اخبار داغ

جزئیات حمله سایبری روز گذشته به چند وبسایت دولتی

جزئیات حمله سایبری روز گذشته به چند وبسایت دولتی
به دنبال حمله و از دسترس خارج شدن برخی وبسایت های دستگاه های دولتی، سازمان فناوری اطلاعات ایران با تایید حمله سایبری صورت گرفته به این وبسایت ها، از کنترل این حملات خبر داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مهر، عصر روز گذشته هفتم خردادماه، برخی وبسایتها و پرتال های سازمانها و دستگاه های اجرایی از دسترس خارج شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

امروز سازمان فناوری اطلاعات ایران با اعلام کنترل حملات عصر روز گذشته، جزئیات این حمله سایبری ر ا تشریح کرد.

,

براساس اعلام سازمان فناوری اطلاعات ایران، عصر روز گذشته، تعدادی از وب‌سایت‌ها و پورتال‌های سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی بر اثر حوادث امنیتی، از دسترس خارج شدند و یا با بارپردازشی بسیار زیاد و غیرطبیعی روی سرویس‌دهنده‌های وب خود رو به رو بودند که تیم عملیاتی و پاسخگویی به حوادث امنیتی مرکز ماهر، ضمن بررسی موضوع اقدامات لازم و ضروری را اجرایی کرد.

,

طبق اعلام مرکز ماهر (مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه ای)، هدف حمله، منع سرویس توزیع شده، سیستم‌های عامل ویندوز با سرویس‌دهنده‌های وب IIS بوده ‌است و تمامی اهداف مورد حمله قرار گرفته تاکنون، از شرایط فنی یکسان برخوردار بوده‌اند.

,

آناتومی حمله، شامل ارسال زیاد درخواست‌های HTTP به سمت وب‌سرورها با حجم و تعداد بالا است که باعث ایجاد پردازش سنگین روی سرویس‌دهنده‌ها شده و به اعتقاد کارشناسان، هدف اولیه این حمله پهنای باند شبکه نبوده است، لذا تشخیص اولیه با سیستم‌های مانیتورینگ و پایش معمولی، به سختی قابل انجام است و با تاخیر تشخیص حاصل می شود.

,

برهمین اساس، پیکربندی صحیح سرویس‌دهنده‌های وب که میزبان برنامه‌های کاربردی تحت وب هستند، باید به دقت صورت پذیرد و رعایت نکات امنیتی در آنها، امنیت کل سیستم‌ها و برنامه‌های کاربردی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

,

روش‌های پیشگیری و مقابله

, روش‌های پیشگیری و مقابله, روش‌های پیشگیری و مقابله,

بر اساس این گزارش و با توجه به اعلام مرکز ماهر، استفاده از دیواره‌های آتش اختصاصی لایه کاربرد یا WAF و پیکربندی موثر آن به تناسب تعداد کاربران و نیز شرایط برنامه‌ کاربردی هر سازمان از جمله روش های موثر برای مقابله با این دست از حملات است.

,

یکی از اولین اقدام‌های امنیتی، مقاوم‌سازی سرویس‌دهنده‌های وب در مقابل ارسال درخواست‌های سیل‌آسا جهت تشخیص و جلوگیری است؛ برای این منظور لازم است تا به روش‌های مختلف نظیر استفاده از ماژول‌های امنیتی و قابلیت‌های درونی سرویس‌دهنده‌های وب IIS موارد لازم به تناسب پیکربندی شود.

,

یکی از موثرترین پیکربندی‌ها جهت محافظت و جلوگیری از حملات منع سرویس، پیکربندی قابلیت IP Restriction و یا Dynamic IP Restrictions است.

,

از این رو باید در طراحی و پیکربندی برنامه‌های کاربردی مختلف هریک دارای  application pools مجزا باشند و از فضاهای اشتراکی اجتناب شود و در صورت استفاده، موارد امنیتی مرتبط را رعایت کنند.

,

پیکربندی و استفاده از قابلیت امنیتی  Request Filtering در سرویس‌دهنده، جهت فیلترسازی درخواست‌های ورودی ناخواسته براساس قواعد امنیتی و همچنین پیکربندی فایل‌های ثبت وقایع یا ماژول Logging در سرویس‌دهنده‌ وب IIS، جهت بررسی و پاسخگویی‌های امنیتی و رسیدگی قانونی و حقوقی به حوادث امنیتی لازم و ضروری است.

,

مجزا کردن یا ایزوله کردن نرم افزارهای کاربردی تحت وب مختلف، ایجاد Worker Processهای منحصر به فرد برای هریک از نرم افزارهای کاربردی تحت وب مختلف و همچنین به‌روز رسانی سیستم‌عامل و نصب آخرین وصله‌های امنیتی نیز از دیگر توصیه هایی است که در جهت پیشگیری و مقابله با این حملات می تواند اثرگذار باشد.

,

در این خصوص مرکز ماهر نیز در اطلاعیه ای تاکید کرد: باتوجه به اخبار دریافتی و بررسی حوادث امنیتی روی تعدادی از وب‌سایت‌ها و پورتال‌های سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی در روز یکشنبه ۷ خردادماه، مبنی بر از دسترس خارج شدن و یا بار پردازشی بسیار زیاد و غیرطبیعی روی سرویس‌دهنده‌های وب، تیم عملیاتی و پاسخگویی به حوادث امنیتی مرکز ماهر، ضمن بررسی موضوع و ارتباط با سازمان‌های مورد حمله قرار گرفته، نسبت به پیگیری ابعاد حادثه‌ وهمچنین تهدیدات پیش رو، اقدامات لازم و ضروری را بعمل آورده است.

,

از آنجائیکه تکرار حوادث مشابه در دیگر سایت ها نیز وجود دارد لذا جهت پیشگیری و آمادگی برای حوادث احتمالی مشابه، مستندات و اطلاعات تکمیلی در پرتال مرکز ماهر به نشانی https://certcc.ir/ موجود است.

, https://certcc.ir/]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه