اخبار داغ

عرضه برنج خارجی برای تنظیم بازار ماه رمضان

عرضه برنج خارجی برای تنظیم بازار ماه رمضان
معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور بازرگانی گفت: به مناسبت ماه مبارک رمضان، برنج خارجی برای تنظیم بازار در سراسر کشور توزیع شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ «فراز و فرود قیمت‌ها در بزنگاه ها» موضوع گفتگوی ویژه خبری ۷ خردادماه از شبکه دو سیما بود که علی اکبر مهر فرد، معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور بازرگانی و عباس پاپی زاده، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی به بحث و گفتگو پیرامون آن پرداختند.
 
در ابتدای این بحث، مهر فرد معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور بازرگانی با بیان اینکه رشد ۷ درصدی را در بخش کشاورزی شاهد هستیم، گفت: با کاهش حدود ۶۰۰ هزار هکتاری اراضی، ۱۴ میلیون تن گندم تولید شده و حدود ۵۰ درصد نیز رشد تولید شکر داشتیم.
 
وی با اعلام اینکه نسبت به سال ۹۲، ۵ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی در بخش کشاورزی اتفاق افتاده است؛ در بحث کنترل بازار ماه مبارک رمضان نیز بیان داشت: در این ماه، ۸ یا ۹ کالا، کالای اساسی محسوب می‌شوند که مرتب آن‌ها را پایش و کنترل می‌کنیم.
 
مهر فرد افزود: سه مورد از این کالا‌ها نهاده‌های دامی هستند و موارد دیگر نیز عبارت است از برنج، شکر، روغن، گوشت قرمز و گوشت مرغ که خوشبختانه در همه این‌ها ذخایر به اندازه کافی وجود دارد.
 
به مناسبت ماه رمضان، برنج خارجی برای تنظیم بازار در سراسر کشور توزیع شده است
 
معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور بازرگانی ادامه داد: به مناسبت ماه مبارک رمضان، برنج خارجی برای تنظیم بازار در سراسر کشور توزیع شده است و در محصول شکر نیز ذخایر به اندازه کافی برای مصرف صنعتی و خانوار وجود دارد و جای هیچ نگرانی نیست.
 
وب همچنین با بیان اینکه گوشت منجمد گوساله با قیمت ۲۱ یا ۲۲ هزار تومان به وفور در کشور موجود است بنابراین به لحاظ امنیت غذایی کمبود پروتئین نداریم، گفت: در سال جاری به دلیل بارش‌های خوب صورت گرفته وضعیت مراتع مطلوب بوده بنابراین دامداران نسبت به عرضه دام خود اقدام نکردند تا بتوانند دام خود را پروار‌تر روانه بازار کنند بنابراین عرضه در این فرآورده کم بوده است.
 
مهرفرد افزود: بر این اساس سازمان دامپزشکی کشور با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اقدام به واردات گوشت قرمز استرالیایی و آسیای میانه از یکی، دو هفته قبل کرده است که البته ممکن است تاثیر این اقدام در بازار خرده فروشی کم بوده باشد.
 
افزایش قیمت در بازار. ناشی از کاهش عرضه است
 
در ادامه این بحث پاپی زاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز افزایش قیمت در بازار را ناشی از بحث کاهش عرضه دانست و گفت: افزایش قیمت متاثر از قیمت فروش تولید کننده نیست و عمدتا تولید کننده هیچ منفعتی از این افزایش قیمت‌ها عایدش نخواهد شد.
 
وی افزود: مجلس شورای اسلامی برای اینکه بتواند نوسان بازار را مدیریت کند در سال ۹۱ قانونی تحت عنوان قانون انتزاع را به تصویب رساند که بر اساس این قانون تمام وظایف مربوط به واردات و تنظیم بازار و تولید داخل به وزارت جهاد کشاورزی محول شده است که متاسفانه این قانون در یکی دو سال اول اجرایی نشد.
 
این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: در خصوص مساله نوسانات بازار بحث دیگر به توانایی تصمیم گیران در بازار بر می‌گردد که متاسفانه این مجموعه تصمیم گیران تجربه کافی را در بحث تنظیم بازار ندارند.
 
پاپی زاده تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی مرتب نوسانات بازار را رصد خواهد کرد.
 
عباس پاپی زاده در ادامه برنامه با اشاره به اینکه باید برای محصولات مورد نیاز پیش بینی‌های لازم صورت گیرد گفت: محموله‌ای که آلوده است سبب ایجاد کمبود در بازار می‌شود، چرا مصرف کننده قیمت بالاتری را پرداخت می‌کند آن هم بدون اینکه تولیدکننده ایرانی سود ببرد؟ در ۲۰ روز گذشته افزایش قیمت درکالا‌ها را داشتیم آیا این افزایش قیمت به جیب تولیدکننده می‌رود؟
 
وی با بیان اینکه به ۲۵۰ هزار مرغ نیاز داریم افزود: قیمت تمام شده جوجه یک روزه ۹۵۰ تا ۱۱۰۰ تومان است و تولیدکننده بر روی هر جوجه ۶۰۰ - ۷۰۰ تومان سود می‌برد لذا باید رقابت در بازار به دلیل عرضه کم و تقاضای بالا اتفاق بیفتد.
 
اساسا اطلاعات ما در بخش کشاورزی دقیق نیست
 
این عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با اشاره به اینکه اگر قیمت تمام شده بالا برود در این صورت مردم زیان دیده می‌شوند ادامه داد: همیشه در آمار بخش کشاورزی دچار مشکل هستیم لذا اساسا اطلاعات ما در بخش کشاورزی دقیق نیست و به همین دلیل مدیران ما نمی‌توانند برای آینده پیش بینی لازم را داشته باشند.
 
 مهرفرد، معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور بازرگانی با اشاره به اینکه امروزه در دنیا تولیدکننده‌ها و تشکل‌ها از مزرعه تا بازار داخلی و خارجی حضور دارند گفت: در ایران هم نیز باید این زنجیره از مزرعه تا بازار و سفره‌های مردم ایجاد شود لذا، نمی‌توان پذیرفت که همیشه دولت در جزئیات کار دخالت کند.
 
معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور بازرگانی با اشاره به اینکه در برنامه درازمدت، توسعه زنجیره‌ها را مد نظر قرار داده ایم تا آسیب پذیری تولیدکننده کاهش یابد افزود: سال گذشته در فصل برداشت برنج، قیمت تقریبا متوقف ماند به طوری که از ۳ میلیون تن برنجی که مصرف می‌کنیم حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن را تولید و ۷۰۰ هزار تن دیگر را وارد کردیم، با افزایش بهره وری می‌توان ۳ میلیون تن برنج در کشور تولید کنیم لذا، هر چیزی را که بیجا تبلیغ می‌کنیم آسیب آن را می‌خوریم.  
 
مهرفرد با بیان اینکه طبق گزارشات بانک مرکزی برنج وارداتی نسبت به سال قبل حدود ۵ درصد رشد داشت و زیر نرخ تورم بود گفت: از سوی سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده، سازمان میادین میوه و تره بار و بانک مرکزی آمار‌ها درباره قیمت اعلام می‌شود به طوری که آمار به روز از قیمت‌ها داریم، برنج هندی حدود ۱۰ درصد، برنج پاکستانی ۸ درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است.
 
وی با اشاره به اینکه محموله کشور اروگوئه را ممکن است کشور ما تایید نکند گفت: مردم در بحث برنج درصد گرانی را احساس می‌کنند، مردم در ماه مبارک رمضان می‌توانند برنج خارجی با قیمت هزار و هفتصد تومان را تهیه کنند و برنج خارجی در شبکه توزیع قرار گرفته است.
 
معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور بازرگانی با اشاره به اینکه مرغ نوسان قیمتی زیادی دارد اظهار داشت: قیمت مرغ بین ۶ هزار و ۹۰۰ تا ۷ هزار و ۵۰۰ است، قیمت مرغ را باید با قیمت سال ۹۲ مقایسه کرد، مصرف مرغ در کشور حدودا ۲ میلیون و صادرات آن حدود ۱۰۰ هزار تن است، اگر مرغ به میزان خیلی زیاد وارد شود و جوجه ریزی به پیک خود برسد به مفهوم تولید ۳ میلیون تن مرغ است.
 
وی با اشاره به اینکه کسانی که جوجه یک روزه تولید می‌کنند کم لطفی کردند و قیمت را بالا بردند ادامه داد:باید قیمت پایین بیاید و لذا افزایش قیمت غیر قانونی است، مسائل مربوط به کالاهای اساسی از طریق ما و ریاست جمهوری رصد و پایش می‌شود، در ماه مبارک رمضان کالاهای اساسی به وفور در اختیار استان‌ها قرار می‌گیرد.  
 
 مهرفرد با بیان اینکه در قیمت گوشت گوسفندی رشد داشتیم خاطرنشان کرد: گوشت منجمد به وفور در کشور وجود دارد، در گوشت گوسفند مشکل داریم که ظرف یکی دو روز آینده مسئله آن هم حل می‌شود و باید به کشاورزان و مرغ داران آفرین گفت که توانستند مرغ و تخم مرغ را در بازار حفظ کنند به طوری که از بیماری فوق حاد پرندگان عبور کردیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,
,
,
,
,
,
, به مناسبت ماه رمضان، برنج خارجی برای تنظیم بازار در سراسر کشور توزیع شده است,
,
,
,
,
,
,
,
, افزایش قیمت در بازار. ناشی از کاهش عرضه است,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, اساسا اطلاعات ما در بخش کشاورزی دقیق نیست,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه