اخبار داغ

تب کنگو خطرناک ولی قابل پیشگیری

تب کنگو خطرناک ولی قابل پیشگیری
کارشناس مبارزه با بیماریهای مرکز بهداشت تفرش گفت: این بیماری در اواخر فصل بهار و تابستان و همزمان با فصل پشم چینی و شستشوی دام‌ها شیوع پیدا می‌کند که در صورت عدم مراقبت می‌تواند منجر به مرگ مبتلایان شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛امین بحرینی کارشناس مبارزه با بیماریهای مرکز بهداشت تفرش در گفتگو با ندای تفرش درخصوص تب خونریزی دهنده کنگو گفت: این بیماری در اواخر فصل بهار و تابستان و همزمان با فصل پشم چینی و شستشوی دامها شیوع پیدا می کند که در صورت عدم مراقبت می تواند منجر به مرگ شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ندای تفرش, ندای تفرش,

بحرینی اظهار کرد: این بیماری، یک بیماری تب‌دار حاد است که به وسیله کنه به انسان منتقل می شود و مرگ و میر بالایی دارد. با وجودی که این بیماری مخصوص حیوانات است ولی متاسفانه موارد تک گیر و ناگهانی این بیماری در انسانها نیز اتفاق می افتد.

,

وی افزود: این بیماری در تفرش تاکنون مشاهده نشده ولی افراد در صورت مشاهده علائم باید به مراکز درمانی مراجعه کنند تا مراحل درمانی را طی کنند.

,

کارشناس مبارزه با بیماریهای مرکز بهداشت تفرش ادامه داد: این بیماری از طریق گزش کنه، نیش حشرات، انتقال از طریق تماس با خون یا ترشحات مبتلایان، از طریق له کردن کنه، تماس مستقیم با لاشه گوشت، خون، ترشحات و بافتهای آلوده قابل انتقال است.

,

بحرینی بیان کرد: توصیه می شود که گوشتهایی که در منازل مورد استفاده قرار می گیرد، قبل از مصرف در فریزر یخ بزنند و پس از آن گوشت مورد شستشو قرار گرفته و سپس استفاده شود.

,

وی با اشاره به علایم بیماری تب خونریزی دهنده کنگو، گفت: تب ناگهانی، بدن درد، کوفتگی، ضعف، سردرد، درد شدید عضلات، بی اشتهایی، درد پشت حدقه چشم، ترس از نور، تهوع، استفراغ، گلو درد، دل درد، تغییرات خلقی مثل بی قراری و افسردگی، وجود علائم خونریزی نظیر خونریزی در مخاط، خط زیر بغل، محل های تزریق، خونریزی از اعضای مختلف بدن مثل بینی، لثه، مجاری ادراری، روده، رحم و… از جمله مهمترین علائم این بیماری است.

,

کارشناس مبارزه با بیماریهای مرکز بهداشت تفرش با اشاره به راههای پیشگیری بیماری تب کریمه کنگو در انسان، خاطرنشان کرد: جدا نگاه داشتن جایگاه دام از محل زندگی، خودداری از له کردن کنه با دست یا روی بدن دام، خودداری از تماس بدن با ترشحات و خون دام، خودداری کشتار دام در محلهای غیر مجاز، تهیه گوشت مورد نیاز از محل‌های مطمئن و تحت نظارت دامپزشکی، رعایت اصول ایمنی در موقع تماس با گوشت تازه، جگر و سایر آلایش دام، روشهای حفاظت شخصی در تماس با ترشحات و خون حیوانات نظیر پوشیدن دستکش، لباس بلند، ماسک و عینک، روشهای حفاظت شخصی از گزش کنه و حشرات، خودداری از رفت و آمد در محل‌های کشتار غیرمجاز، اجتناب از خوردن گوشت، جگر خام و نیم پخته، نگهداری جگر، دل، قلوه به مدت ۴۸ ساعت در یخچال و سپس استفاده از آن می تواند در پیشگیری از بیماری تب کنگو موثر واقع شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه