اخبار داغ

اندراحوالات صنایع همدان؛

صنعت همدان قربانی سودهای کلان بانکی/ نبود صنایع بزرگ اقتصاد استان را ضعیف نموده است

صنعت همدان قربانی سودهای کلان بانکی/ نبود صنایع بزرگ اقتصاد استان را ضعیف نموده است
نبود صنایع بزرگ و اشتغال پایدار در استان همدان سبب شده است که سالانه سیل عظیمی از جوانان به دلیل نداشتن شغل مناسب مجبور به ترک استان و یا به شغل های کاذب روی بیاورند عوامل مختلفی مانع ایجاد چنین صنایعی در استان شده است که در این گزارش به آن پرداخته شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صبح الوند؛ استان همدان دارای نیروی جوان و آماده به کار مستعدی است اما نیروی جوان به تنهایی عامل تحرک و پیشرفت در تولید و اقتصاد محسوب نمی شود چراکه اگر صنعت و تولید در استانی رشد نکرده باشد بالطبع نیروی کار آن استان نیز تحلیل رفته و محل جولان نخواهد داشت. استان همدان استانی صنعتی نیست و همین تعداد کارخانه و صنایع کوچک در استان نیز روز به روز به ورشکستگی نزدیک تر شده و ماحصل آن تعطیلی صنایع کوچک و بزرذگ در استان می باشد. تعطیلی یا نیمه فعال بودن برخی واحدها و صنایع کوچک ما را بر آن داشت نا نظر برخی افراد ر ا در خصوص بی رونقی تولید و صنعت در استان جویا شویم که ماحصل این گفتگو را می خوانید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح الوند,

*کارگر نمونه بخش صنعت: نبود صنعت مناسب، پتانسیل قشر جوان را ازبین خواهد برد

, *کارگر نمونه بخش صنعت: نبود صنعت مناسب، پتانسیل قشر جوان را ازبین خواهد برد, *کارگر نمونه بخش صنعت: نبود صنعت مناسب، پتانسیل قشر جوان را ازبین خواهد برد,

علیرضا دزفولی یکی از کارگران نونمه همدانی در  بخش  صنعت با عنوان اینکه باید شرایط برای تمامی جوانان استان در جهت پیشرفت و نیل به اهداف مهیا شود، افزود: پتانسیل جوانان استان با نبود صنعت مناسب و گستردگی محیط کار ازبین می رود.

,

 

,

این کار گر نمونه استان با اعلام اینکه هوش و استعداد جوانان استان مثال زدنی است ، تصریح کرد:  نبود صنعت پیشرفته و کارخانه های متعدد فعالیت این قشر را تحت سلطه خود قرار داده است.

,

 

,

وی با اظهار تاسف از اینکه جوانان استان به دلیل نبود صنعت مناسب در استان ناگزیر به استان های دیگر کوچ می کنند، ابراز کرد: استان  از انرژی ، پتانسیل و نیروی کار جوان  محروم خواهد شد.

,

 

,

این کارگر نمونه استان همدان با تاکید براینکه استعداد و توانایی جوانان به دلیل عدم بهره گیری از دانش و تجربه آنان عملا ازبین می رود، تصریح کرد: مهم ترین دلیل آن نبود صنعت و کارخانه در استان می باشد.

,

 

,

*عدم تناسب درآمد با میزان فعالیت

, *عدم تناسب درآمد با میزان فعالیت, *عدم تناسب درآمد با میزان فعالیت,

وی با بیان اینکه هر کارگری در رشته خود متخصص محسوب می شود، ادامه داد: متاسفانه درآمد ما در قیاس با سایر افراد متخصص مناسب نیست چراکه اگر همدان استانی صنعتی بود بخشی از فعالیت خود را در صنایع و پروژه های دیگر هزینه می کردم که متاسفانه به دلیل عدم صنعت مناسب غیر قابل اجرا است.

,

 

,

دزفولی در ادامه افزود:  شرایط فعالیت محدود به حوزه فعالیت بوده و باید اذعان کرد که رونق صنعت ، افزایش درآمد را به همراه خواهد داشت.

,

 

,

وی سرمایه گذاری صنعتی را مهمترین راه برون رفت از بن بست اقتصادی استان عنوان کرد و ادامه داد: متاسفانه همکاری مناسب با سرمایه گذار بومی و غیر بومی وجود ندارد و همین امر فرار سرمایه گذار را به همراه داشته است.

,

 

,

دزفولی افزود: تشویق سرمایه گذار بومی و غیربومی ، تاسیس صنایع سنگین و نیمه سنگین شکوفایی اقتصادی جامعه و به ویژه استان را به همراه دارد.

,

 

,

*رکود اقتصاد و صنعت معضل جامعه

, *رکود اقتصاد و صنعت معضل جامعه, *رکود اقتصاد و صنعت معضل جامعه,

عباس سیفی  با اعلام اینکه تعطیلی صنعت و رکود اقتصاد معضل جامعه شده است، ادامه داد: جامعه نیازمند دریافت کالا با کیفیت بالا و قیمت مناسب می باشد .

,

 

,

وی فراهم آوردن تجهیزات روزو بالابردن کیفیت محصول را بسیارموثر دانست و ادامه داد: عدم سرمایه گذاری مناسب و نبود بازار فروش از معضلات استان به شمار می آید.

,

 

,

 

,

سیفی در بخش دیگری از سخنان خود سود بانکی را از عوامل عدم سرمایه گذاری در جامعه عنوان کرد و افزود: این امر انباشت  سرمایه در بانک ها و عدم بهره گیری از آن در چرخه تولید و صنعت به همراه خواهد داشت.

,

 

,

این کارگر نمونه استان  باتاکید بر اینکه سود 22 درصد عدم ریسک سرمایه گذاری را به دنبال دارد، اظهار کرد: فرد بدون دغدغه و حاشیه سرمایه خود را در بانک ها انباشت کرده و بدون مسائل جانبی هرماه سود آن را دریافت می کند.

,

 

,

وی در پایان خاطر نشان کرد: یکی از دلایل مهم انباشت سرمایه در بانک، عدم تاسیس واحد صنعتی و اشتغال جوانان خواهد بود.

,

 

,

 

,

*کارشناس حوزه اقتصادی : نبود صنایع سنگین و کارخانه های مناسب از معضلات اقتصادی استان

, *کارشناس حوزه اقتصادی : نبود صنایع سنگین و کارخانه های مناسب از معضلات اقتصادی استان, *کارشناس حوزه اقتصادی : نبود صنایع سنگین و کارخانه های مناسب از معضلات اقتصادی استان,

کارشناس حوزه اقتصادی همدان یکی مشکلات عمده استان را نبود صنعت مناسب عنوان کرد و افزود: نبود صنایع سنگین و کارخانه هایی که بتواند اشتغال و تولید را به همراه داشته باشد از معضلات اقتصادی استان به شمار می آید.

,

 

,

عزت ا.. مهرافروز با بیان اینکه صنعت بزرگ و پایه در استان وجود نداشته و همین امر در اشتغال تاثیر منفی دارد، بیان کرد: سرمایه گزاری در صنایع و واحدهای تولیدی سبب شد تا  با تعطیلی این واحدها باری مضاعف بر دوش اقتصاد و صنعت استان گذاشته شود.

,

 

,

وی با اعلام اینکه اگر واحدهای موجود را فعال کنند راه برون رفت از تنگنای اقتصاد و به دنبال آن اشتغال پایدار به استان هدیه خواهد شد، تصریح کرد:  در این راستا ایجاد بازار فروش و توسعه صادرات بسیار راهگشاست.

,

 

,

, ,

 

,

*در بحث صادرات موفق ورود نکرده ایم

, *در بحث صادرات موفق ورود نکرده ایم, *در بحث صادرات موفق ورود نکرده ایم,

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه در بحث صادرات واحدهای تولیدی متوسط و کوچک حتی به  کشورهای همسایه (عراق و سوریه و..) موفق عمل نکرده ایم، ادامه داد: باید محصولاتی در خور صادرات با اصلاح سیستم بسته بندی و بالابردن کیفیت محصول گامی مهم در صادرات برداشته شود.

,

 

,

کارشناس حوزه اقتصادی افزود: ایجاد بازار فروش برای واحدهای تولیدی در داخل و خارج استان ، بی شک رونق اقتصادی و به دنبال آن اشتغال پایدار در این صنایع و واحدها را به همراه خواهد داشت.

,

 

,

*سیستم بانکی نادرست به اقتصاد و صنعت ضربه وارد می کند

, *سیستم بانکی نادرست به اقتصاد و صنعت ضربه وارد می کند, *سیستم بانکی نادرست به اقتصاد و صنعت ضربه وارد می کند,

مهر افروز با تاکید بر اینکه بانک ها از دوجهت به صنعت واتصاد آسیب می رسانند، ادامه داد: یک بخش مربوط به اعطای تسهیلات با سود بالا به حوزه صنعت و تولید می باشد که در این راستا نتیجه ای جز زمینگیر شدن واحد تولیدی نخواهد داشت.

,

 

,

این کارشناس حوزه اقتصادی با اظهار تاسف از اینکه واحدهای تولیدی بسیاری با اخذ تسهیلات با سود بالا غیرفعال شده اند، خاطر نشان کرد:  بانک ها باید به واحدهای تولیدی تسهیلاتی با سود اندک اعطا کند تا رونق و اشتغال به واحدهای  تولیدی و اقتصادی استان برگردد.

,

 

,

* دومین مشکل سیستم بانکی اعطای سود به سرمایه

, * دومین مشکل سیستم بانکی اعطای سود به سرمایه, *, دومین مشکل سیستم بانکی اعطای سود به سرمایه,

مهرافروز ادامه داد: بخش دومی که بانک ها به حوزه صنعت آسیب جدی وارد کرده  اعطای سود 20 درصد به سرمایه ها در بانک می باشد چرا که سرمایه گذار پول را در بانک ها انباشت کرده وحاصل این امر عدم سرمایه گزاری در بخش تولید و به دنبال آن عدم اشتغال را به هراه خواهد داشت.

,

 

,

این استاد دانشگاه با بیان اینکه سرمایه در گردش و نقدینگی در سیستم بانکی و دستگاههای دولتی محدود نیست، افزود: ارائه تسهیلات با سود پایین به تولیدکنندگان بسیار راهگشا بوده چرا که نرخ سود بانکی در دنیا 4 درصد است که متاسفانه این میزان در ایران به  18 تا 25درصد هم می رسد.

,

 

,

*رییس اداره صنعت و معدن همدان: کاهش نرخ سود بانکی از برنامه های ما است

, *رییس اداره صنعت و معدن همدان: کاهش نرخ سود بانکی از برنامه های ما است, *رییس اداره صنعت و معدن همدان: کاهش نرخ سود بانکی از برنامه های ما است,

رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت با عنوان اینکه سود بانکی بالا سبب شده تا افراد حاضر به سرمایه گزاری نشوند، افزود:  نرخ سود بانکی از 29 درصد به 18 درصد رسیده و دولت قصد دارد این میزان را باز هم کاهش دهد.

,

 

,

حمیدرضا متین با تاکید بر اینکه شرایط فعلی منفعل است ممکن است این امر به سرعت محقق نشود، ادامه داد: ظرف دوساله آینده نرخ سود بانکی برای تولید از 18 درصد به 15 درصد نیز کاهش می یابد.

,

 

,

متین با عنوان اینکه در سال 94 – 95 ارائه تسهیلات با سود 18 درصد پرداخت شد، خاطر نشان کرد: در سال 93، آیین های مصوبه شورای پول و اعتبار 21 درصد مصوبه داشت که پول زیادی در آن سال ها تزریق نشد .

,

 

,

, ,

 

,

وی افزود: 18 درصد نرخ مناسبی نیست اما نسبت به زمانهای گذشته که 29 – 28 و 27نرخ سود بانکی بود عاقلانه تر است.

,

 

,

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت گفت: امیدواریم دولت به سهم تولید در کشور توجه بیشتری کرده و نرخ سود راحتی در بانک های خصوصی نیز کاهش دهد .

,

 

,

وی ادامه داد: رسوب در استان به دلیل سود دهی بالا است و امیدواریم با پایدار شدن اقتصاد بانک ها نرخ سودشان را کاهش دهند.

,

 

,

*سرمایه گذاران بومی مشارکت ندارند

, *سرمایه گذاران بومی مشارکت ندارند, *سرمایه گذاران بومی مشارکت ندارند,

متین با عنوان اینکه کم کاری در جهت جذب سرمایه گزار انجام نشده است، تصریح کرد: تمام تلاش برای جذب سرمایه گزار در استان انجام شده اما متاسفانه هنوز سرمایه گزاران بومی در این امر مشارکت چندانی نداشته اند.

,

 

,

رئیس خانه صنعت ، معدن و تجارت  در خاتمه با اذعان به اینکه همدان دارای صنایع زیرساختی و مادر متعددی با توجه به شرایط استان می باشد، خاطر نشان کرد: تعدادی کارخانه درآستانه بهره برداری قرار دارند و کارخانه تولید میلگرد a3 برای ساختمان های بلند مرتبه از این جمله است.

,

 

,

*سخن آخر:

, *سخن آخر:, *سخن آخر:,

  ارائه  تسهیلات به حوزه صنعت با نرخ سود پایین در رونق اقتصاد و صنعت و ایجاد اشتغال حرف اول را خواهد زد چراکه با نرخ  18 تا 20 درصد تولید انجام نشده و برای واحد تولیدی سود آوری نخواهد داشت چراکه به مرور زمان تعطیلی واحد صنعتی را به همراه خواهد داشت

,

 

,

از طرفی نباید به سرمایه های بلوکه شده در بانک ها سود بانکی بالا تعلق گیرد چرا که ماحصل آن تنها انباشت سرمایه در بانک و عدم رونق تولید و اشتغال خواهد بود.

,

 

,

باید گفت مسئولین استانی دلیل اینکه چرا  سرمایه گزاران بومی حاضر به سرمایه گزاری در استان نیستند را با عزم راسخ رصد کرده و هرگونه موانع سرمایه گزاری  از پیش پای بردارند.

,

 

,

مسوولین باید  زمینه را جوری فراهم کنند تا نه تنها سرمایه گزار بومی بلکه  سرمایه گزار غیر بومی و خارجی نیز جذب شود.

,

 

,

جذب سرمایه گذار خارجی با ایجاد بستر مناسب بسیار راهگشا  بوده چراکه استان همدان به لحاظ توریستی موقعیت مناسب دارند و باید در این زمینه با عزم راسخ تر وارد شد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه