماقوده» که از نشاسته درست می‌شود .

,

در این ماه مردم سعی می‌کنند اگر با کسی کدورتی دارند، کینه را کنار نهاده و از هم حلالیت بطلبند. معمولا در مساجدی که نماز را همزمان با اذان مغرب برپا می‌دارند با شیر گرم و خرما و یا چای از نمازگزاران پذیرایی می‌شود.

,

آداب و رسوم مردم این استان متنوع است؛ چراکه خوزستان استانی است که در خود اقوام و فرهنگ‌های گوناگونی را جای داده است و به همین دلیل مجموعه متنوعی از آداب و رسوم و سنت‌ها در آن وجود دارد.

,

به طور مثال خانم زکوی مادر بزرگ دزفولی در خصوص آداب و رسوم قدیم مردم دزفول در ماه رمضان به خبرنگار ما گفت : در گذشته بافت شهرستان دزفول به گونه ای بود که برق در این شهروجود نداشت بنابراین مردم در خانه هایشان نمی توانستند از رادیو و تلویزیون استفاده کنن.

,

وی افزود : بنابراین در ایام ماه مبارک رمضان پادگان نظامی که در این شهر وجود داشت برای مطلع کردن مردم در بلندای محلی توپی مستقر کرده بودند که هنگام اذان مغرب برای اینکه مردم روزه خود را افطار کنند و همچنین در اذان صبح  امساک کنند از خوردن و آشامیدن آن توپ بکار می رفت  و مردم را مطلع می ساخت  و این توپ حدودا تا پنجاه سال پیش بعنوان یک نماد در آن محل وجود داشت.

,

خانم زکوی یادآور شد : در گذشته مردم دزفول به دلیل نداشتن برق و گاها آب با وجود گرمای بسیار شدید این شهرستان که گاهی دمای هوا به ۵۰ درجه سانتیگراد می رسید و با توجه به اینکه  اکثر مردم هم شغل آزاد داشتند و مجبور بودند زیر آفتاب کار کنند زیرا شغل بسیاری از آنان کشاورزی بود و با وجود اینکه ابزار کشاورزی مثل ماشین آلات نداشتند و اکثر انها با داس و دست کار می کردند ذره ای از این سختی ها در اعتقادات آنها هیچ تاثیری نداشت و با وجود تمام مشکلات طاقت فرسا مردم روزه می گرفتند و هیچ گونه هراسی از اینکه ممکن است گرما تحمل آنان را کم کند نداشتند.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه