اخبار داغ

گزارش ورزشی؛

واکاوی چرایی مهاجرت جودوکاران از ایران/ «محجوب» اولین و آخرین نخواد بود

واکاوی چرایی مهاجرت جودوکاران از ایران/ «محجوب» اولین و آخرین نخواد بود
مگر می‌شود ورزشکاری ملی‌پوش باشد و سهمیه المپیک بگیرد اما بازهم از مشکلات مالی بنالد و مجبور شود برای تأمین هزینه‌هایش در قفس مبارزه کند؟
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ندای چناران، جواد محجوب از ایران چرا و به کجا رفت؟ به تایلند برای حضور در مسابقات MMA؛ ورزشی داخل قفس، شبیه کشتی کج و خشن که در ایران مجوز اجرا ندارد. چرا MMA؟ محجوب که دارنده سهمیه المپیک جودو بود؛ قهرمان و نایب‌قهرمان دو دوره مسابقات قهرمانی جودوی آسیا بود؛ در گود چوخه چناران کشتی می‌گرفت و قهرمان مسابقات کشتی پهلوانی هم شده بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ندای چناران,

چرا دارنده مدال طلای مسابقات قهرمانی آسیا تاشکند و نماینده ایران در المپیک ۲۰۱۶ ریو پس از بازگشت از المپیک دیگر حاضر نشد در مسابقات جودو و اردوهای تیم ملی شرکت کند؟ آیا از فدراسیون جودو دل‌زده و دلسرد شده است؟

,

MMA یک شاخه‌ای از بوکس است با حداقل قوانین محدودکننده لذا یکی از خشن‌ترین رشته‌های رزمی دنیا محسوب می‌شود. اما چه شد که این ملی‌پوش چنارانی که در مهد جودوی ایران (چناران) به پهلوانی و اخلاق شهرت دارد به این ورزش خشن با هویت ضد ورزشی و انسانی روی آورد؟ مشکلات مالی؟ مگر می‌شود ورزشکاری ملی‌پوش باشد و سهمیه المپیک بگیرد، اما بازهم از مشکلات مالی بنالد و مجبور باشد به عرصه‌ای وارد شود که غیر از پول، چیز دیگری ندارد؟ مگر جودو حتی، در سطح باشگاه‌های دسته چندمی فوتبال هم، پول خوبی ندارد؟

,

محجوب به کنار؛ چرا نصیرپور از ایران به ترکیه رفت؟ مگر ورزش جودوی ایران اشباع شده است که این جودوکار سابق تیم ملی ایران، برای تیم ملی بزرگ‌سالان ترکیه فعالیت کند؟ فدراسیون جودو چه می‌کند و چه مسیری را طی می‌کند؟ بودجه این فدراسیون چند صدم فدراسیون فوتبال است؟

,

محجوب الگوی اخلاق و ورزش صدها جودوکار این کشور است. چه بر سر نوجوانان و جوانان شیفته این ورزش رزمی خواهد آمد؟ آینده این رشته ورزشی در دیاری که قریب ۱۰۰ ملی‌پوش تحویل ایران سرافراز داده است چه خواهد شد؟ سؤالاتی که ارتباط تنگاتنگی باتدبیر مسئولان و بارقه‌های امید در قهقرای دل نوجوانانی دارد که به ورزش‌های رزمی علاقه‌مندند.

,

 در ادامه برای واکاوی چرایی رفتار این ملی‌پوش گفت‌وگویی را با چند مربی و قهرمان ملی جودوی ایران انجام داده‌ایم.

,

, ,

خسروی نژاد مسبب اصلی این موضوعات است

, خسروی نژاد, مسبب اصلی این موضوعات است,

حسن رجبی، مربی سابق تیم ملی جودوی ایران در گفت‌وگو با ندای چناران اظهار داشت: ورزشکاری در ایران نداریم که از دستگاه ورزشی ننالد و راضی باشد. محجوب نیز نظرش این است که فدراسیون جودو به میزان کافی به او پرداخت نمی‌کند.

,

دبیر هیئت جودو و کوراش شهرستان چناران ادامه داد: من با آقای رودکی، مربی فعلی تیم‌های ملی صحبت کردم و ایشان گفتند ما برجی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به محجوب حقوق می‌دهیم که وسع و توان فدراسیون همین‌قدر است.

,

وی افزود: محجوب در سه اردوی که من خودم دعوت‌نامه‌هایش را دیدم دعوت شده بود اما حضور نیافت. مسبب اصلی این موضوعات آقای خسروی نژاد است.

,

برخی فکر می‌کنند سند جودو تا ابد به نام خودشان خورده است

, برخی فکر می‌کنند سند جودو تا ابد به نام خودشان خورده است,

رجبی خاطرنشان کرد: افرادی هستند که فکر می‌کنند سند جودو تا ابد به نام خودشان خورده است. خسروی نژاد در زمان میر اسماعیلی و فدراسیون قبلی پست‌های خوبی داشت اما در این فدراسیون نه. فردی که زمانی قهرمان بوده انتظار دارد همه‌کاره باشد و از مسئولیت‌ها عزل نشود این در حالی است که ما عباس فلاح، علی معلومات، ملک محمدی و ... را داشتیم که المپیک نیز رفته‌اند اما این دلیل نمی‌شود که حتماً سمتی در فدراسیون داشته باشند.

,

خود محجوب هم مقصر است

, خود محجوب هم مقصر است,

وی عنوان داشت: فدراسیون تصمیم می‌گیرد که کدام مسئول بهتر کار می‌کند و چون آقای خسروی نژاد از این میدان کنار رفته و در فدراسیون دیگر جایگاهی ندارد، برخی ورزشکاران را هم تحریک کرده، قهرمانان را به مسیرهای انحرافی می‌کشاند و روی فکر این آن‌ها کار می‌کند که این جودو چیزی ندارد.

,

 رجبی بیان داشت: این آقا با ورزشکاران دیگر هم‌صحبت کرده است اما چون جواد محجوب معروف‌تر است صدایش درآمده، درواقع به‌نوعی از این طریق مخالفت خودش را با فدراسیون اعلام می‌کند البته خود جواد نیز مقصر است؛ او بچه نیست باید بداند چه جایگاهی دارد.

,

محجوب بعد از یک مسابقه برمی‌گردد/ یک قهرمان صرفاً مال خودش نیست

, محجوب بعد از یک مسابقه برمی‌گردد/ یک قهرمان صرفاً مال خودش نیست,

مربی سابق تیم ملی جودو گفت: من با خانواده‌اش صحبت کردم گفتند با خسروی نژاد به یک مسابقه می‌رود و برمی‌گردد. با یک مسابقه خودش را در ایران خراب می‌کند. این‌جوری نیست که یک قهرمان صرفاً مال خودش باشد؛ او به مردم، مربی، مسئولین و ... نیز تعلق دارد.

,

در جامعه ایران محجوب به‌عنوان یک قهرمان جودو شناخته‌شده است لذا باید حساب‌شده قدم بردارد. حداقل باید من را در جریان می‌گذاشت که می‌خواهد چه‌کار کند. مقصر اصلی خود محجوب است باید با چند بزرگ‌تر مشورت می‌کرد باید با پهلوان معلومات که هم‌رده خودش است و مقام‌های بهتری از خودش هم کسب کرده مشورت می‌کرد. معلومات، جودوی ایران را در سطح جهان به نمایش گذاشت. این افراد تجربیاتی دارند که باید از آن‌ها استفاده می‌کرد و نباید با خسروی نژاد که فردی غریبه است، مشورت می‌کرد.

,

رجبی اظهار داشت: بازهم جای نگرانی ندارد او از فدراسیون مرخصی گرفته و برای یک مسابقه می‌رود و برمی‌گردد و ما برایش آرزوی سلامتی می‌کنیم اما این‌ها هیچ‌کدام دلیلی برای این کار به او نمی‌شود.

,

, ,

MMA اصلاً با روحیات جواد سازگار نیست

, MMA, اصلاً با روحیات جواد سازگار نیست,

پهلوان علی معلومات، نماینده جودوی جمهوری اسلامی ایران در المپیک پکن نیز در گفت‌وگو با ندای چناران اظهار داشت: MMA ترکیبی از رشته‌های کاراته و تکواندو و جودو است و رشته ورزشی آزاد، داخل قفس و بسیار خطرناکی است که اصلاً به روحیات جواد محجوب سازگار نیست و نمی‌دانم او چگونه این تصمیم را گرفته است هرچند به خاطر شرط‌بندی‌هایی که در این رشته انجام می‌شود پول خوبی وجود دارد.

, ندای چناران,

محجوب ورزشکار حرفه‌ای و باتجربه‌ای است/ اگر حمایت می‌شد این اقدام را نمی‌کرد

, محجوب , ورزشکار حرفه‌ای و باتجربه‌ای است/ اگر, حمایت می‌شد این اقدام را نمی‌کرد,

وی که صاحب مدال طلای آسیایی، برنز مسابقات جهانی آلمان،‌ برنز مسابقات امارات، نقره و طلای ارتش‌های جهان، طلای بازی‌های آسیایی کوراش بوده و چند مدال طلای بزرگ‌سالان کشور و پنجم المپیک پکن را در کارنامه ورزشی خود دارد، خاطرنشان کرد: بدیهی است اگر آقای محجوب همه جوره حمایت می‌شد این اقدام را نمی‌کرد و این تصمیم را نمی‌گرفت چراکه او یک ورزشکار حرفه‌ای است و تجربه کافی دارد.

,

وی ادامه داد: فکر می‌کنم دلیل اصلی که او به این رشته رفته است همین موضوع مالی باشد اما به‌هرحال ما برایش آرزوی سلامتی و موفقیت می‌کنیم.

,

ورزشکار در ایران ازلحاظ مالی خوب ساپورت نمی‌شود

, ورزشکار در ایران ازلحاظ مالی خوب ساپورت نمی‌شود,

معلومات تصریح کرد: ورزشکار در کشور ما ازلحاظ مالی خوب ساپورت نمی‌شود و در رشته جودو این مسئله پررنگ‌تر است لذا مشاهده می‌کنیم ورزشکاران این رشته به ورزش‌های دیگری رو می‌آورند.

,

پنج سکه پاداش یک سال تلاش قهرمان جهان!

, پنج سکه پاداش یک سال تلاش قهرمان جهان!,

این جودوکار چنارانی ادامه داد: به نظر من در این قضایا کمی ضعیف عمل شده است و حمایت‌های خوبی از سوی وزارت ورزش اتفاق نیفتاده است. امسال مراسم طلای قهرمانان را گرفتند؛ جایزه‌ای که برای قهرمان جهان در نظر گرفته بودند پنج سکه بود. پنج سکه برای یک سال تلاش ورزشکار!؛ این کجای یک قهرمان را می‌گیرد؟ قهرمان حداقل در ماه ۵ میلیون تومان هزینه‌اش است.

,

معلومات عنوان داشت: اگر وزارت ورزش حمایت خوبی انجام می‌داد و قهرمانان ساپورت می‌شدند قطعاً ورزشکاران در رشته اصلی خود موفق‌تر بودند و تغییر رشته نمی‌دادند و نتیجه بهتری برای کشور کسب می‌شد.

,

هنر المپیک، مظلوم واقع شده است

, هنر المپیک، مظلوم واقع شده است,

وی افزود: باوجود اینکه جودو یک ‌رشته المپیکی است و هنر المپیک محسوب می‌شود اما در کشور ما هیچ بهایی به آن داده نمی‌شود  و خیلی مظلوم است و هزینه زیادی برای آن انجام نمی‌شود و متأسفانه قهرمانان ما همه کم‌کم از این رشته کناره‌گیری می‌کنند.

,

این قهرمان چنارانی آسیا بیان داشت: ما قهرمانان زیادی داریم که از جودو کنار گذاشته شدند و در تیم‌های ملی از آن‌ها استفاده نمی‌شود چراکه همه آن‌ها به دنبال گرفتاری‌ها و مشکلات زندگی‌شان هستند؛ به خاطر حقوق؛ حقوقی که فدراسیون می‌دهد برای یک ورزشکار حرفه‌ای جواب‌گو نیست.

,

حقوق فدراسیون جوابگوی هزینه‌های یک ورزشکار حرفه‌ای نیست

, حقوق فدراسیون جوابگوی هزینه‌های یک ورزشکار حرفه‌ای نیست,

معلومات گفت: قهرمان، مکمل نیاز دارد و باید برای بدنش هزینه کند. حقوق فدراسیون را برای زندگی‌اش خرج کند یا خرج بدنش کند؟ حقوق فدراسیون اصلاً جوابگوی هزینه‌های یک ورزشکار حرفه‌ای نیست.

,

وی ادامه داد: یک ورزشکار حرفه‌ای که بخواهد برای مسابقات جهانی و المپیک تمرین کند و این ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان حقوق حداقل هزینه خودش و مکمل‌هایش می‌شود و ازآنجاکه قهرمانان معمولاً شغل و درآمد دیگری ندارند، مایحتاج زندگی‌شان از کجا تأمین شود؟ هزینه ای که فدراسیون می‌دهد فقط کمک‌خرجی برای مکمل‌هایی است که ورزشکار استفاده می‌کند حالا مخارج زندگی از کجا باید تأمین شود؟

,

, ,

کم‌لطفی فدراسیون و بالانشینان محجوب را دلسرد کرد

, کم‌لطفی فدراسیون و بالانشینان محجوب را دلسرد کرد,

محمد عابد، دارنده مدال برنز مسابقات پاراآسیایی 2014 جودو نیز در گفت‌وگو با ندای چناران به تحلیل چرایی رفتار محجوب و رفتن وی از ایران پرداخت و اظهار داشت: از زمانی که من محجوب را می‌شناسم، در رده نوجوانان، جوانان و بزرگ‌سالان دارای مدال بوده و مقام آورده است اما به خواسته‌هایش نرسیده است و علت اصلی رفتن او از رشته جودو نیز همین است.

, ندای چناران,

وی ادامه داد: برجی ۲ میلیون تومان حداقل هزینه دارو و مکمل‌های یک ملی‌پوش است و کم‌لطفی فدراسیون، مربیان و بالانشینان محجوب را دلسرد کرده است.

,

جواد مربی اصلی خودش را خسروی نژاد می‌دانست نه مربی ازبکی در المپیک

, جواد , مربی اصلی خودش را خسروی نژاد می‌دانست نه مربی ازبکی در المپیک,

وی در خصوص نارضایتی جواد محجوب از مربی تیم ملی جودو در المپیک ریو نیز بیان داشت: مربی او یک مربی ازبک بود که زبان فارسی را متوجه نمی‌شد و جواد نیز آن‌طور که بایدوشاید او را قبول نداشت و مربی اصلی خودش را خسروی نژاد می‌دانست.

,

عابد خاطرنشان کرد: وقتی یک ورزشکار داخل جامعه می‌آید همه با یک دید دیگری به او نگاه می‌کنند چه ازلحاظ لباس پوشیدن چه ازلحاظ رفتار و چه ازلحاظ وسیله نقلیه‌ای که سوار می‌شود و ... .

,

وی افزود: محجوب هم یک ورزشکار عادی نیست، او در رده آسیایی مدال آورده است، یک ورزشکار حرفه‌ای برجی ۲ میلیون تومان فقط هزینه مکمل‌هایش می‌شود و اگر فدراسیون نتوانند برجی ۵ الی ۶ میلیون تومان به ورزشکارش بدهد، بهتر است که ورزشکار به دنبال رشته‌های دیگر برود چراکه او نیز مانند سایر مردم خرج و مخارج زندگی دارد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه