اخبار داغ

آیین سنتی شیردوشان در دیباج دامغان برگزار شد

آیین سنتی شیردوشان در دیباج دامغان برگزار شد
چهارمین جشنواره ملی آیین سنتی امامدر (شیردوشان ) در دیباج دامغان برگزار شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیتریک، چهارمین جشنواره ملی آیین سنتی امامدر (شیردوشان) با حضور مسئولان استانی و شهرستانی در دیباج دامغان برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,

براساس آیین سنتی و معنوی امامدر (شیردوشان)، مردم دیباج دامغان که بیشتر دامدار هستند، به هنگام بردن دام ها به کوهستان ، به بارگاه امامزاده محمد دیباج می آیند و نخستین شیر دوشی سال دام ها را با دعا خیر،صلوات، نذر این امامزاده می کنند.

,

شیر دوشی گله های گوسفندان در مدت 10 روز در کنار درخت کهنسال ارس دیباج  که دو هزار و 500 سال سن دارد و در جوار بارگاه امامزاده محمد (ع) قرار گرفته انجام می شود.

,

عشایر دیباج بیش از 40 هزار راس گوسفند دارند و در هر دوره از نذورات ، 350 کیلوگرم شیر به نیت امامزاده محمد(ع) بین مردم توزیع می کنند.

,

بر اساس مستندات تاریخی ، امامزاده محمد (ع) فرزند بلافصل امام جعفر صادق (ع) است و با حضرت امام موسی کاظم (ع) از یک مادر هستند.

,

امینیان مسئول برگزاری جشنواره گفت : آیین امامدر مردم دیباج نوعی شکرگذاری به در گاه الهی است و چهارسال است که در قالب جشنواره ای ملی برگزار می شود.

,

در این جشنواره علاوه بر شیردوشی و قربانی کردن گوسفندان و تقسیم آن بین نیازمندان ، نمایشگاه بیش از 50 نوع فرآورده لبنی ، نان و غذای محلی هم برگزار می شود.

,

آئین امامدر به شماره 890 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

,

دیباج یکی از شهرهای شهرستان دامغان در استان سمنان است و این شهر در 55 کیلومتری شمال شهر دامغان قرار دارد.

,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه