اخبار داغ

کارشناس برنامه دخانیات مرکز بهداشت کرمانشاه:

سالانه 30 هزار میلیارد تومان صرف درمان بیماری های مرتبط با دخانیات می شود

سالانه 30 هزار میلیارد تومان صرف درمان بیماری های مرتبط با دخانیات می شود
کارشناس برنامه دخانیات مرکز بهداشت و درمان استان کرمانشاه گفت: سالانه 20 تا 30 هزار میلیارد تومان هزینه صرف درمان بیماری های مرتبط با دخانیات در کشور می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا مژگان رستمی فر در گفتگو با خبرنگار پاک پرس، اظهار داشت: دهم خرداد ماه به نام روز جهانی بدون دخانیات نامگذاری شده که در ایران، امسال به دلیل مصادف شدن با ماه مبارک رمضان برنامه های مناسبتی در هشتم تا چهاردهم تیر ماه برگزار می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پاک پرس,

کارشناس برنامه دخانیات مرکز بهداشت و درمان استان کرمانشاه، شعار امسال این روز را دخانیاتف تهدیدی برای توسعه و سلامت دانست و درباره برنامه های اجرا شده در راستای پیشگیری و مبارزه با استعمال دخانیات گفت: ممنوعیت استفاده از دخانیات در اماکن عمومی و مراکز تهیه و توزیع و ساماندهی عرضه محصولات دخانی در مراکز مجاز از جمله اصلی ترین اولویتهای مد نظر است.

,

رستمی فر درباره فعالیتهای انجام شده در این زمینه بیان کرد: در این میان اقداماتی نظیر آگاه سازی متصدیان شاغل در این مراکز، توزیع و نصب تابلوهای هشدار دهنده منع مصرف مواد دخانی، معرفی سامانه 190 مرکز بهداشت جهت ارتباط های مردمی برای انعکاس تخلفات مشاهده شده انجام شده است.

,

وی  اخذ حکم دادستانی جهت پلمپ مراکز فاقد مجوز عرضه قلیان در کرمانشاه و تعطیلی 96 واحد متخلف را از جمله این اقدامات دانست و افزود: در این راستا چهار هزار و هفت حقه قلیان در کرمانشاه جمع شده است.

,

رستمی فر احیای کلینیک مشاوره و ترک دخانیات در تمام شهرستانهای استان با به کارگیری کادر تخصصی فعال به صورت رایگان را از دیگر اقدامات انجام شهد خواند و گفت: در این کلینیک ها به دانشجویان رشته های مختلف آموزشهای لازم ارائه می شود.

,

وی افزود: طرح زنان علیه دخانیات با برگزاری کلاس آموزشی برای زنان باردار در کلینیکهای مرکز مشاوره و ترک اعتیاد از دیگر اقدامات انجام شده توسط این مرکز است.

,

رستمی فر برگزاری کارگاه های آموزشی مضرات استعمال دخانیات و پیشگیری از آن برای سنین شش تا 65 سال را از دیگر فعالیتهای انجام شده دانست و گفت: سال گذشته 238 هزار و 956 نفر در سراسر استان آموزشهای مذکور را گذرانیدند.

,

وی درباره مضرات استعمال دخانیات افزود: وجود چهار هزار نوع ماده شیمیایی و سمی در ترکیب سیگار و قلیان سبب بروز مخاطرات زیادی برای سلامت مصرف کنندگان دخانی و اطرافیان است.

,

رستمی فر خاطر نشان کرد: بر اساس مطالعات انجام شده در سراسر دنیا، استعمال دخانیات سبب بروز 25 نوع بیماری خطرناک نظیر سرطان، بیماری های قلبی-عروقی، ریه، کبد، دستگاه گوارش، آسیب به جنین و نازایی می شود.

,

وی درباره وضعیت مصرف دخانیات در جهان افزود: در جهان حدود 1.4 میلیارد نفر مصرف کننده مواد دخانی هستند که این امر سبب مرگ و میر سالانه شش میلیون فرد مصرف کننده و 600 هزار نفر از اطرافیان افراد دخانی خواهد شد.

,

رستمی فر با اشاره به اینکه بر اساس برآوردها 80 درصد مرگ و میرها در آینده در کشورهای در حال توسعه رخ می دهد درباره وضعیت شیوع دخانیات طبق بررسی های انجام شده خاطر نشان کرد: در سال 90حدود 10.5 درصد افراد بالای 15 سال در کشور مصرف کننده مواد دخانی بوده اند که با فرض 50 میلیارد نخ مصرف سیگار در سال، 10 هزار میلیارد تومان معادل یک درصد تولید ناخالص ملی هدر می رود.

,

وی با اشاره به اینکه سالیانه 20 تا 30 هزار میلیارد تومان در کشور صرف هزینه های درمان بیماری هایمرتبط با استعمال دخانیات می شود افزود: همچنین به طور میانگین سالیانه 50 هزار مورد مرگ در اثر ابتلا به بیماری های مربوط به استفاده از دخانیات رخ می دهد و این معادل وقوع یک مرگ به ازای هر یک میلیون نخ سیگار است.

,

رستمی فر با رد این باور غلط که مضرات استعمال قلیان کمتر از سیگار است گفت: هر پک قلیان معادل 100 نخ سیگار است و افزون بر این خطر ابتلا به بیماری هایی نظیر سل، هپاتیت ب و ویروسهای موجود در قلیان نیز وجود دارد.

,

وی با اشاره به اینکه نمونه هایی از تنباکوهای معطر و میوه ای مورد ازمایش قرار گرفتند افزود: بر اساس یافته ها70 تا 80 درصد این مواد را افزودنی هایی نظیر اسانس و ترکیبات شیمیایی تشکیل داده اما با ترویج تصور غلط استفاده از میوه درصدد شیوع بیشتر استفاده از قلیان در میان جوانان هستند.

,

رستمی فر خاطر نشان کرد: در بررسی های انجام شده در نمونه های آزمایشگاهی قلیان، مواد سرطان زا و خطرناکی نظیر ترکیبات بنزن، بقایای سموم آلی حشره کشها، هیدروکربن های معطر چند حلقه ای و فلزات سنگین شناسایی شده که برخی از این مواد نظیر بنزن به طور مستقیم از راه تنفس جذب و در ابتلا به سرطان خون اثری جدی داشته اس

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه