اخبار داغ

کمبودهای امداد و نجات در ایران

کمبودهای امداد و نجات در ایران
رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر گفت: تجهیزات روز دنیا همراه با دانش تخصصی و بومی، ایجاد مراکز تحقیقاتی درمانی و مراکز رصد و پایش حوادث از کمبودهای امروز حوزه امداد و نجات است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ایسنا؛ مرتضی سلیمی در مورد وضعیت کلی امداد و نجات در ایران گفت: بر اساس اصل 29 قانون اساسی برخورداری از تأمین اجتماعی از نظر بازنشستگی، بیکاری،‌ پیری، از کار افتادگی، بی‌سرپرستی، در راه ‌ماندگی حوادث و سوانح و نیاز به خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبت‌های پزشکی به صورت بیمه و غیره حقی همگانی است و دولت مکلف است طبق قوانین از محل درآمدهای عمومی و درآمدهای حاصل از مشارکت مردم، خدمات و حمایت‌های مالی فوق را برای یکایک افراد کشور تأمین کند. بنابراین متولی اصلی امداد و نجات دولت است و جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران به عنوان مؤسسه‌ای خیریه و عام‌المنفعه و نهاد عمومی غیر دولتی و بر اساس بندهای 1 و 2 و 3 و 4 ماده 3 و ماده 5 اساسنامه و همچنین عرف ملی و تعهدات خود در چارچوب نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر نسبت به برنامه‌ریزی و اقدام جهت آمادگی در برابر سوانح و ارائه خدمات امدادی و ارسال کمک به مناطق آسیب‌دیده و غیره به عنوان معین دولت وارد عمل می‌شود.

وی گفت: در حال حاضر سازمان امداد و نجات متولی اصلی امداد و نجات در حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله است و در حوادث جاده‌ای نیز در بحث رهاسازی ونجات و در حوادث کوهستان در مبحث نجات فعالیت می‌کند.

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر در مورد نوع آموزش و فعالیت‌های جمعیت هلال احمر در امدادرسانی عنوان کرد: در سال گذشته ما دستور العمل تیم بندی جمعیت هلال احمر را به همه استان‌ها ابلاغ کردیم و موفق شدیم تا تمامی امدادگران را در 13 تیم عملیاتی حسب شرح وظایف جمعیت سازماندهی کنیم.

سلیمی با بیان اینکه کار جدی و مهم امسال ما توانمندسازی این تیم‌های عملیاتی است، ادامه داد: در این راستا تجهیز و آموزش تیم‌های عملیاتی جست و جو و نجات بین شهری، جست و جو و نجات شهری، کوهستان، محیط‌های آبی، تیم حمایت روانی، تیم پشتیبانی عملیات، تیم واکنش سریع، تیم جست و جو در سوانح، تیم ارزیابی سوانح و تیم باز پیوند خانواده صورت می‌گیرد و تیم‌های واکنش سریع یکی از این تیم‌ها بود که رونمایی شد و در تلاش هستیم که دیگر تیم های تخصصی جمعیت را هم سال آینده وارد فاز عملیاتی کنیم.

وی در مورد کمبودهای حوزه امداد و نجات اظهار کرد: تجهیزات روز دنیا همراه با دانش تخصصی و بومی و ایجاد مراکز تحقیقاتی درمانی حوزه و همچنین مراکز رصد و پایش حوادث از کمبودهای امروز حوزه امداد و نجات است که باید در ایجاد یک نگاه علمی و بومی تلاش مضاعف‌تری شود.

سلیمی در مورد اینکه چه مواردی باعث افزایش توانایی نیروهای هلال احمر می‌شود گفت: رسالت حوزه امداد و نجات سنگین‌تر از گذشته است‌. چرا که با پیچیده شدن حوادث و مخاطرات‌ و بالا رفتن سطح آگاهی‌های جامعه از حقوق شهروندی و گسترش روزافزون شبکه‌های مجازی مجال آزمون و خطا در صحنه حوادث نیست لذا باید با برنامه‌ریزی‌های صحیح و تمرین‌های مستمر و حفظ سطح بالای آمادگی‌، بیشتر از گذشته تلاش کرد.

به گفته وی، به روز شدن، لزوم وجود مدیریت‌های اثر بخش و کارا و ساختار مناسب و دارا بودن امکانات کامل‌تر و به روزتر برای خدمات‌رسانی بهتر، از ضروریات سازمان امداد و نجات است و باید با امکانات و ساختاری مناسب‌تر امکان ورود به سوانح را داشته باشد.
 

رئیس سازمان امداد و نجات درباره اینکه در اکثر حوادث نیروهای امدا و نجات پیشتاز هستند اما پس از حادثه نیروهای دیگر ارگان ها هم اضافه می‌شوند و آیا آنها تخصص لازم برای رسیدگی به وضعیت را دارند یا خیر گفت: مدیریت بحران حلقه بهم پیوسته‌ای از زنجیره‌های مختلف است که سازمان‌های مختلفی درگیر هستند و هر کدام نیز شرح وظایف خود را در هنگام حوادث دارند، به طوریکه وظیفه هلال احمر در حال حاضر جست و جو و نجات و اسکان اضطراری در حوادث طبیعی مانند زلزله و سیل است و سازمان‌های دیگر نیز هر کدام وظیفه خاص خود را دارند. در سال‌های اخیر هماهنگی‌ها خوبی به عمل آمده ولی برای رسیدن به نقطه مطلوب احتیاج به مانورها و تمرین‌های بیشتر داریم.
 

وی در مورد اینکه تا چه حد بر پیشگیری در ایران توجه می‌شود گفت: در ایران قوانین نسبتا خوبی در حوزه پیشگیری وجود دارد ولی لازمه این امر اجرای کامل و صد در صدی است.  همچنین در خصوص آگاهی‌بخشی نیز هلال احمر قدم‌های محکمی برداشته که هم اکنون نیز با طرح خادم اقدامات موثری را در سراسر کشور در حوزه آموزش همگانی با هدف پیشگیری و آمادگی انجام می‌دهیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

 

,

انتهای پیام/
 

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه