اخبار داغ

یادداشت/

واکاوی سند 2030 در پروژه نفوذ دشمن

واکاوی سند 2030 در پروژه نفوذ دشمن
نفوذ فرهنگی به این معناست که استکبار جهانی برای بی‌اعتقاد کردن خانواده‌ها از باورها و اصول آنها استفاده می‌کند و هدف آنها ریشه‌کن کردن این باورها و عقاید است و در این راستا، خانواده ها، نهادها و بخصوص نهاد آموزش و پرورش که مسؤلیت خطیر هدایت و پرورش نسل آینده کشور را به دوش دارد، هدف اصلی این نفوذاند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا و به نقل از لرسو؛

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, لرسو,

جایگاه آموزش و پرورش در پروژه نفوذ فرهنگی و سیاسی دشمن

, جایگاه آموزش و پرورش در پروژه نفوذ فرهنگی و سیاسی دشمن,

فرایند آموزش و پرورش از پیدایش انسان بر زمین آغاز شده و به عقیده برخی معلمی یا گونه‌ای از آن از نظر قدمت، دومین پیشه انسان‌ها بوده‌است. هیچ جامعه انسانی‌ وجود نداشته که اهمیت و مرکزیت آموزش را رد کند. در جوامع بدوی، آموزش رسمی به شکل امروزی آن وجود نداشت. در واقع در تمامی فعالیت‌های روزمره بالغین نقش معلمین را بازی می‌کردند و همه جا کلاس درس بود. انباشتگی دانش در طول زمان باعث شد که یک نفر بالغ نتواند بر تمامی آن مسلط شود. راه حلی که جامعه برای این مشکل پیدا کرد آموزش به نوع رسمی بود. مدارسی تشکیل شد و متخصصینی در آن‌ها به گونه‌ای مؤثر به انتقال فرهنگ و دانش موجود کمک می‌کردند. با رشد فزاینده جامعه و زیاد شدن پیچیدگی‌های آن، آموزش رسمی به عهده مؤسسات خاصی واگذار شد. به علاوه ماهیت آموزش نیز کم‌کم تغییر کرد: آموزش کمتر و کمتر به زندگی روزمره افراد ارتباط پیدا می‌کرد، انتزاعی‌تر شده و با عملگرایی فاصله می‌گرفت. دانش بصورت خیلی فشرده در آمده و این امر به دانش آموزان این قابلیت را می‌داد که از فرهنگی که در آن به دنیا آمده‌اند فراتر رفته و چیزهایی را یاد بگیرند که هرگز نمی‌توانستند توسط تجربه مستقیم یا تقلید از افراد بالغ بیاموزند. فرایند آموزش امروزه یکی از پایه‌های اساسی پیشرفت جامعه‌ها شده‌است و اهمیت روزافزونی پیدا کرده‌است و این خود باعث این شده که کتاب‌ها و تحقیقات زیادی در زمینه اهداف، محتوا، و نحوه بهینه تدریس انجام شود.

,

در دوران مدرن، شاهد شکوفایی فلسفه آموزش و نظریات تعلیمی هستیم . هر معلم با توجه به شرایط دانش آموزان کلاسش از شیوه‌های مختلف آموزشی استفاده می‌کند. در جوامع بدوی، آموزش محدود به انتقال فرهنگ بود و هدف آن پرورش فرزندان به گونه‌ای بود که بتوانند اعضا خوبی برای گروه یا قبیله شان باشند. یک انسان بدوی دنیا را به شکل ثابت و تغییر ناپذیر می‌دید. برای او فرهنگ تمام دنیا ی او را تشکیل می‌داد، و این فرهنگ در انتقالش از یک نسل به نسل بعدی تنها مقدار کمی تغییر می‌کرد. شروع آموزش به نحوه مدرن در ایران با تأسیس مدرسه دارالفنون در تهران و به همت امیر کبیر رقم خورد. آموزش و پرورش در ایران بیشتر متمایل به روش پیاژه بوده و در سال‌های اخیر وزارت آموزش و پرورش ایران در پی این بوده ‌است که تغییراتی اساسی، در شیوه آموزش به وجود آورد. همچنین دانشگاه فرهنگیان وظیفه تأمین، تربیت و به‌سازی معلمان و نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش درجهت رشد فرهنگ، تفکر و...  را در ایران بر عهده دارد. برنامه‌ریزی، به  مفهوم نقشه‌کشی برای آینده یک کشور و حمایت از فرهنگ آن، فراگردی است که چه بسا همواره با اجتماعات انسانی همراه بوده است. در زمینه آموزش و پرورش از زمان‌های قدیم و در طول تاریخ به موارد متعددی از برنامه‌ریزی برخورد کرده‌ایم. ولی برنامه‌ریزی به معنای علمی آن مشتمل بر تعیین و انتخاب  حساب‌شده و منطقی هدف‌ها، سنجش شقوق مختلف راهبردها، تقسیم منابع برای تحقق هدف‌ها و هماهنگ ساختن برنامه‌ریزی آموزشی با برنامه‌ریزی جامع سیاسی‌، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، مفهومی است جدید و ره آورد قرن بیستم.

, .,

کشورهایی مانند ایران نیز کم و بیش پس از جنگ جهانی دوم  به توسعه اقتصادی، آموزشی و فرهنگی متوصل شدند و به برنامه‌ریزی‌های گوناگون پرداختند. از سوی دیگر با وجود نقش ارزنده معلم در چار چوب تحول بنیادین آموزش و پرورش مسئله تهاجم به دین اسلام مد نظر است که امری تازه و مختص زمان حاضر نیست، بلکه پیشینه‌ای به پهنای ظهور اسلام دارد، وانگهی در هر زمان در شکل و قالبی نو و متناسب با اقتضائات همان زمان طراحی شده است.

, تحول بنیادین آموزش و پرورش,

خداوند متعال می‌فرمایند: وآنان پیوسته با شما می‌جنگند تا اگر بتوانند شما را از دینتان برگردانند. تاریخ نیز بر این واقعیت گواهی می‌دهد. از آغازین روزهای دعوت، تبلیغات منفی مشرکان علیه پیامبر(ص) به صورت‌های مختلف آغاز شد. ساحر و مجنون خواندن حضرت، استهزاءهای مکرر، محاصره اقتصادی در شعب، جنگ‌های نظامی، کارشکنی‌های فکری منافقان و... گویای تهاجمات گوناگون دشمنان به دین مبین اسلام  و دوری از ولایت و بی‌بصیرتی است. امروز نیز وقتی دشمنان اسلام به رغم کوشش های فراوان در جبهه‌های نظامی و اقتصادی با تجربه تلخ شکست مواجه شدند، تصمیم گرفتند در جبهه فرهنگ و از طریق حمله به ارزش‌ها و باورهای دینی مسلمانان وارد عمل شوند و بدین ترتیب از درون  به اسلام حمله کردند.

,

از آنجا که روز به روز تهاجمات آنها در این عرصه پیچیده‌تر و مرموزانه‌تر گشته است. مقام معظم رهبری تعابیر دقیق‌تری را در این مورد به کار بردند؛ تعابیری چون: تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی، براندازی فرهنگی، ناتوی فرهنگی و جنگ نرم ودر نهایت به مسئله نفوذ فرهنگی، فکری و سیاسی بارها اشاره فرمودند تا هرچه بیش‌تر مردم، علما، دانشجویان و جوانان را به خطرات این مسئله و اهمیت مقابله با آن توجه دهند. همچنانکه امام خمینی(ره) با استناد به فرموده امیرالمؤمنین(ع) در جنگ صفین، عامل اصلی وارد شدن بلاها بر ملت‌ها را همان نفوذ استکبار از تمام جوانب و بی‌بصیرتی بیان فرموده‌اند.

,

اهداف آموزش و پرورش در جهت رشد فکری، سیاسی و فرهنگی کشور

, اهداف آموزش و پرورش در جهت رشد فکری، سیاسی و فرهنگی کشور ,

یکی از اهداف مدارس، آماده ساختن جوانان برای بازار کار و پیشبرد اهداف اقتصادی- سیاسی و فرهنگی کشور است.

,

این آمادگی از طریق آموزش  دانش، توانش و مهارت‌های کاری لازم عملی می‌گردد. معلم بعنوان عضو مؤثر نظام آموزش و پرورش و طلایه‌دار فرهنگ مبارزه با نفوذ فکری، سیاسی و فرهنگی؛ میتواند نقش آفرینی نماید و راهکارها و راهبردهای درست جلوگیری از آنها را به دانش‌آموزان، خانواده‌ها و سطح جامعه منتقل کند. در این راستا رسالت معلمی ایجاب می‌نماید، همواره در کنار آموزش و تفهیم موضوعات دینی و اخلاقی و علمی، از طریق بصیرت آفرینی، محبت، موعظه، اسوه‌پذیری و تذکر؛ نگاهی عمیق به عمق پیام مقام معظم رهبری (مدضله‌العالی) داشته و دانش‌آموزان را تشویق به هدایت خانواده‌ها، به سوی پرهیز از فرهنگ غلط دشمنان؛ به سمت و سوی رشد وشکوفایی فرهنگی سوق دهد.

,

بنابراین در کل می‌توان نفوذ را مجموعه اقدامات سیاسی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی غیرخشونت‌آمیز با هدف تغییر رفتار و در نهایت براندازی نظام سیاسی مور د نظر دانست. هدف نهایی نفوذ سیاسی، فکری و فرهنگی دشمن، براندازی نظام سیاسی با بهره‌گیری از قدرت نرم کشور مهاجم است. با عنایت به آنچه بیان شد و در مقابل نقش آموزش و پرورش؛ می‌توان موارد زیر را به عنوان اهداف و پیامدهای نفوذ بیان نمود:

, ., ., :,

1-استحاله فرهنگی و فکری از طریق اطلاع‌رسانی هدفمند و کنترل شده رسانه‌های نظام سلطه که به انحراف افکار عمومی منجر می‌شود.

, .,

 2-استحاله سیاسی با هدف ناکارآمد جلوه دادن نظام هدف و ارکان آن.

, .,

3-دامن زدن به ترس از جنگ و دامن زدن به جو بی‌اعتمادی و تشدید ناامنی روانی.

, .,

4-اختلاف‌افکنی در صفوف مردم و ایجاد در راستای تجزیه سیاسی کشور.

, .,

5-ترویج روحیه یأس و ناامیدی به جای تقویت نشاط اجتماعی و احساس بالندگی از پیشرفتهای کشور.

, .,

6-بی‌تفاوت کردن نسل جوان کشور هدف، در قبال مسائل مهم و حساس.                            

,

7-حرمت شکنی و هجمه به ارزشها و باورهای دینی.

,

8-ریزش نیروهای انقلاب و نظام.

,

9-ایجاد شکاف در بین نهادها و ملت‌ها.

,

10-تحمیل هزینه‌های اقتصادی.

,

11-زیر سؤال بردن نهادهای قانونی با انجام اقدامات غیر قانونی.

,

12-تلاش برای ایجاد نگرانی در حامیان و وفاداران به انقلاب اسلامی و نظام.

,

13-باج‌خواهی.

,

14-ساختارشکنی و القاء تشویش و تردیدهای ذهنی.

,

چشم اندازی به وضعیت فرهنگی جهان در عصر حاضر

, چشم, اندازی, به, وضعیت, فرهنگی, جهان, در, عصر, حاضر,

 بدون تردید انقلاب جهانی حضرت مهدی(عج) فقط دارای ابعاد اجتماعی و نظامی نخواهد بود. بلکه بر اساس روایات، تحولات فرهنگی مهم‌ترین بعد آن است. خداوند متعال می‌فرمایند: و آنان پیوسته با شما می‌جنگند تا اگر بتوانند شما را از دینتان برگردانند.

, :, .,

این آیه شریفه دلالت بر استمرار دارد و گویای این واقعیت است که دشمنان همواره با اسلام در حال جنگ هستند و از هر طریقی که بتوانند سعی می‌کنند مسلمانان را از دینشان منحرف سازند. مقام معظم رهبری تعابیر دقیق‌تری را در این مورد به کار بردند؛ تعابیری چون تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی، براندازی فرهنگی، ناتوی فرهنگی، جنگ نرم، سبک زندگی و در حال حاضر مسئله نفوذ دشمن در ابعاد مختلف؛ تا هر چه بیشتر مردم را به خطرات این مسئله واهمیت مقابله با آن توجه دهند.

, ., .,

لذا تهاجم فرهنگی، حرکتی است مرموزانه، حساب شده با برنامه‌ریزی دقیق که با استفاده از شیوه‌ها و ابزارها و امکانات متعدد و متنوع برای سست کردن باورها، دگرگونی ارزش‌ها، انحراف اندیشه‌ها، تغییر و تبدیل آداب و سنن و نابودی اصول اخلاقی حاکم بر آنها انجام می‌گیرد.

, .,

بنابراین، دشمن در پروژه نفوذ سعی دارد از طریق دگرگونی اندیشه‌ها و ارزش‌ها و در هم شکستن اصول اخلاقی و سست کردن باورهای دینی، ملت مورد نظر را به پوچی بکشاند و چون آن ملت را از لحاظ شخصیتی تضعیف کرد و روحی استقلال و قدرت مقاومت را از او گرفت، اصول فکری خویش را القاء و فرهنگ و باورهایش را بر آنها تحمیل می‌کند.

,

اهداف نفوذ فکری، فرهنگی و سیاسی دشمن

, اهداف نفوذ فکری، فرهنگی و سیاسی دشمن ,

جنگ نرم  که حاصل آن نفوذ فکری، فرهنگی و سیاسی دشمن است، عبارت است از: هر گونه اقدام غیر خشونت‌آمیز که ارزش‌ها و هنجارهای جامعه هدف را مورد هجوم قرار می دهد و سرانجام به تغییر در الگوهای رفتاری موجود و خلق الگوهای جدید می‌انجامد، که با الگوهای رفتاری مورد نظر نظام حاکم تعارض دارد.

,

استکبار جهانی و سردمداران کفر و شرک درصددند تا با به دست گرفتن تحولات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشورها بر سراسر جهان سیطره کامل یابند و همه عالم را مسخر اراده خود سازند، لکن به خوبی دریافته‌اند که بزرگترین مانع برای رسیدن به این هدف، اسلام است. لذا تمامی امکانات و توان خود را به کار گرفته‌اند تا از طریق نفوذ در فرهنگ غنی اسلامی و تغییر در باورها، رفتارها و ارزش‌ها، بنیان‌های فکری و اعتقادی مسلمانان را تخریب کنند و بذر یأس و خودکم‌بینی را دربین ملت‌های مسلمان شکوفا سازند و فرهنگ تهی و پوچ خود را به عنوان الگوی فرهنگ برتر، به جوامع تحمیل نمایند. به این ترتیب، درصدد برآمده‌اند تا مهم‌ترین مانع در برابر اهداف پلید خود یعنی آموزه‌های اسلامی را دچار استحاله کنند تا به راحتی بتوانند جوامع را به استثمار خود درآور ند و بر کل جهان استیلا یابند. نمونه این تلاش مرموزانه دشمن در سراسر دنیا، تدوین و اجرای سند 2030 یونسکو می‌باشد که پس از مطرح شدن در کشور جمهوری اسلامی ایران، با واکنش‌های تند مردم و دلسوزان نظام مواجه شد.

,

شیوه‌های مبارزه با نفوذ فرهنگی، سیاسی و فکری دشمن

, شیوه‌های مبارزه با , نفوذ, فرهنگی، سیاسی و فکری دشمن,

برای شناخت راه‌ها و روش‌های مبارزه با نفوذ ابتدا بایستی، ریشه‌های نفوذ و علل شکل‌گیری آن را مورد بررسی قرار داد، و سپس بر اساس این مبانی و ریشه‌ها به مقابله با آن پرداخت. بر این اساس می‌توان موارد زیر را به عنوان مهم‌ترین روش‌های مقابله و مبارزه با نفوذ دشمن مدنظر قرار داد:

,

1. یکی از اولیه‌ترین راه‌ها در این مقابله، شناخت ریشه‌ها و از بین بردن ریشه‌های فکری و عملی نفوذ است.

,

2. از دیگر روش‌ها که به نظر می‌آید از اهمیت قابل توجهی نیز برخوردار باشد، پیشگیری قبل از بروز باشد. به این معنی که نخبگان جامعه و بخصوص معلمان دلسوز نظام آموزش و پرورش بایستی بر اساس میزان توجهی که نسبت به مسائل اجتماعی و سیاسی دارند، با به کارگیری تمهیدات مناسب جلوی بروز و ظهور هرگونه نفوذ فکری ،سیاسی و فرهنگی را در جامعه بگیرند. این امر نه با زور و قدرت مادی، بلکه با قدرت معنوی و فرهنگی مبنی بر بالابردن سطح فرهنگی جامعه امکان‌پذیر است.

,

3. سومین راه‌کار، تقویت فکری و فرهنگی جریان‌هایی است که نقش رهبری و هدایت جامعه را بر عهده دارند. این جریان‌ها تنها چهره‌های برجسته سیاسی یا علمی نیستند، بلکه در تمامی مراتب، اعم از روحانی محل، منطقه، اساتید دانشگاه‌ها و افراد تحصیل‌کرده و اثرگذار در هر محفل سیاسی ـ اجتماعی بایستی دارای آگاهی‌های قابل توجهی باشند، تا هجمه‌ها و تندبادهای نفوذ نتواند از میان ایشان یارگیری کند.

,

4. از دیگر راه‌کارهای مقابله با نفوذ، گوش سپردن به نظرات افراد و نخبگانی است که از نظر فرهنگی، دینی، اجتماعی و سیاسی، امتحان خود را در مراحل مختلف پس داده باشند و جامعه اطمینان معقولانه‌ای به نظرات ایشان داشته باشد.

,

5. بالا بردن سطح بصیرت و بینش در آحاد جامعه که این امر در خصوص اقشار تحصیل‌کرده از اهمیت قابل توجهی برخوردار می‌شود. از جمله راه‌کارهای بالابردن سطح بصیرت و بینش، مطالعه نظام‌مند تاریخ است. شناخت تحولات تاریخی و ریشه‌های آن در بسیاری از مواقع مشابهت‌هایی نیز با مسائل معاصر خواهد داشت که شناخت آن بصیرت و تجربه‌ای مناسب برای مقابله به انسان می‌دهد.

,

6. یکی دیگر از راه‌های مقابله با نفوذ را می‌توان از فرمایش حضرت اباعبدالله‌الحسین، در ظهر عاشورا به دست آورد. ایشان پس از این‌که نصیحت‌هایشان در سپاهیان سیاه‌دل یزید اثری نبخشید در تحلیل این امر فرمودند؛ شکم‌هایشان از مال حرام پر شده، دیگر یارای شنیدن سخن حق را ندارد. از این فرمایش، می‌توان تحلیل کرد که یکی از ریشه‌های پیدایش نفوذ دشمن در ابعاد مختلف زیاد شدن انحرافات، و به خصوص خوردن لقمه حرام است. بر این اساس می‌توان گفت:یکی از راه‌کارهای مهمِ از بین بردن نفوذ فرهنگی ، سیاسی و فکری دشمن، توجه به مسائل معنوی و دینی درون خانواده و بهره‌مندی از لقمه حلال است.

, خوردن لقمه حرام است,

 

,

ارتباط برنامه‌ریزی آموزش و پرورش با برنامه‌های سیاسی، فرهنگی و فکری

, ارتباط برنامه‌ریزی آموزش و پرورش با برنامه‌های سیاسی،, فرهنگی و فکری,

یکی از اهداف مدارس آماده ساختن جوانان برای بازار کار است و این آمادگی از طریق آموزش دانش، توانش و مهارت‌های کاری لازم عملی می‌گردد. اگر چه واقعیات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی قابل تفکیک می‌باشند ولی باید در نظر داشت که مابین آنها همبستگی وجود دارد. فرهنگ و آموزش بویژه هنگامی که از زاویه توسعه و پیشرفت فردی و اجتماعی بدان نگاه شود، عنصر اصلی در روند اجتماعی کردن انسان‌ها به حساب می‌آیند. آموزش و پرورش در ارتباط با آرمان‌های ملی برای پیشرفت و تعالی اجتماعی هم هدف محسوب می‌شود، هم وسیله هدف، زیرا برای غنای فرهنگی و تعالی و تکامل فکری و عاطفی و رسیدن به مدارج عالی انسانی لازم است. وسیله است، زیرا برای عدالت و برقراری روابط سالم اجتماعی، همچنین تأمین نیروی انسانی کار، برای گردش چرخ‌های اقتصادی ضرورت دارد. به عبارت دیگر، توسعه آموزش و پرورش هم برای آن لازم است که به توسعه اقتصادی و اجتماعی کمک کند و هم  برای آن ضرورت دارد که از توسعه اقتصادی و اجتماعی خوب  بهره برداری شود. نظام آموزشی به مثابه نافذترین وسیله تثبیت، تأیید و یا تزلزل و تحریف گذشته و هویت فرهنگی یک ملت است.

,

 

,

خطر نفوذ غرب و تغییر سبک زندگی

, خطر نفوذ غرب و تغییر سبک زندگی,

برخی می‌پندارند که در پس نظم موجود در غرب ارزشی نهفته است و جامعه غربی واقعاً یک جامعه ارزشمند است؛ یعنی یک سلسله ارزش‌های اخلاقی، معنوی و دینی باعث می‌شوند که مردم قوانین را مراعات کنند، اما چنین نیست. مردم غرب تافته جدابافته نیستند و اصالتاً با ما تفاوت ندارند؛ مثلاً اینگونه نیست که آنها اهل صداقت باشند و ما نباشیم. در واقع، غرب‌زدگیِ ناشی از نفوذ غرب و تقلید کورکورانه از مظاهر تمدّن غرب سابقه‌ای طولانی داشته و در میان جوانان کشورهای جهان سوم از جمله کشورهای اسلامی نیز رواج دارد. این پدیده معاصر علل متعددی دارد. نتایج تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده، نشان می‌دهد که هر چه احساس بی‌هویتی اجتماعی جوانان نسبت به نظام اجتماعی و ارزش‌های حاکم در جامعه بیشتر شود، احساس تعلق هویت اجتماعی آنان نسبت به الگوهای شناختی و ارزشی رفتاری و نمادی حاکم بر گروه‌های غربی بیشتر می‌گردد. بر این اساس در ایران نظام اجتماعی، زمینه‌های لازم برای کسب هویت اجتماعی جوانان را بر اساس ارزش‌های نظام و انقلاب اسلامی، از طریق فرایندهای اصولی و مبنایی جامعه‌پذیری، فراهم نکرده است. از همین رو گرایش‌های ارزشی و شناختی رفتاری و نمادی جوانان متناسب با اهداف نظام و انقلاب اسلامی نیست.

,

از طرف دیگر، الگوها و ارزش‌های فرهنگ غربی به وفور در دسترس جوانان قرار گرفته و نظام‌های غربی به تناسب نیازهای جوانان برای آنها الگوسازی کرده و نظام اجتماعی خودمان نیز به تبلیغ آنها پرداخته است! این امر باعث شده که احساس هویت اجتماعی جوانان متناسب با الگوهای غربی شکل گیرد و ویژگی‌های شناختی و ارزشی رفتاری و نمادی آنها نیز مبتنی بر همان الگوها جلوه‌گر شود.

,

علت این مسئله را باید در غرب‌زدگی جستجو کرد. در واقع، غرب‌زدگی آفتی است که از غرب می‌آید و کشورهای دیگر را مانند طاعون گرفتار و بیمار می‌کند. نتیجه این تقلید کورکورانه و بی‌قید و شرط از جهان غرب مطمئناً چیزی جز وابستگی، خودباختگی و از دست‌ دادن اعتماد به نفس نخواهد بود.در ارزیابی نهایی، حرکت‌های موجود برای مبازره اصولی و ریشه‌ای با پدیده غرب‌گرایی کافی نیست، ولی هرگز نباید انتظار داشت که حتی با کامل‌ترین برنامه‌ها بتوان به طور کلی ریشه این گونه گرایش‌ها را خشکاند؛ زیرا انسان‌ها براساس امیال و خواسته‌های متفاوتی که دارند و نیز متناسب با محیطی که در آن رشد کرده‌اند و اندیشه‌های گوناگونی که ذهنشان با آنها خو کرده است، گرایش‌های متفاوتی دارند.

,

بنابراین، با آنکه تاحدی می‌توان کارنامه مبارزه با این پدیده را مثبت ارزیابی کرد، پرونده این‌گونه گرایش‌ها همواره باز است و حرکت‌های موجود، یا هر حرکت دیگری می‌تواند آن را محدود سازد و بسیاری از جوانان را از خطر سقوط در پرتگاه تباهی غرب برهاند، اما تا زمانی که غرب باقی است و جاذبه‌های واقعی و حقیقی ادیان الهی بویژه دین مبین اسلام به صورت مقبول برای جوانان آشکار نشود، نمی‌توان به طور کلی از خطر سقوط جوانان در دامن فرهنگ غربی جلوگیری نمود.

,

نتیجه گیری

, نتیجه گیری ,

نفوذ سیاسی، فکری و فرهنگی دشمن یک واقعیت است، که خانواده ها، نهادها و بخصوص نهاد آموزش و پرورش که مسؤلیت خطیر هدایت و پرورش نسل آینده کشور را به دوش دارد، هدف اصلی این نفوذاند. نفوذ فرهنگی به این معناست که استکبار جهانی برای بی‌اعتقاد کردن خانواده‌ها از باورها و اصول آنها استفاده می‌کند و هدف آنها ریشه‌کن کردن این باورها و عقاید است.

,

از این رو، وظیفه آگاهان و متولیان امور فرهنگى، سیاسى و اجتماعى جامعه به خصوص نهاد آموزش و پرورش است که به عنوان اصلى‌ترین راهکارهاى تقویت خطرپذیرى در این گونه موارد، ضمن تبیین جایگاه رفیع رهبرى و ولایت فقیه و بیان دیدگاه‌هاى ائمّه اطهار(ع) در زمینه تأکید بر لزوم اطاعت از رهبرى، به شبهه‌زدایى و تحکیم پایه‌هاى وحدت ملى بپردازند و در این راه از کلیه ابزارها، به ویژه رسانه‌هاى جمعى، آن هم نه فقط در برهه‌هاى خاص و حساس، بلکه به طور پیوسته مدد جویند و به آگاهى‌بخشى و تقویت روحیه استکبارستیزی همه اقشار و بخصوص نسل جوان، بپردازند. 

,

 رضا آذری

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه