اخبار داغ

سخنگوی هیأت نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری در استان بوشهر خبر داد:

احضار برخی از مدیران به دادگستری به دلیل تخلفات انتخاباتی در استان بوشهر

احضار برخی از مدیران به دادگستری به دلیل تخلفات انتخاباتی در استان بوشهر
سخنگوی هیأت نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری در استان بوشهر گفت: در پی ارسال گزارش تخلفات به دادگستری، بعضا اقدمات قانونی و قضایی صورت گرفته یا در شرف برخورد با متخلفین و احضار برخی مسؤولان است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از گام نیوز؛ خلیل رضایی در نشست خبری با اشاره به برخی تخلفات صورت گرفته انتخاباتی در استان بوشهر گفت: تخلفات انتخاباتی به هیأت مرکزی نظارت، دادگستری و ستاد انتخابات ارسال شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, گام نیوز,

سخنگوی هیأت نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری در استان بوشهر با قدردانی از مردم شریف و فهیم ایران اسلامی که برگ زرین، دیگری در تاریخ انقلاب رقم زدند و تقدیر از تلاش های مجریان و ناظرین و نیروهای اطلاعاتی، امنیتی، قضایی و  انتظامی، یکی از آسیب های جدی انتخابات گذشته را همزمانی دو انتخابات،کندی سیستم احراز هویت، الکترونیکی برگزار شدن انتخابات در دو شهر بوشهر و برازجان دانست و افزود: عامل اصلی ازدحام جمعیت و شلوغی شعب و نارضایتی رأی دهندگان در شهر بوشهر و برازجان سیستم احراز هویت بود.

,

رضایی اظهار داشت: تعداد سه هزار و ۱۰۰ نفر ناظر ثابت شورای نگهبان در شعب اخذ رأی و حدود 200 نفر بازرس و سرناظر سیار در استان به وظایف شرعی و قانونی خود عمل کرده و چشم بینای نظام در امر انتخابات بودند،این ناظرین علاوه بر گذراندن آموزش عمومی و تخصصی،دارای تجربه و سابقه طولانی در امر اجرا و نظارت بوده اند.

,

عضو هیأت نظارت بر انتخابات استان بوشهر گفت: وظیفه ناظرین طبق قانون،نظارت بر حسن اجرای مقررات و روند انتخابات در همه مراحل می باشد و هیچ گونه مسئولیتی در مسائل اجرایی ندارند و تمامی امور مربوط به انتخابات از جمله تأمین امکانات و تجهیزات و نیروی انسانی و غیره مربوط به هیأتهای اجرایی،فرمانداران و بخشداران می باشد.

,

وی یکی از آسیب های انتخابات گذشته را تاخیر در شروع انتخابات دانست و بیان داشت: طبق گزارشات واصله 106 شعبه اخذ رأی در استان انتخابات را با تأخیر شروع کردند در حالیکه می بایست انتخابات همزمان با سراسر کشور در ساعت 8 صبح آغاز می شد.

,

سرپرست دفتر نظارت بر انتخابات استان بوشهر اضافه کرد: 60 درصد تاخیرها مربوط به شهرستان بوشهر و 40درصد دیگر از سایر شهرستانهای استان گزارش گردیده است،به عبارتی دیگر حدود 50درصد شعب اخذ رأی در شهرستان بوشهر با تأخیر، شروع به اخذ رأی نموده است.

,

وی گفت: طبق ماده 20قانون انتخابات،اخذ رأی در داخل و خارج کشور در یک روز انجام می شود و مدت آن 10ساعت است و تشخیص ضرورت و مدت تمدید اخذ رأی به عهده وزیر کشور می باشد؛ علاوه بر نص صریح قانون،آقای احمدی رئیس ستاد انتخابات کشور طی نامه ای به فرمانداران و بخشداران کشور ابلاغ نمود که با عنایت به اتمام روز جمعه به ساعت 24 و موافقت و تأکید وزیر کشور از ساعت 24به بعد اخذ رأی وجاهت قانونی نداشته و شعب اخذ رأی نمی توانند مبادرت به تداوم اخذ رأی نمایند.در صورتی که 43شعبه در استان تا ساعات اولیه بامداد روز بعد مشغول اخذ رأی بودند.

,

رضایی با اشاره به اظهارات آقای استاندار در برنامه «شو نشینی» سیمای استان که گفته بود تفسیر امسال شورای نگهبان این بود که چون انتخابات یک روز است،اخذ رأی از ساعت 24 نباید تجاوز کند،این وضعیتی برخلاف سنوات قبل ایجاد کرد و مشکلی بود که به هر صورتی ایجاد شد.

,

وی در پاسخ به استاندار بیان کرد: این موضوع نص صریح ماده 20قانون انتخابات بوده، نه تفسیر امسال شورای نگهبان و علاوه بر آن گویا استاندار نامه شماره 31387 مورخ 29/2/96 رییس ستاد انتخابات کشور به فرمانداران و بخشداران هم ملاحظه نکرده و در حالیکه ایشان نماینده ارشد دولت در استان هست و باید اشرافیت و تسلط کامل بر قوانین و مقررات داشته باشد،حتما مشغله زیاد و مأموریت های مهم دیگر ایشان باعث عدم رؤیت نامه ستاد انتخابات کشور بوده است.

,

سخنگوی هیأت نظارت بر انتخابات استان بوشهر گفت: مکاتبه ای با صدا سیمای استان جهت پاسخگویی به اظهارات استاندار و تنویر افکار عمومی صورت گرفت که متاسفانه بنا به دلایلی چنین فرصتی در اختیار هیأت نظارت قرار نگرفت و حتی حاضر به قرائت مکاتبه مذکور در برنامه شو نشینی نیز نشدند.

,

رضایی ادامه داد: در استان بوشهر با برنامه ریزی به عمل آمده به جز در سه شعبه مشکل کمبود تعرفه وجود نداشته، ولی برخی شعب سیار اخذ رأی موفق به حضور در 19نقطه از مسیرهای تعیین شده و اخذ رأی از اهالی محلات و روستاهای مذکور نگردیدند.

,

وی در پاسخ به سوالی در خصوص تخلفات انتخاباتی اظهار کرد: تخلفات چشمگیری در قبل و حین انتخابات وجود داشته که از جمله دخالت مسؤولان و حتی اعضای هیأت اجرایی و نظارت شوراها و همچنین استفاده از  امکانات بین المال وجود داشته که به موقع به دستگاه های ذی صلاح انعکاس و جهت پیگرد قانونی لازم ارسال شده است.

,

رضایی در پایان ضمن تقدیر از مسؤولان دادگستری استان و قضات شهرستانها گفت: در پی ارسال گزارش تخلفات به دادگستری، بعضا اقدمات قانونی و قضایی صورت گرفته یا در شرف برخورد با متخلفین و احضار برخی مسؤولان است.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه