اخبار داغ

پرونده ۹۰ جلدی مدیران متخلف ثامن‌الحجج!

پرونده ۹۰ جلدی مدیران متخلف ثامن‌الحجج!
دبیرکل بانک مرکزی: سود ۵۷ درصدی به سپرده‌گذاران خاص پرداخت می‌کردند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ روزنامه جوان نوشت: دبیر کل بانک مرکزی با اشاره به مشکلات و چالش‌های تعاونی اعتباری ثامن‌الحجج به تشریح عملکرد بانک مرکزی و سایر دستگاه‌ها برای ساماندهی و تعیین تکلیف این تعاونی پرداخت و از پرونده ۹۰ جلدی مدیران متخلف ثامن‌الحجج خبر داد.
 
چالش‌ها و مشکلات تعاونی اعتبار ثامن‌الحجج که از سال 94 آغاز شد، با وجود کاهش سطح بحران، از بین نرفته است. رئیس کل بانک مرکزی در آذرماه 94 مسئولیت ساماندهی و تعیین تکلیف تعاونی اعتبار ثامن‌الحجج را به محمود احمدی دبیر کل بانک مرکزی سپرد. وی در گفت‌و‌گو با فارس چالش‌ها و مشکلات ساماندهی این تعاونی را تشریح کرد. احمدی در خصوص تعداد سپرده‌گذاران این مؤسسه گفت: روزی که تعاونی را گرفتیم، مدیران تعاونی می‌گفتند 2 میلیون و 300 هزار سپرده‌گذار داریم اما با بررسی‌های ما مشخص شد تعداد سپرده‌گذاران یک میلیون و 257 هزار نفر است. آذرماه 94 همه اطلاعات را به ضرب و زور گرفتیم. بعد برنامه‌ریزی کردیم و بردیم شورای پول و اعتبار. خدا شاهد است که 5/1 سال گذشته همه زندگی من شده است ثامن‌الحجج. ما که اَلَک‌مان را آویخته‌ایم، فقط برای حل مشکل مردم این کارها را کردیم.
 
وی افزود: برای حل این مشکل 2 هزار و 200 میلیارد تومان از منابع بانک مرکزی پرداخت کردیم و حدود 2 هزار و 200 میلیارد تومان دیگر را تعهد کردیم که پرداخت کنیم. اعلام کردیم هر سپرده‌گذار مؤسسه منحله ثامن‌الحجج که به بانک پارسیان منتقل می‌شود، بانک مرکزی در سررسید تعهد می‌دهد مطالباتش را پرداخت کند. حالا ممکن است اموال مؤسسه فروش برود، ممکن است فروش نرود. وی تصریح کرد: برای اولین بار بانک مرکزی خودش تعهد کرده اگر اموال مؤسسه ثامن هم فروش نرود، این مبلغ را به سپرده‌گذاران در سررسید تعیین شده پرداخت کند. همین هفته مزایده خودپردازها و مزایده شعب را برگزار می‌کنیم. اموال را به طور کامل ضبط کردیم. اموالی که از محل سپرده‌های مردم خریده و به نام مؤسسه یا به نام افراد دیگر و رفقا و اشخاص زده است، ضبط کرده‌ایم.
 
وی در پاسخ به این سؤال که چرا کار ساماندهی سپرده‌گذاران فرسایشی شده، گفت: چاره‌ای نداشتیم، در ابتدا که مؤسسه را تحویل گرفتیم 3 تا 4 هزار میلیارد تومان کسری داشت. مؤسسه یکسری سپرده‌ها را از افراد خاص گرفته بود و نرخ‌های سود 57 درصد، 54 درصد، 52 درصد و 46 درصد به حساب آنها واریز می‌کرد. این دیگر سود نبود، درواقع رشوه بود. این باعث کسری عمده شد یا اینکه مؤسسه ملکی را خریده بود با این امید که قیمت آن رشد کند اما به دلایلی حتی قیمت آن کاهش هم پیدا کرده بود. از روز اول هم این مؤسسه با کسری مواجه بود. اگر می‌خواستیم مجوز بدهیم، به مؤسسه‌ای مجوز می‌دادیم که کسری دارد؟
 
وی افزود: در روند پیگیری این پرونده هر چه گفتیم اطلاعات بده، نمی‌دادند. حتی آقای تهران‌فر (معاون نظارتی وقت بانک مرکزی) را دو ساعت در پشت در شعبه نگه داشتند، یعنی معاون نظارتی بانک مرکزی را به داخل شعبه راه ندادند. بعدها متوجه شدیم علت همین کسری‌هاست. اینها را بدون هیچ تعصبی دارم می‌گویم. بالاخره می‌دانیم خدایی هست و پیغمبری هست. در تمام تجمعات سپرده‌گذاران این مؤسسه من شرکت کردم. بیش از 40 هزار ایمیل این سپرده‌گذاران را شخصاً خواندم، یعنی در کل کشور اگر می‌توانید یک سپرده‌گذار این مؤسسه را بیاورید که من شخصاً جواب ایمیل او را نداده باشم. ماه مبارک رمضان پارسال تقریباً هر شب تا سحر ایمیل مردم را پاسخ دادم. نمی‌دانید ما از چه بحرانی عبور کردیم. الان حداقل سپرده‌گذار می‌داند در سررسید مشخص شده اصل پول را می‌گیرد.
 
وی افزود: تمام مدارک جمع آوری شده است. فقط هم کار ما نبود، قوه قضائیه و دیگر دستگاه‌ها همکاری کردند. من این پرونده را به یک کتاب تبدیل کرده‌ام که تجربه این اتفاق مستند و مشخص شود کدام دستگاه‌ها اشتباه کرده‌اند و مشکلات چه بوده است و چه اقداماتی برای عدم بروز دوباره این حوادث باید انجام شود. رئیس شعبه‌ای بوده که 6 میلیارد تومان اختلاس کرده است. ما در این بررسی‌ها اطلاعات آن را درآوردیم در حالی که مدیران مؤسسه نمی‌دانستند. قبلاً سیستم مرکزی و متمرکز نداشت اما ما این سیستم را نوشتیم.  وی درپاسخ به این سؤال که افراد باقی‌مانده چه زمانی پول‌شان را می‌توانند بگیرند؟ افزود: کاری که روی این پروژه انجام دادیم بسیار گسترده بود و نمی‌‌توانستیم به یکباره 12 هزار میلیارد تومان پول به مردم بدهیم. ما پرداخت‌ها را به تعویق انداختیم، مثلاً به سپرده گذاری که 100 میلیون تومان داشت، گفتیم 35 میلیون تومان بگیر، 65 میلیون تومان دیگر را 11 ماه دیگر. سررسیدها از 11 ماه تا 17 ماه است و از اول تیرماه امسال پرداخت‌ها آغاز می‌شود.
 
وی تصریح کرد: کسری مؤسسه را در روزی که ما تحویل گرفتیم، برآورد‌ 2 تا 3 هزار میلیارد تومانی کردیم، البته موقعی می‌توانیم کسری یا مازاد را اعلام کنیم که ارزش ریز همه اموال را بدانیم. در حال حاضر که به دنبال شناسایی هستیم، اموال جدیدی هم کشف کرده‌ایم. بهای املاک به طور دقیق مشخص نیست و وقتی به پول تبدیل شد، قابل ارزیابی است، به عنوان مثال این مؤسسه یک برج در مشهد داشت که ارزش آن هزار و 200 میلیارد تومان بود اما هم‌اکنون حداکثر قیمت پیشنهادی 650 میلیارد تومان است. هیئت تسویه ما معاون دادستان تهران است. هر هفته جلسه داریم. از وزارت اطلاعات و یک تیم 20 نفره از بانک مرکزی این موضوع را پیگیری می‌کنیم. احمدی میزان طلب باقی مانده سپرده‌گذاران را 3 هزار و 550 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: قطعاً با فروش اموال این طلب پوشش داده نمی‌شود. برداشت ما این است که برخی افراد بوده‌اند که ماهی 4میلیارد تومان سود می‌گرفتند. حالا به آنها پول بدهیم؟ وی تصریح کرد: ماجرای ثامن‌الحجج تا خرداد ماه سال آینده به پایان می‌رسد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه